Må ha ny domeneleverandør!

leiheim

Member
Jeg bruker ProISP som domeneleverandør for rundt 30 domener. I går begynte flere av domenene mine plutselig å oppføre seg ustabilt, og det viste seg at ProISP hadde gjort endringer i eller slettet deler av DNS-oppsettet. Jeg har heller ikke tilgang til DNS-administrasjonen på flere av domenene nå. Resultatet er at flere av nettsidene og tjenestene er nede.

Dette har naturligvis ført til en strøm av telefoner og e-poster fra kunder som ikke får tilgang til tjenestene de betaler for. Som ekstra bonus skjedde dette selvfølgelig etter stengetid, rundt kl. 17, og support kunne ikke si noe om når problemet ville bli løst – annet enn at de «jobber med saken».

Det som gjør dette ekstra frustrerende, er at dette faktisk er andre gang jeg opplever noe lignende hos ProISP. Sist gang tok det nesten 48 timer før alt var tilbake til normalen.

For meg er dette rett og slett ikke akseptabelt. Jeg forventer bedre stabilitet, bedre kommunikasjon og bedre håndtering når feil oppstår. Per nå føler jeg knapt at jeg har fått en ordentlig beklagelse.

Derfor vurderer jeg nå å flytte alle domenene mine til en annen leverandør.

Jeg har sett litt på Webhuset, som virker å ha gode priser på domener. Er det noen her som har erfaringer med dem – positive eller negative?

Marius_J

Social Engineer
Er flere som har samme erfaring som deg dessverre når det gjelder prosip.

Webhuset er bra - Jeg har flere domener der fungerer utmerket
NordicHosting er veldig bra om du er avhenig av god support. Aldri opplevd bedre suppert en hos NH. Så de er nok litt dyrere en webhuset.
Nordhost vet jeg mange liker.

Hei,

Jeg er med å driver Nordhost. Mange kunder fra ProISP og Domeneshop har de siste årene valgt å flytte til oss. Vi bistår i hele prosessen og selv om vi er et lite team leverer vi god brukerstøtte. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat.

Sist redigert:

picxx

WF 09
| Pro Isp: 220,-
| FastName: 295,-
| SySe: 199,-
| Domeneshop: 199,- (med klassisk “promo”: .no + .online til 749,- der .online koster $2.98 hos Namecheap. Kom igjen!)
| GigaHost: 89,-
| WebHuset: 99,-
| Domene[.no]: 414,-
| Uniweb: 300,-

(Med forbehold)
(Kun domener.. ikke vurdert hosting/domene som pakke)

picxx

WF 09
Dette stemmer vel ikke, jeg har fått pakkene til 49,- - ikke 749,-
Prisene er kun standard fornyingspriser.
Ingen salg, tilbud eller annet medregnet.
Webhuset f.eks. har de 10 første for 7.- første året.

Også mulig ting forandrer seg. Derfor "med forbehold".

holte

Medlem
Jeg eier https://feno.no :) Ikke billigst, men kvalitet er vell viktigere?

På nettsiden deres står det følgende:

«Kun 2 av de 10 største domeneforhandlerne i Norge er norske. Det synes vi er for lite. Norske domener fortjener norske hjem».

Er det belegg for å hevde dette?

Her er et utvalg av helnorske selskap med hjelp fra ChatGPT:

Selskap
Norsk eid​
Servere i Norge​
Eget datasenter​
Webhuset
✅
✅
✅
Gigahost
✅
✅
✅
ServeTheWorld
✅
✅
✅
Nordhost
✅
✅
Trolig ikke​
Host1
✅
✅
✅
Nordic Hosting
✅
Servere i norden​
Nei​
Sircon AS
✅
✅
✅

Du nevner også at: kvalitet er vel viktigst... Men hva har dere av kvalitet som ikke disse veletablerte selskapene har?

Sist redigert:

holte

Medlem
Det stemmer nok at det bare et to, bare Webhuset og Telenor har norske eiere:

Vis vedlegget 2051
Det stod domeneforhandlere i Norge, mens du viser til forhandlere av norske domener? Mulig det er det samme, men jeg synes ikke teksten til Feno gir riktig bilde. Jeg ser ikke på Godaddy som en stor domeneforhandler i Norge. De har heller ikke servere i Norge, så vidt jeg vet.

Jeg spurte ChatGPT om Godaddy er å regne som en av de største domeneforhandlerne for domener i Norge og fikk dette svaret:
GoDaddy er ikke blant de mest dominerende leverandørene for norske bedrifter og privatpersoner. Mange norske kunder velger i stedet lokale eller nordiske aktører som tilbyr norsk kundestøtte, fakturering i NOK og god støtte for .no-domener.

Telenor har jeg aldri hørt om selge domener. Selskap som Abion, Technhnologis corp Danmark, eller Name SRS Ab har jeg aldri hørt om en gang. Og jeg har virkelig søkt mye på dette opp igjennom årene.

Teksten til Feno gir meg inntrykk av at det kun finnes to norske domeneforhandlere igjen, for "norske domener fortjener norske hjem". Samtlige av de jeg kom med er gode og veletablerte norske selskap, med norske eiere, som både er domeneforhandler og hostingselskap, altså norske hjem.

Topp