Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må man ha ansatte i AS

MAN

Medlem
Hei,

Når man starter AS, må man ha ansatte, eller kan man jobbe uten å være ansatt og uten å heve lønn.

Man sparer vel både utgifter til tjenestepensjon, arbeidsgiveravgift, etc.

Kan man da fremdeles ta utbytte, eller må man ansette seg selv først?

Mvh Marius
 

MAN

Medlem
Naturligvis kan du jobbe uten å ta ut lønn, hvor mye du vil. MEN - å bare ta ut utbytte i stedet for lønn går ikke, det burde jo si seg selv siden du ser poengene med å "spare" (altså et forsøk på å omgå reglene) arbeidsgiveravgift osv.

Det du evt kan gjøre er å fakturere fra et enkeltpersonforetak, men da forsvinner vel mye av poenget med et AS.


Det blir AS. Jeg ser det med at man ikke kan ta ut AS. Men går det an å drive AS uten ansatte? Det blir jo ikke lønnsuttak de første månedene uansett. Eller betaler man ikke tjenestepensjon, forsikringer, avgift når det ikke tas ut lønn?
 
A

aabbcc

Guest
Så lenge man ikke tar ut utbytte fra driftsinntekter ser jeg ingen problemer med å ha et AS uten ansatte..

abc
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis du er i tvil om hvordan du skal løse det økonomiske i selskapet mest mulig fornuftig burde du skaffe deg en ressurs som kan bistå deg i hvordan du gjør dette på en mest mulig fornuftig måte innenfor loven.

Det er mange ting å ta hensyn til. Tar man ikke ut lønn har man ikke mange rettigheter i forhold til det offentlige. Sykepenger, alderspensjon etc.

Tenk deg godt om før du tar et valg om det ene eller det andre, og ikke glem å tenke både kortsiktig og langsiktig.

Lykke til med driften!
 

Steve Cash

Medlem
Hvis bare du eier selskapet og bare du jobber der, er du ikke forpliktet til å ha obligatorisk tjenestepensjon, du skal derfor ikke være så redd for å ansette deg selv. Det er heller ikke (nødvendigvis) slik at det er gunstigere å ta ut utbytte enn lønn. Riktignok slipper du arbeidsgiveravgift hvis du tar ut utbytte, men på den annen side er ikke utdelt utbytte fradragsberettiget for selskapet, men det er likevel skattepliktig for mottakeren. Både lønn og arbeidsgiveravgift du betaler ut er fradragsberettiget.

Det er en tommelfingerregel som sier at det er gunstig å ta ut lønn inntil en når grensa for toppskatt, og så tenke på utbytte hvis en skal ta ut mer. Nå vet jeg jo ikke om du har lønnsinntekt fra annen jobb, slik at du allerede har nådd den grensa. Hvis du skal leve av bare dette selskapet så bør du i alle fall ta ut lønn i stedet for bare utbytte, ellers mister du alt av sykepengerettigheter, pensjonsopptjening mv.

Edit: Jeg ser at Msites postet noen av de samme poengene mens jeg skrev mitt innlegg. Jeg støtter fullt ut hans råd om å ta kontakt med en regnskapsfører eller tilsvarende for å få noen råd i starten, uansett om du har tenkt å føre regnskapet selv. Hvis du ikke kjenner reglene er det fort gjort å gjøre tabber som kan bli dyre senere.
 

MAN

Medlem
Jeg burde kanskje skrevet at dette blir på si til å begynne med, ved siden av fast jobb.

Jeg er over toppskatt per i dag fra fast jobb, og trenger ikke ta ut lønn fra firma til å begynne med. Jeg vil ta ut minst mulig penger slik at jeg kan bruke mest mulig til å bygge det videre. Det er derfor jeg er ute etter rimeligste løsning.

Hvis det viser seg at selskapet går bra kjapt, kan jeg ansette meg selv og begynne å betale lønn, tenker jeg .
 
A

aabbcc

Guest
I en slik situasjon har du jo ingen intensjon om å snyte på arbeidsgiveravgift ol. og da kan jeg ikke se noen grunn til at du ikke kan jobbe gratis for ditt eget selskap. Når du etterhvert får nok omsetning og overskudd så kan du jo ansette deg selv og ta ut lønn.

abc
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, da er det vel generelt lurere å bare jobbe "gratis", og la overskuddet bli i firmaet til du kan ansette deg selv og ta ut lønn, men å bare ta ut utbytte i stedet for lønn mener jeg å huske at f.ex. BOA eiendomsmegling prøvde seg på for endel år siden, og de fikk en skikkelig smekk på pungen da de ble oppdaga.

@steve cash - ang OTP, vet du om det er det samme hvis jeg og en til eier et selskap sammen, og vi også er de eneste ansatte?
 

Steve Cash

Medlem
Der var skikkelig nøye med forholdet mellom utbytte og lønn den gangen en kunne ut utbytte skattefritt. Nå som det er skattepliktig er ikke fordelen så stor, i noen tilfeller kan det til og med være en ulempe, så jeg er ikke sikker på om det reageres like strengt lenger, men jeg garanterer det ikke.

Jeg prøve å forstå denne setningen i OTP-loven tidligere i dag, jeg tolker det som at hvis et selskap har to eiere og begge jobber, så er en pliktig:
(1) Loven gjelder for foretak som har:
a) minst to personer i foretaket som begge har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling,

Hele loven her: Lovdata - Lov om obligatorisk tjenestepensjon [OTP-loven].
 

hendrix

Medlem
Naturligvis kan du jobbe uten å ta ut lønn, hvor mye du vil. MEN - å bare ta ut utbytte i stedet for lønn går ikke, det burde jo si seg selv siden du ser poengene med å "spare" (altså et forsøk på å omgå reglene) arbeidsgiveravgift osv.

Det du evt kan gjøre er å fakturere fra et enkeltpersonforetak, men da forsvinner vel mye av poenget med et AS.

Dette er ikke rett. Intet problem i prakis å kun ta ut utbytte i stedet for lønn. Forskjellen i skattemessig belastning er marginalt forskjellig og derfor er ikke dette noe som det slås ned på av skatteetaten (i forskjell til tidligere da det ikke var skatt på utbytte).

Ved lønn må man som nevnt betale arbeidsgiveravgift, men selskapet får samtidig skattemessig fradrag for lønnen og arbeidsgiveravgiften. Lønnsinntekt gir også grunnlag for rettigheter hos Folketrygden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Heh, sett på maken! Googla det og ja, ser at det har endra seg veldig, men når skjedde det egentlig? Den saken jeg husker med BOA var vel i... tja, 2006 eller noe sånt tror jeg, så det er vel ikke så veldig mange år siden?

Et spørsmål til her - ser på f.ex. Regnskapshjelp*|* Lønn til arbeidende aksjonærer at det er ved innslag av toppskatt at grensa går for når det lønner seg med utbetaling av utbytte vs lønn, men vil det si at det da lønner seg å ta ut lønn opp til denne grensa, og så at det er det bare er det OVER dette som bør utbetales som utbytte? (hvis man ser bort fra faktorer som f.ex. max grunnlag på folketrygden osv)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Skatt av aksjeutbytte ble innført ved skattreformen i 2006, se denne artiklen under mellomoverskriften Delingsmodellen: Skattereformen ble en suksess - Norges forskningsråd.
Skattereformen i 2006 innførte skatt på aksjeutbytte. Delingsmodellen ble erstattet av Aksjonærmodellen. I praksis ble samlet skatt på selskapsoverskudd og aksjeutbytte økt fra 28 prosent til 48,16 prosent. Samtidig ble den maksimale marginalskatten på arbeidsinntekt redusert til et tilsvarende nivå.

Uten at jeg har regnet på det i det siste så sier tommelfingerreglen at det lønner seg med lønn opp til toppskattegrensen før en tenker på utbytte ja. I regnestykket må en som skrevet i et tidligere innlegg ta hensyn til at utbetalt utbytte ikke gir skattemessig fradrag for for selskapet, selv om det er skattepliktig for mottakeren.

Men det kan jo være andre faktorer å ta hensyn til når en skal velge mellom lønn og utbytte, f.eks. hvis en har flere eiere, og ikke alle jobber i bedriften og kan ta ut lønn, så vil jo gjerne de passive også ha sin del av overskuddet som godgjørelse for innskutt kapital, og da må en bruke utbytte.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Ah, se der ja, kanskje BOA fikk den tvilsomme æren av å bli de siste som fikk en skikkelig smell for lureri med de gamle reglene :)

De forta seg vel med å ta ut utbytte før det ble skatt på det, og gikk på en smell :)
 
Topp