Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mac Harddisk crash - recovery?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Heia,

En venn stakk inom med noe som ser ut som en crashet mac harddisk.
Det er en 250GB Seagate Barracuda 7200.9

Jeg har prøvd å aksessere disken (sata) men får ikke tilgang.
Hvor kan/bør jeg henvise han siden han ønsker å få en del bilder av disken?
 

Mortenxx

Medlem
Jeg er bare vant til Windows ...
Hvis harddisken gjenkjennes som en harddisk (RAW, Unformatted, eller lignende) er det alltid håp - f.eks. med et program som Partition Table Doctor (ptdd.com). Nettsiden har en haug av tips om redning av data.

PTDD fikser blant annet en vanlig årsak - hvor filene er uskadde men hvor "filtabellen" er skadet/mangler - altså den "databasen" over hvordan filene er organisert på harddisken. Dette er en lite tidkrevende oppgave, og "fikses på stedet" på disken det gjelder.

Wikipedia har relativt gode forklaringer på filsystemer, altså hvordan harddisker er inndelt og organisert. Jeg kjenner for dårlig til MAC til å klare å linke til noe. Søke internt i engelsk Wikipedia på "harddisk", "partition", "MBR", "VBR" for å bygge opp litt innsikt?

Det finnes også programmer for redning av data hvis filtabellen ikke kan gjenopprettes. Disse koster vanligvis penger, men har gratisversjoner som analyserer disken uten å gjenopprette noe. Her kjenner jeg også bare til Windowsprogrammer, men jeg husker ikke noen navn i farta. Disse programmene er veldig tidkrevende, og krever at du har en ledig disk å redde filene til.

Konklusjonen er at dataene sannsynligvis kan reddes. Det beste tipset er PTDD.
 

Nutz

Med lem
Hvis han har tenkt til å koste på seg en proff "data-recovery", så er det aller beste å ikke prøve å kjøre disken et sekund mer.
Dersom man får hodene løs fra "parkerings-tracket", dvs. nok RPM til at armen finner det trygt å bevege seg, så kan skadene eskalere seg proporsjonalt..
Er et hode løst så vil det og armen fungere som høvel på den siden av platen. -Resten av platene vil også lide, da spon kiler seg mellom hode og plata på de friske gjenværende.
Dersom det er en elektronisk feil, eller motoren har tatt kvelden, så har han "dataene" i behold, men det koster som regel mer enn det smaker.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Regner med at det var en windowsmaskin du brukte Pong? Da er nok problemet det at windows ikke gidder/kan lese macformaterte harddisker (mac kan derimot lese windowsdisker).

Selv om den er litt gammel, så funker nok den forklaringa som stod på mac1 helt fint fremdeles, så hvis du kjenner noen andre med mac er det en viss sjanse for at det gjør susen. Evt - holder han/du/dere til i Osloområdet, så kan dere slå på tråden (930 58 914) så kan vi plugge den i macen min.
 

Mortenxx

Medlem
Tipset mitt om PTDD bør trolig holde.
Jeg har svart på haugevis av tråder om harddisk-krasj på itpro.no, men det begynner å bli veldig lenge siden. Jeg husker ikke navn på programmer lenger.

PTDD:
Jeg kjenner ikke programmet selv, men jeg har "kopiert" forslaget fra folk som er fortrolige med programmet. Jeg sjekket også tipsene om å fikse slike problemer før jeg begynte å anbefale programmet (for et par år siden).

Programmet fikser de fleste problemene hvor maskinen klarer å gjenkjenne disken som en harddisk, men hvor den ikke klarer å finne lesbar informasjon (disken tolkes som "RAW" eller uformattert). En vanlig årsak er at Master Boot Record (MBR) er skadet, altså det området på harddisken som forteller om hvordan den er partisjonert/organisert, opplysninger om filsystem, opplysninger om disken er bootbar, opplysninger om filtabellen, osv. - pluss et knøttlite program som drar igang boot (operativsystemet) hvis disken er bootbar.

På disker som ikke er delt inn i flere partisjoner kalles dette området for VBR Volume Boot Record, men prinsippet er ellers det samme.

Windows-program som fikser samme problem heter FixMBR, men PTDD er langt mer avansert (det analyserer problemet før det prøver å fikse noe). Svarene mine på itpro.no var stort sett vellykkede i tråder som "Windows gjenkjenner ikke harddisken" eller "Windows tolker harddisken til å være uformattert", eller enkelte tråder med boot-problemer (da jeg hadde disse tingene litt mer friskt i minne).

MAC:
Siden jeg kjenner dårlig til MAC er jeg også litt reservert mot å foreslå konkrete løsninger (utenom PTDD).

MBR og VBR:
MBR og VBR på harddisker er stort sett bygd opp likt, uavhengig av operativsystem eller filsystem. Dette er tross alt det første "sporet" som maskiner leser når de identifiserer harddisken, og det inneholder all sentral informasjon om hvordan harddisken er organisert. Disken tolkes som "uleselig" hvis MBR er slettet eller skadet. Skadet MBR kan gjenopprettes med ny versjon ("standard MBR"), eller aller helst fikse den gamle. På gamle harddisker på 90-tallet var MBR på 512 bytes, dvs. at det ikke er noen stor oppgave å gjenopprette denne. Nyere filsystem/disker har kanskje større MBR, men det er fortsatt ikke noen stor oppgave.

NB. Svaret mitt dekker VANLIG GRUNN til at harddisk ikke er lesbar. Det dekker ikke kompliserte harddisk-krasj. Jeg kunne disse tingene relativt godt på slutten av 90-tallet, men jeg har glemt mye av dette. Jeg har rett og slett ikke hatt datakrasj selv på minst 10-12 år.

PTDD-lignende løsninger bør alltid være førstevalget (hvis man ikke VET at problemet er noe annet). Programmet forsøker å FIKSE problemet slik at disken blir lesbar igjen.

Hvis dette ikke klarer å fikse problemet (f.eks. fordi folk har forsøkt å formattere harddisken) kan man gå videre til dataredningsprogrammer (GetDataBack e.l.) - tidkrevende programmer som skanner gjennom harddisken på jakt etter gjenkjennbare filer. Dette fungerer godt på bilder og slike ting, men det tar haugevis av timer. De forsøker heller ikke å FIKSE problemet, bare å REDDE FILER over til en annen disk.
 
Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
Såvidt jeg kan skjønne er det ikke en god ide å prøve å fikse dette på en Windows-PC. Det øker sjansene for å rote ting til - pga. forskjeller i filsystem og bootmetode.

Windows bruker NTFS eller FAT filsystem. MAC bruker HFS eller HFS+ filsystem, og bootmetoden er også ulik fra Windows.

PTDD ser heller ikke ut til å være egnet. Programmet er stort sett beregnet på Windows.

Det som kanskje kan være en løsning er hvis han har en bootbar MAC-CD som fulgte med maskinen - beregnet på å fikse problemer (f.eks. å boote maskinen hvis den ikke booter fra harddisk).

Han trenger egentlig svar fra noen som har bedre peiling på MAC enn jeg har. Jeg fant en mulig løsning på et MAC-forum - "Hvordan fikse MBR på MAC":
Boote fra MAC-CD
hmmm, i think it is fdisk -u device
where device is your disk device.

You can use:
diskutil list
to list your disk devices.

The -u switch is intended to reset your master boot record while preserving the partition table.
Hope this helps and don't blame me if it doesn't or if you screw your system

Jeg kjenner veldig dårlig til MAC, men man får ofte med "rescue-CD" i en eller annen form sammen med PC-er. Noen ganger følger de med som løs CD, mens andre ganger må man lage dem selv fra en en kopi på harddisken.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
PS: Som mortenxx nevnte: Det kan også hende at det funker å bruke OSX-dvd'en som fulgte med maskinen (er gjerne grå med hvit tekst), ett av valgene der er såvidt jeg husker å bare reinstallere systemfilene uten å slette noe annet. Jeg vil i alle fall anbefale å ta en backup av viktige filer først i tilfelle dere gjør noe feil, og sannsynligvis - med mindre det er virkelig total krasj - går det fint bare dere får plugga disken i en mac.
 

zapotek

Medlem
Last resort om ingenting annet virker: Ha disken i et par plastposer. Tett posene igjen og sleng hele stasen i fryseren noen timer. Putt så disken med det samme i et eksternt hardiskkabinett og prøv. Får dere liv i den da er det bare å kopiere filer for harde livet før den blir varm igjen.
 

Nutz

Med lem
Zapo, mer praktisk er faktisk kjølespray, da kan du "vedlikeholde kulden" til du er ferdig med kopieringen..
En sprut innimellom.. (Ingen koffert-tanke!)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hvis du ender med å bruke zapoteks fremgangsmåte (en siste utvei som kan funke hvis det er mekanisk feil på disken):

koble til ledninger på forhånd, så du slipper å ta den ut av posene for å koble den til, og sug ut så mye som mulig av lufta i posene ut før du tetter dem igjen, for å unngå kondens som det vil bli hvis en iskald harddisk tas ut av fryseren og ut i et varmt rom.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er det noen av dere kyndige som kan sette opp et forslag? Jeg tenker på å sende HD'en til en med Mac. Vedkommende kobler den til, sjekker med disse verktøyene som er nevnt på mac1, og prøver å kopiere over det som måtte finnes av bilder.
Et grovt tidsestimat og ingen garanti såklart - gjerne litt fram/tilbake på msn for å avklare om det burde brukes mer timer...
 
Topp