Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mac og Wordpress admin bilderedigering

picxx

Well-Known Member
"Dra og slippe"
Kan hun ikke bare bruke den vanlige opplasteren slik som oss andre vanlige doedlige da?
(finnes i flash og gammeldags javaopplaster)
 

peterandrej

pensjonert moderator
En kunde av meg har problem med å dra og slippe bildet i innleggsboksen i admin med sin Mac. Når hun klikker på bildet merkes det blått og det kommer ingen punkter på siden man kan bruke til å dra og slippe størrelse. Jeg vet ikke hvilken browser hun bruker. Noen som har vært borti dette?

Altså, når hun drar et bilde inn i admin, så blir jo ikke dette bildet lastet opp til serveren. Drar hun det inn fra et sted som allerede ligger på nettet, sånn som fra en annen nettside, så går det jo selvsagt, men drar hun det inn fra skrivebordet vil bildet neppe vises i det hele tatt (utenom for henne selv).

Og siden wordpress ikke kontrollerer dette bildet vil det jo heller ikke la seg gjøre å redigere det.

Det er iallfall min teori :)
 

Nutz

Med lem
Gmail har NESTEN fått til dette med Drag-Drop men langt i fra slik.
I Google Dokumenter er det implementert. -Så blir nok ikke lenge til at noen overfører dette til de vanlige plugin-editorene..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En kunde av meg har problem med å dra og slippe bildet i innleggsboksen i admin med sin Mac. Når hun klikker på bildet merkes det blått og det kommer ingen punkter på siden man kan bruke til å dra og slippe størrelse. Jeg vet ikke hvilken browser hun bruker. Noen som har vært borti dette?

Går dette på noen annen browser/maskin da? Du mener å bare trekke bildefila fra f.ex. skrivebordet, og rett inn i tekst/redigeringsvinduet?
 

Tonny Kluften

Administrator
Er jeg så dårlig til å forklare meg?
Ok, en gang til:

Når kunden min skal justere størrelsen på bildet som allerede er lagt inn i posten så kan hun ikke dra og slippe størrelsen.
Dere vet at man kan justere bildestørrelsen ved å holde inne Shift samtidig som man drar bildet til ønsket størrelse?
Det er dette som ikke går, istedenfor at bildet får markører på sidene og hjørnene når hun klikker en gang på bildet så blir bildet blått. Og da får hun ikke dratt og sluppet størrelsen.
 

Nutz

Med lem
Ahaa, mækkfolket her inne må da klare å svare på dette!
Hva er trikset for å aktivere et objekt, uten merke det?

Klikke en gang til?
Har ikke sånn fin maskin, så kan ikke svare klart.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Som sagt - det er bare å klikke på det, no more, no less. Deretter, for å skalere opp og ned, tar du tak i et av hjørnene og trekker opp eller ned. Det er sånn det er hos meg ihvertfall. Så jeg tror egentlig ikke problemet er relatert til mac.

Derimot hadde jeg en snodig feil for litt siden som kanskje kan minne litt - du har ikke tilfeldigvis endra functions.php til å bruke jquery fra google libraries?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvilken browser er det hun bruker, hvilken browser er det du bruker, og funker det når du logger deg inn der og gjør det samme?

Det jeg tenker på mht jquery og google libraries (antar at bildeskaleringa bruker jquery), er at en del snodige ting kan skje i wp-admin hvis man bruker "feil" versjon av jquery der, så hvis du har bytta om på hva som lastes i themet kan feilen ligge der. Tror ihvertfall ikke den er direkte macrelatert for å si det sånn, siden det funker fint hos både meg og PA.

Jeg hadde f.ex. lagt inn en kodesnutt i functions.php så themet brukte jquery fra google libraries i stedet for den innebygde jqueryversjonen, og det førte til at man ikke fikk bytte til html-view, mens alt mulig annet funka fint.

Jeg løste det ved å bytte om til denne koden i functions.php, som da bruker den innebygde jqueryversjonen hvis man er i adminområdet, mens man ellers får google libraries-versjonen:
PHP:
function my_init_method() {
if(!is_admin()) {
   wp_deregister_script( 'jquery' );
   wp_register_script('jquery', '/your/server/path/to/jquery.js');
}    wp_register_script( 'jquery', 'http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4/jquery.min.js');
}    
 
add_action('init', 'my_init_method');
 
Topp