Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mange spørsmål vedrørende et web-basert system..

nilsh

New Member
Heisann!

Da lagde også jeg meg en profil her på forumet :)

Jeg har utviklet et system for en lokal bedrift. Lederen er svært fornøyd og anbefaler meg å gå videre med dette. Det finnes, ved første øyekast, kanskje 500 potensielle bedrifter rundt om i landet som kan dra nytte av dette.

Med dette reiser det seg mange spørsmål, både med tanke på forretningsmodell og tekniske ting og tang.

Slenger løst ut endel spørsmål...

1. Selge det med en engangssum til hver enkelt bedrift?
Bedriftene har egne webområder?​
-Mer omfattende vedlikehold​
+Enklere å gjøre skreddersydde endringer​
2. Gjøre det til en abonnement-tjenste?

3. Felles database for alle bedriftene?
+Enklere vedlikehold​
-Strengere krav til sikkerhet​
-Mer omfattende database​
4. Pris?
Engangssum eller årlig​


Noen som har formeninger om noe av dette?
Takker for alle innvendinger, innlegg og tips som kan klarne hjernen en smule =)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Du kan ikke regne med for mye respons på forretningsmodell for et produkt du ikke forteller noe om. Hva er det egentlig du har laget? Et "System" som du sier kan jo være så mye forkjellig.
 

nilsh

New Member
Veldig kort sagt:
Det er et system som inneholder et kunderegister, hvilke produkter de ulike kundene har, når det er tatt service på de og når de skal ha service neste gang, av en servicemann. Servicemannen oppretter servicelogger som blir registrert på hvert produkt.
 

comichael

Medlem
Nilsh,

jeg har noen års erfaring med det du spør om her, så jeg bidrar med noen konkrete tips:

*Host alt selv på en kraftig server med felles database. Bruk ekstra mye ressurser på sikkerhet initielt, og bruk interne folk til dette slik at kunnskapen kan brukes i andre sammenhenger
* Ha kun èn versjon, la all skreddersøm være konfigurerbar. Eks "customer_uses_email_notification" ligger i en konfigurasjonsfil eller -tabell. Da oppnår dere at nye kunder som ønsker det samme enkelt kan få det. Å lage custom-versjoner for enkeltkunder er en fallgruve som dere må unngå for enhver pris.
* Årlig abonnement betyr lavere risiko for kundene og dermed lettere salg. Lag ulike pakker for små, mellomstore og store bedrifter, basert på antall brukere.
* Sørg for at bugfiksing for custom-tilpasninger er løpende fakturerbart arbeid. Mange programvareselskaper har gått ad undas ved å ha en dårlig deal her.
* Husk at kundene ikke kommer til deg. Uten aktivt salg blir de fleste programmer en flopp.
 

nilsh

New Member
Tusen takk for god tilbakemelding comichael!

Når du sier host alt selv, mener du å sette opp egne webservere?
Er ikke dette mye pes i forhold til å leie plass..? fordeler/ulemper?
 

nilsh

New Member
Tenkte mer på¨at dere ikke ønsker å ha 500 databaser og versjoner rundt om i landet å vedlikeholde :)

Tror jeg ville se mørkt på det! Har dere peiling på databaser..? Det jeg har laget til nå er i mysql.. Flere mener dette ikke er sikkert nok i og med at det ikke er ACID (kort sagt ikke sikre transaksjoner ved krasj i f.eks. server, forbindelse eller andre brudd på kommunikasjonen..).

Og kan jeg kort sagt bare opprette en kolonne i hver tabell jeg har nå..? f.eks. "bedriftId" som skiller de ulike bedriftene/kundene fra hverandre..? Er dette måten å gjøre det på?

Hvis jeg har 500 kunder som igjen har 2000 kunder hver som igjen har i gjennomsnitt 2 produkter hver = 2 mill produkter!

Innvendinger mot dette?
 

nag

Medlem
MySQL er ikke noe problem. Men du bør sikkert vurdere å bruk inodb som storage engine, den er transaksjonsbasert. Det kan selvsagt diskuteres om MySQL er 100% acid, men dersom du bruker inodb og bin log så skal det være rimelig bra.

Det viktige er att du gjør programmeringen riktig. Hjelper lite med en transaksjonsbasert database dersom ikke applikasjonen er det.
 

Tom Harr

New Member
Nå er ikke jeg velding langt inne i databasens verden - men hva med Postgres? Er ikke den litt mer kjapp og stabil på store datamengder?
 

nilsh

New Member
Nå er ikke jeg velding langt inne i databasens verden - men hva med Postgres? Er ikke den litt mer kjapp og stabil på store datamengder?

Jo, har lest det. Vet du om det er store endringer som må gjøres i PHP-scriptene..? Og noen som vet om webhoteller som tilbyr Postgresql..? finnes det, eller er det noe jeg selv må sette opp..?
 

tyr897

Medlem
Har ikke oversikt over webhoteller som tilbyr postgres, men dersom du hoster en applikasjon burde du uansett ha enten en VPS eller en egen server, og da står du jo fritt til å installere hva du vil.

Det er i og for seg ingen endringer som må gjøres i php scriptene. Dersom du har brukt et abstraksjonslag endrer du bare databasetype, hvis ikke må du rundt og endre litt funksjonsnavn. SQL spørringene er det derimot mulighet for at du må endre, særlig hvis de er litt komplekse. Du må også oppdatere koden til å ta i bruk muligheter for transaksjoner, men det er en liten operasjon.
 

nilsh

New Member
Det ble til at jeg leier plass hos hostgator som jeg fant på dette forumet. De tilbyr Mysql Innobd.

Hvis det viser seg å bli ustabilt eller tregt må jeg vel leie en dedikert server etterhvert.
 
Topp