Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsanalyse

RusselSim

Medlem
Planlegger å starte opp med en dropshipping bedrift hvor jeg importerer fra utlandet. Hvordan kan utfører jeg en markedsanalyse for å finne ut hva som er mest profitabelt å selge? Eventuelt leie et byrå for å utføre jobben? Satser primært på varer til under 200kr (for å unngå skatt og avgifter).
 

sta

Medlem
Jeg ville gjort jobben selv, både fordi du opparbeider deg en kompetanse om markedet mens du gjør analysen, men også fordi det er veldig kostbart å få eksterne konsulenter til å gjøre en slik jobb. Vi satte en liten markedsanalysejobb bort til et analysebyrå i Oslo i fjor og endte opp med en regning på nesten 100.000kr. og en rapport som ingen hos oss hadde noe forhold til.

Når det gjelder import så spiller det vel ingen rolle om belpet er under 200kr. da du vel uansett ikke skal importere ett og ett produkt? Eller tenker du på noe slikt eBay-kjøp-litt-nå-og-da som mange driver med?
 
J

Jiberish

Guest
Han skriver dropshipping så jeg regner med at han ikke skal ha noe lager, men at alt sendes direkte fra utlandet til kunden?
 

RusselSim

Medlem
Jeg ville gjort jobben selv, både fordi du opparbeider deg en kompetanse om markedet mens du gjør analysen, men også fordi det er veldig kostbart å få eksterne konsulenter til å gjøre en slik jobb. Vi satte en liten markedsanalysejobb bort til et analysebyrå i Oslo i fjor og endte opp med en regning på nesten 100.000kr. og en rapport som ingen hos oss hadde noe forhold til.

Når det gjelder import så spiller det vel ingen rolle om belpet er under 200kr. da du vel uansett ikke skal importere ett og ett produkt? Eller tenker du på noe slikt eBay-kjøp-litt-nå-og-da som mange driver med?

Takk for innsipplet om markedsanalysen. Tipper jeg dropper å gjennomføre det da. Men hvordan skal jeg gå frem for å undresøke om det er market nok for enda en aktør som selger denne varen? Det er allerede flere andre aktører på markedet så det er tydeligvis etterspørsel etter varen.

Jo, 200kr grensa har noe å si pga jeg vil at kunden skal slippe å måtte betale ekstra toll pga da velger de andre leverandører i stedet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for innsipplet om markedsanalysen. Tipper jeg dropper å gjennomføre det da. Men hvordan skal jeg gå frem for å undresøke om det er market nok for enda en aktør som selger denne varen?

(min utheving)

Les setningen din en gang til, så kommer du nok fram til svaret på ditt spørsmål.

Forøvrig, markedsundersøkelser kan du faktisk gjøre selv. Alt du trenger er å tenke igjennom hva du vil finne ut, f.eks "Hadde du vært villig til å kjøpe en gymsokk fra en helt ny leverandør? Hvis "ja": Hvor mye ville du vært villig til å betale for en slik gymsokk? Hvis "nei": Hvorfor ville du ikke valgt en ny leverandør av gymsokker?"

Og så er det jo bare å spørre så mange du gidder. Gjerne på gaten, for da får kanskje du til og med en mulighet til å faktisk både samle inn potensielle kundekontakter OG du får muligheten til å spørre mer inngående spørsmål.

Men det viktigste er altså å finne ut hva du vil finne ut, og så bare spørre folk om det. Grunnen til at firmaer tar flere hundre tusen for slikt er jo fordi de vet hva de skal spørre om, de kan analysere svarene sånn at du sitter igjen med en slags konklusjon - og ikke minst; de spør gjerne VELDIG mange slik at undersøkelsen blir "riktig".
 

picxx

Well-Known Member
Planlegger å starte opp med en dropshipping bedrift hvor jeg importerer fra utlandet.

Litt OT, men du importerer ingenting ved dropshipping.
Det eneste du evt. må skaffe deg er en tollkonto, slik at evt. gebyrer for tollbehandling og moms ikke blir belastet dine kunder , medmindre du har opplyst om at dette kan skje selvsagt.
 

RusselSim

Medlem
Litt OT, men du importerer ingenting ved dropshipping.
Det eneste du evt. må skaffe deg er en tollkonto, slik at evt. gebyrer for tollbehandling og moms ikke blir belastet dine kunder , medmindre du har opplyst om at dette kan skje selvsagt.

Ville ikke det letteste da heller være å kun fokusere på varer under 200kr inkl frakt?
 
Nå kan jeg ingenting om dropshipping, men går ut fra at det importerte produktet har en oppgitt pris i en helt annen valuta enn NOK. Hva gjør du om valutakursene svinger og produktet plutselig er dyrere enn 200?

... Eller kunden kjøper mer enn ett produkt? Klart, det går an å shippe enkeltvis, men er det optimalt?
 

RusselSim

Medlem
Nå kan jeg ingenting om dropshipping, men går ut fra at det importerte produktet har en oppgitt pris i en helt annen valuta enn NOK. Hva gjør du om valutakursene svinger og produktet plutselig er dyrere enn 200?

... Eller kunden kjøper mer enn ett produkt? Klart, det går an å shippe enkeltvis, men er det optimalt?

- Legger inn en margin for å slippe det med valutakursene.

-Shipper kun enkeltvis. Vet det ikke er helt optimalt, men sånn er det bare.
 

picxx

Well-Known Member
- Legger inn en margin for å slippe det med valutakursene.

-Shipper kun enkeltvis. Vet det ikke er helt optimalt, men sånn er det bare.

Par ting du bør tenke på..
Om du får leverandør til å sende fra privat adresse, til privat adresse, som gave, er beløpsgrensen 1000.-, ikke 200.-.
Likevel, om det ikke foreligger faktura/kvittering i forsendelsen kan det da forekomme at mottaker blir belastet for forenklet tollbehandling (184.-?) selv om varens verdi kun er på 10.-

Om du sender kun enkeltvis, som du sier, begrenser du deg veldig.
Hva med folk som ønsker å bestille flere produkter? For disse vil det bli en dyr løsning om de skal betale f.eks. frakt X 5 om de bestiller 5 produkter.
 

RusselSim

Medlem
Par ting du bør tenke på..
Om du får leverandør til å sende fra privat adresse, til privat adresse, som gave, er beløpsgrensen 1000.-, ikke 200.-.
Likevel, om det ikke foreligger faktura/kvittering i forsendelsen kan det da forekomme at mottaker blir belastet for forenklet tollbehandling (184.-?) selv om varens verdi kun er på 10.-

Høres spennende ut, men er du helt sikker på at det her fungerer?
 
Sist redigert av en moderator:

sta

Medlem
Par ting du bør tenke på..
Om du får leverandør til å sende fra privat adresse, til privat adresse, som gave, er beløpsgrensen 1000.-, ikke 200.-.
Likevel, om det ikke foreligger faktura/kvittering i forsendelsen kan det da forekomme at mottaker blir belastet for forenklet tollbehandling (184.-?) selv om varens verdi kun er på 10.-
/QUOTE]

Høres spennende ut, men er du helt sikker på at det her fungerer?

Som jeg skrev over og som jeg vil presisere igjen: Skal du drive dette som næringsvirksomhet, noe det ser ut som om du har planer om, så bør du trå varsomt og ikke finne på for mange smarte løsninger. Du ender fort opp med at Fylkesskattekontoret skjærer igjennom og sier at dette ikke kan regnes som privat import og at du derfor må betale moms og evt. toll på alle sendinger, med tilbakevirkende kraft.

Jeg er ganske sikker på at skattemyndighetene ikke er spesielt glade for en løsning der et norsk firma selger til norske kunder, men der leveransen leveres direkte til sluttkunde fra utlandet, med det ene formålet å unndra moms og eventuell toll. CDon.com selger til norske kunder og leverer fra utlandet, men forskjellen er at de er registrert i Sverige og altså ikke driver noe selskap i Norge.

Personlig ville jeg vært svært forsiktig med en løsning som du planlegger. Som et minimum bør du innhente en forhåndsuttalelse fra Fylkesskattekontoret. Koster ca. 500kr. men kan spare deg for utrolig mye problemer i ettertid.

Jeg vil tippe at du meget vel kan bli holdt ansvarlig for å innbetale momsen for absolutt alle salgene du har gjort, hvis skattemyndighetene går firmaet ditt etter i sømmene.
 

ChrisE

Medlem
Jeg vet enda ikke hva det er du skal selge og forstår det slik at du ikke vil dele det med oss enda. Det er helt greit. Men du snakker om å bruke et utenlandsk dropshipping firma for et produkt du ønsker å selge på det norske markedet. Dette er selvfølgelig mulig, slik folk har forklart over meg.

Men jeg har tenkt å komme med et annet forslag til deg. Igjen, jeg vet ikke hva du selger, så det kan være dette blir litt komplisert. Men la oss si det er en nettverkskabel for eksempelets skyld. Jeg ville da anbefalt deg å enten ta kontakt med produsenter i Asia på Alibaba Manufacturer Directory - Suppliers, Manufacturers, Exporters & Importers eller lignende sider. Det kan også være en ide å legge ut en gratis "annonse" der, så produsentene tar kontakt deg. Ofte krever de veldig høy MOQ(Minimum order quantity), men leter man litt så finner man alltids noen som kan levere i mindre skala. En annen ulempe er at du ender med å ha et lager, men det kan umulig være noe problem med budsjettet ditt vil jeg tro?
Min erfaring med lignende sider er at det finnes mange useriøse, men også serøse aktører. Det er også veldig lett å skille mellom dem. Det kan være en ide for deg å opprette et enkeltmannsforetak(gratis?). Produktene kan du få sendt over med båt, noe som nesten er gratis. Fly er litt dyrene. Er man heldig kan man fort spare enorme summer ved å bruke utenlandske leverandører.

Jeg har selv brukt alibaba.com og lignende sider på en del prosjektet som skal lanseres nå til våren. Om du ønsker mer informasjon, så ta gjerne kontakt så skal jeg hjelpe deg så godt som jeg kan.
 

RusselSim

Medlem
Personlig ville jeg vært svært forsiktig med en løsning som du planlegger. Som et minimum bør du innhente en forhåndsuttalelse fra Fylkesskattekontoret. Koster ca. 500kr. men kan spare deg for utrolig mye problemer i ettertid.

Jeg vil tippe at du meget vel kan bli holdt ansvarlig for å innbetale momsen for absolutt alle salgene du har gjort, hvis skattemyndighetene går firmaet ditt etter i sømmene.

Bør vel innhente en forhåndsuttalse hos Fylkesskattekontoret ja. Hvordan går jeg fram for å gjøre dette? & Hvor lang tid bruker de vanligvis på å klargjøre en uttalelse?
 
Topp