Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsføring som frilanser/enkeltmannsforetak.

i-link

Medlem
Hei.

Er ny, gammel bruker her inne. Ser jeg har lagt inn noen poster for mange år siden, men det ble med de. Har jobbet en del som frilanser webdesigner/grafisk designer ved siden av fulltidsjobb tidligere. Jobber nå med å få nok oppdrag til å drive på fulltid som firma/frilanser. Hovedfokuset mitt er rimelige nettsider for små og mellomstore bedrifter som kan dra nytte av å bruke sosiale medier i tillegg til sin webside for en helhetlig, rimelig markedsføring på nett. I den forbindelse kunne det vært morro å høre erfaringer fra andre i samme situasjon og hva som virker og hva som er bortkastet.

Jeg har hele tiden jobbet noe som frilanser, men startet opp igjen for fult nå i sommer og sommeren er ikke den beste sessongen for å selge nye nettsider til bedrifter. Men har jobbet mye med salg og gjort meg opp noen tanker om hva som virker.

Til å begynne med prøvde jeg å selge meg som frilanser. Siden jeg kan både webdesign, grafisk design, en del fotoredigering og har lang erfaring innenfor administrasjon tenkte jeg dette var egenskaper som mange mindre bedrifter kunne ha bruk for. Markedsføringen gjorde jeg ved både å ringe rundt, lagde brosjyrer og supplerte med mail til de som var noe interessert. Erfaringen ble at mitt budskap da ble for "løst" til at det raskt kunne oppfattes av mottakeren og sentralbordet hadde mange ganger problemer med å finne ut hvem de skulle sette meg over til da jeg ringte og presenterte meg. Mange oppfattet det også slik at jeg var på utkikk etter fast jobb og via mail fikk jeg mange svar om at de ikke hadde ledige stillinger.
Konklusjonen av den runden ble at jeg var alt for uspesifikk og potensielle kunder fikk problemer med å oppfatte hva det egentlig var jeg kunne tilby. Hadde jeg tenkt meg rundt, kunne jeg nok ha tenkt meg til at budskapet ble for løst men ideen virket bra da den dukket opp.

Etter erfaringen med den første runden bestemte jeg meg for å fokusere på en ting til å begynne med. For å kunne gi et klart og konkret budskap når jeg ringte rundt eller sendte mail. Jeg falt på å bruke det jeg er best til - lage rimelige websider, ved å bruke gratis/billige eksisterende løsninger og supplere med bruk av sosiale medier. Og fokuserer nå kun på det ene budskapet. Det gikk ikke lange tiden før jeg fikk mitt første oppdrag og jeg har nå flere løse tråder som jeg håper kan gi uttelling.
Nå i fellesferien har jeg droppet telefon og mailutsendelser da veldig mange som bestemmer er på ferie men vil ta opp denne tråden etter ferien da det virker som en veldig effektiv markedsføringsform.
Bruker også Twitter så smått og twittrer om relevante saker, men har ikke helt spikret en plan med twitringen så der må jeg finjustere litt etterhvert når jeg ser hva som trekker til seg "riktige" følgere.
Videre har jeg begynt å se gjennom både dette forumet og norskwebforum etter relevante innlegg.

Det jeg ikke har begitt meg ut på enda er annonsering i form av nettannonser, søkemotorannonser, avisannonser(her må det vel være lokalavisen som gjelder?), katalogoppføring eller oppføring i anbudstjenester. Ser for meg at det kanskje er noen brukere her inne som har noen erfaringer rundt dette eller andre ting jeg ikke har tenkt på?

Så da sparker jeg ballen videre: Har du noen tips om hva som virker, hva som ikke virker eller andre synspunkter, meninger eller erfaringer?

- Jon P
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så da sparker jeg ballen videre: Har du noen tips om hva som virker, hva som ikke virker eller andre synspunkter, meninger eller erfaringer?

Markedsføring handler om kunnskap. Du må vite hvem du er, hva du kan levere og til hvem. Når du vet dette kommer mye av seg selv. Er det fjortiser du er på utkikk etter vil kanskje en annonse eller aktiv profil på Nettby være aktuell, eller kanskje en blogg på blogg.no. Er det derimot mediefolk du henvender deg til bør du kanskje kikke på Twitter. Osv, osv.

Rent generelt, og her snakker jeg kun etter egen erfaring, vil "aktiv tilstedeværelse" være "bedre" enn tradisjonelle annonser. Det betyr at det er bedre å ha en populær blogg på blogg.no enn å annonsere der. Vi har prøvd tradisjonelle annonser og tradisjonelle brevutsendinger. Det var dyrt, ga liten respons og blir neppe forsøkt igjen med det første. Investering i egen merkevare gjennom aktiv branding i sosiale medier har derimot vist seg svært effektivt - om enn ganske tid- og kompetansekrevende.

Forøvrig snakker du imot deg selv på nettsiden din - som egentlig ser ganske uproff ut skal jeg være ærlig. Du sier jo at du vil strippe vekk alle unødvendige funksjoner for å holde prisene nede, men når jeg skal se på referansene dine blir jeg presentert for en meningsløs sofagreie. What's up with that?
 

i-link

Medlem
Takker for tilbakemelding. Jeg skjønner det er erfaring og kunnskap som må til for å mestre god markedsføring. Og man må jo finne ut hvilket produkt/tjeneste og angrepsvinkel som fungerer.
Gode svar om erfaringer som du gir her er jo veldig nyttig i så måte - da man slipper å brenne alle fingrene sine selv. :)


Forøvrig snakker du imot deg selv på nettsiden din - som egentlig ser ganske uproff ut skal jeg være ærlig. Du sier jo at du vil strippe vekk alle unødvendige funksjoner for å holde prisene nede, men når jeg skal se på referansene dine blir jeg presentert for en meningsløs sofagreie. What's up with that?

Til referansene mine skal jeg være enig i at jeg har valgt en noe klønete løsning og har en ny løsning som passer bedre til siden, klar om ikke alt for lenge.
Men blir jo litt nysgjerrig når du kaller siden for uproff - da er det tydeligvis mer enn bare referansene som er "off"?
Selve designet er gjort enkelt med hensikt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Til referansene mine skal jeg være enig i at jeg har valgt en noe klønete løsning og har en ny løsning som passer bedre til siden, klar om ikke alt for lenge.
Men blir jo litt nysgjerrig når du kaller siden for uproff - da er det tydeligvis mer enn bare referansene som er "off"?
Selve designet er gjort enkelt med hensikt.

Designet er ikke "enkelt" som du sier. Det er lassevis med grafikk, meningsløse skygger, unødvendige bildekaruseller, lite konsekvent layout og til tider grafikk med svært lav kvalitet. Se f.eks på teksten du har satt på enkelte bilder, den er nærmest uleselig.

Ang teksten på nettsiden så er denne av en så laber kvalitet at den burde vært skrevet helt om, men du kan jo begynne med å luke ut alle påstandene du kommer med. Som her:

Dyrt er ikke bestandig synonym med høy kvalitet og billig trenger ikke føre til lavere kvalitet!

Rimelige nettsider av høy kvalitet får man ved å fjerne alle unødvendige funksjoner, bruke løsninger som er rimelige/gratis samt fokusere på god design som passer eksisterende profil.

Små og mellomstore foretak kan spare betydelige beløp ved å velge en hjemmeside som er skreddersydd for rimelig drift. Det er en kvalitet de fleste setter pris på."​

En slik tekst er ikke hensiktsmessig fordi du ikke på noen måte forklarer de påstandene du kommer med. F.eks: "Små og mellomstore foretak kan spare betydelige beløp ved å velge en hjemmeside som er skreddersydd for rimelig drift. Det er en kvalitet de fleste setter pris på." Hvordan vet du dette? Har du spurt? Gjort en undersøkelse? Eller gjetter du?

Du bør holde språket verdinøytralt. Se for deg at du driver en restaurant. Da sier du at du har biff med poteter, og ikke DEILIG biff med HERLIGE poteter. Det er kunden som skal fylle inn ordene "deilig" og "herlig", og ikke du.

Mitt råd: Forklar hva du leverer, stripp vekk alt du har av tullegrafikk (som den grå bakgrunnen), lag en layout der avstandene mellom de ulike elementene er konsekvent og sist men ikke minst; presentér referansene på en skikkelig måte.

Og hvorfor fokuserer du på din Twitterkonto med vanvittige 12 (!!) followers? Den gjør bare at du virker useriøs og inkompetent.
 

i-link

Medlem
Først må jeg si jeg setter pris på og liker skikkelige tilbakemeldinger og meninger. Så takk for dine innspill.
Designet er ikke "enkelt" som du sier. Det er lassevis med grafikk, meningsløse skygger, unødvendige bildekaruseller, lite konsekvent layout og til tider grafikk med svært lav kvalitet. Se f.eks på teksten du har satt på enkelte bilder, den er nærmest uleselig.

Det at siden er overlesset med grafikk må jeg si meg noe uenig i, eneste grafikken er jo som du nevner skygger som du ikke liker samt krussedullen min - og hvordan du får layouten til å bli ukonsekvent med 4 sider, hvor 2 av disse har samme layout og de to siste er henholdsvis kontaktsiden og referansene(som jeg tidligere har lagt meg flat for at er litt klønete presentert) skjønner jeg ikke.
Er heller ikke sikker på hvilke bilder du sikter til, men det må vel være bildene i toppkarusellen du henviser til?

En slik tekst er ikke hensiktsmessig fordi du ikke på noen måte forklarer de påstandene du kommer med. F.eks: "Små og mellomstore foretak kan spare betydelige beløp ved å velge en hjemmeside som er skreddersydd for rimelig drift. Det er en kvalitet de fleste setter pris på." Hvordan vet du dette? Har du spurt? Gjort en undersøkelse? Eller gjetter du?

Du bør holde språket verdinøytralt. Se for deg at du driver en restaurant. Da sier du at du har biff med poteter, og ikke DEILIG biff med HERLIGE poteter. Det er kunden som skal fylle inn ordene "deilig" og "herlig", og ikke du.

Ser helt klart poenget ditt med biffen og skal si meg enig i at selve teksten godt kan flikkes litt på og gjøres bedre. Men dersom restaurantens kunne tilby biffer til under halvparten av konkurrerende restauranter hadde det vel vært naturlig å påstå at biffen var billig/billigst samt en beskrivelse av hvordan de kunne levere så billig?
Men som sagt; jeg tar kritikken til etteretning men er ikke 100% enig i alt.

Og hvorfor fokuserer du på din Twitterkonto med vanvittige 12 (!!) followers? Den gjør bare at du virker useriøs og inkompetent.

Hva antall followers gjelder ser jeg ikke helt sakligheten ved å kritisere dette. Twitterdingsen leverer nyhetsoppdateringer på min framside uten at jeg må programmere, installere en cms løsning eller betale noen for å lage en nyhetsoppdateringsdigs til dette formålet uavhengig av antall followers.
Followers er jo uansett noe som vil ta tid å få i store antall - men man må jo strengt tatt begynne en plass.

Men som sagt jeg tar all kritikk til etterretning.


- Jon P
 

zapotek

Medlem
Må si meg enig med PeterA, siden din ser ikke bra ut. Spesielt er bruken din av fonter og teksteffekter dårlig.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ser helt klart poenget ditt med biffen og skal si meg enig i at selve teksten godt kan flikkes litt på og gjøres bedre. Men dersom restaurantens kunne tilby biffer til under halvparten av konkurrerende restauranter hadde det vel vært naturlig å påstå at biffen var billig/billigst samt en beskrivelse av hvordan de kunne levere så billig?
Men som sagt; jeg tar kritikken til etteretning men er ikke 100% enig i alt.

Du tok visst ikke helt poenget. Du skal ikke si at dine tjenester er billige. For hva er vel billig? Det er jo bare kunden som kan avgjøre om dine tjenester er billige eller dyre. Derfor skal du si hva du tar, og så får kunden fylle inn "dette er jo ganske billig", helt selv. Effekten er mye større når kunden tenker "tankene" selv.

Hva antall followers gjelder ser jeg ikke helt sakligheten ved å kritisere dette.

Twitter er en kanal som handler om dialog. Dine 12 followers tyder på at du ikke sier særlig mye interessant, og at du heller ikke sier dette heller til særlig mange. Du må være enig i at dette ikke akkurat lyser "tillit" og "kompetanse"?

Jeg sier ikke at du skal legge ned twitterkontoen, men bare at du ikke bør pushe den så hardt når den er i en oppbygningsfase. Vent med å "vise den fram" til du har et par hundre followers.
 

i-link

Medlem
Ok - tenkte litt i andre baner der, fint at du tar deg tid til å fore meg med teskje. :eek:

Har fått en del å tenke på og ser jeg må jobbe litt mer med siden min. Får ta en runde med tipsene her og se på hvordan jeg skal angripe det videre. Må vel innrømme at jeg er litt unøyaktig og påståelig i mine tekster.

Må ha takk igjen for gode tilbakemeldinger og jeg ser jo jeg skulle brukt forumet her tidligere. :)
 

i-link

Medlem
Norton Safe Web, from Symantec - report for i-link.no

Du bør vel fjerne linken til siden din slik at ingen får dritt på pc'n sin...

Siden og hele folderen som det er funnet skummel kode på er slettet. (norton viser til i-link.no/kundeskisser/okkenhaugbil).
Har logget inn på Norton og bedt om en ny gjennomgang av siden, men det tar vel en tid før en slik oppdatering blir gjort.
Har også sjekket siden i google sin sikkernettsidetjeneste. De finner ingen mystisk kode.
 

i-link

Medlem
Norton Safe Web, from Symantec - report for i-link.no

Du bør vel fjerne linken til siden din slik at ingen får dritt på pc'n sin...

Svaret mitt forsvant i cyberspace - er sikkert et tegn på at jeg burde ta kvelden.

Jeg har fjernet hele folderen som norton referer til (i-link.no/kundeskisser/okkenhaugbil). Har bedt om ny gjennomgang av siden, men det tar sikkert en stund før slikt bli oppdatert?

Har også sjekket siden gjennom google sin tjeneste: Google Safe Browsing diagnostic page for www.i-link.no
 

hansson

Langveisfarende
Ingen grunn til å begrense seg til lokalavisa! Du jobber jo på the Internets. Du kan jobbe for folk hvor som helst.

Se på de beste nettstedene og la deg inspirere. Flash er på vei over og ut, så jeg ville satset på noe annet på fronten der. Lag en knall hjemmeside og kundene vil komme.
 
Topp