Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsføring - Treningsutstyr

pondus123

Medlem
Jeg har fått agentur i Norge på treningsutstyr for et tysk merke. Dette er i oppstartfasen; ny nettside, legge inn produkter osv. Nå begynner fase to snart, og det er markedsføring. Planen er å gjøre bra SEO, og kjøre affiliate blant annet. Adwords og Facebbok Ads styrer jeg unna. Er det noen som har andre tips til markedføring av treningsutstyr (vekter osv.)?

Og har du en blogg om trening eller lignende, så gjerne ta kontakt på PM for sponsing/betalte innlegg osv.
 

alterego

Medlem
Med agentur er det nærliggende å tenke at du bør bygge opp en portefølje med forhandlere og at det overfor dem du skal markedsføre deg. Mot privatmarkedet blir det gjerne mer merkevarebygging.

Med tanke på forhandlere ville jeg begynt her: http://www.sportsbransjen.no/

Deretter ville jeg hentet ut leads over aktuelle kunder (sportsbutikker?, treningsstudioer?), tatt frem telefonen og begynt å ringe forhandlerne for å selge inn produktene. Ofte planlegger forhandlere sine innkjøp 3-6 mnd. frem i tid, så regn med at det tar tid å komme skikkelig i gang.

Merkevarebygging krever store ressurser, så det ville jeg ventet med inntil du har kommet godt i gang med salget mot forhandlere.
 

pondus123

Medlem
Takk for gode tips.

Det er snakk om to "forskjellige" typer produkter jeg kan selge;

1) Treningsutstyr til å lage en hjemmegym, altså til privatmarkedet (dumbbells, kettlebells, benk, sykler, treningsklær osv.)
2) Treningsutstyr til treningssentre osv.

Det er i utgangspunktet treningsutstyr til privatmarkedet jeg satser mot først, trening er i vinden, og etter befaring hos levrandøren virket produktene veldig bra (god kvalitet, "kult merke", lave priser)! Dette fungerer veldig bra i våre naboland, og det er spennende om også nordmenn vil kjøpe slikt på nett.

Om noen har andre tips til hvordan jeg kan markedføre dette, så gjerne kom med dem :) Og hadde du kjøpt en hjemmegym på nett?
 

xdex

Medlem
Når det gjelder utstyr som er rettet mot sentre, så er jo dette langt bedre kvalitet enn hva som selges privat. På grunn av høy kvalitet, blir det langt dyrere. Så til poenget mitt, hvis du ikke kan tilby en service-avtale, med garantier, deler osv, tror jeg det blir dårlig med salg. Hvis du ser på hvem som leverer utstyr i dag, techno-gym, life-fitness, true osv, har alle disse service folk, som jobber for å sjekker at apparatene fungerer som dem skal (innenfor garantier som er gitt).

Treningsutstyr er ikke noe som selges hver dag, man får kanskje inn noen ordre i året (alt er avhengig av at det starter opp nye senter, eller at noen senter skal bytte ut dagens merker og avtaler). Mange senter har nemlig avtaler med de største aktørene allerede, og derfor ser vi jo at de kjører det samme utstyret over alt. For å komme inn på dette markedet, tror jeg du må ha enormt gode priser, gode service-avtaler, og garantier.

Dette er i hvert fall noe du kan tenke på når det gjelder markedsføring mot sentre. Når det gjelder privatmarkedet kan du jo se hvordan XXL o.l. opererer. Tror nok din utfordring her, vil bli pris, med tanke på at alt ligger på lager. Frakten kan fort bli høy, da utstyr ofte veier endel (avhengig av hvilket utstyr det er snakk om, selvfølgelig).

Ønsker deg lykke til :)
 

pondus123

Medlem
Når det gjelder utstyr som er rettet mot sentre, så er jo dette langt bedre kvalitet enn hva som selges privat. På grunn av høy kvalitet, blir det langt dyrere. Så til poenget mitt, hvis du ikke kan tilby en service-avtale, med garantier, deler osv, tror jeg det blir dårlig med salg. Hvis du ser på hvem som leverer utstyr i dag, techno-gym, life-fitness, true osv, har alle disse service folk, som jobber for å sjekker at apparatene fungerer som dem skal (innenfor garantier som er gitt).

Treningsutstyr er ikke noe som selges hver dag, man får kanskje inn noen ordre i året (alt er avhengig av at det starter opp nye senter, eller at noen senter skal bytte ut dagens merker og avtaler). Mange senter har nemlig avtaler med de største aktørene allerede, og derfor ser vi jo at de kjører det samme utstyret over alt. For å komme inn på dette markedet, tror jeg du må ha enormt gode priser, gode service-avtaler, og garantier.

Enig i alt dette. Også levrandøren/produsenten har akkurat startet opp med utstyr til sentre, så det er ikke aktuelt for meg akkurat nå. Det må også være et større apparat rundt det hele mtp. service osv. som du nevner.

Dette er i hvert fall noe du kan tenke på når det gjelder markedsføring mot sentre. Når det gjelder privatmarkedet kan du jo se hvordan XXL o.l. opererer. Tror nok din utfordring her, vil bli pris, med tanke på at alt ligger på lager. Frakten kan fort bli høy, da utstyr ofte veier endel (avhengig av hvilket utstyr det er snakk om, selvfølgelig).

Hvis jeg ser på prisene hos XXL, så skal jeg nok være mer enn konkurransedyktig. Jeg har outsourcet lager for alle mine andre butikker, og det blir denne også, de har gode fraktavtaler og sender veldig kjapt! Jeg planlegger å ha topp 50 (kanskje 100) av det produsenten selger mest av i Tyskland på lager i Norge, resten blir dropshipping.

Det som skal selge produktene for min del er merket (er ikke kjent i Norge i det hele tatt, men jeg syntes konseptet er kult), lav pris, god kvalitet og rask frakt. Når jeg skal ha såpass "mange" produkter på lager, så blir det en rimelig stor investering, og det er derfor jeg lurer på en god strategi for markedføring (dette er noe som jeg skal satse på). Hva kan være lurt; sponse bloggere, SEM, affiliate osb.?

Ønsker deg lykke til :)

Takk for det :)
 

UN 1950

Member
Det finnes jo så mange PT-bloggere/FB-sider. Mange nye som er på vei opp og trenger stoff å skrive om. Tenk så moro å kunne være først ute til å teste et produkt!

Spennende med nye satsninger :D
 

Johan

Medlem
Hvis du skal selge til forhandlere ville jeg glemt privatmarkedet etter som dette er forhandlernes marked. Kjenner flere tilfeller der agenten er droppet til fordel for en annen fordi agenten har startet egen nettbutikk mot privatmarkedet. Dette skjer i flere bransjer.
Hvis du får tak i eposter til potensielle forhandlere er epost markedsføring en god ting. Det samme er faktisk den gode gamle faxen, tro det eller ei. Ellers så er telefon og møtebooking ikke kimse av hvis du skal jobbe med et forhandlernettverk. Kan du da vise til bloggere og andre som har prøvd ut utstyret har du allerede hjulpet forhandlerne med markedsføring. En annen ting du kan gjøre er å låne ut utstyret til toppidrettsutøvere og få deres syn på utstyret
 

xdex

Medlem
Hvis du skal selge til forhandlere ville jeg glemt privatmarkedet etter som dette er forhandlernes marked. Kjenner flere tilfeller der agenten er droppet til fordel for en annen fordi agenten har startet egen nettbutikk mot privatmarkedet. Dette skjer i flere bransjer.
Hvis du får tak i eposter til potensielle forhandlere er epost markedsføring en god ting. Det samme er faktisk den gode gamle faxen, tro det eller ei. Ellers så er telefon og møtebooking ikke kimse av hvis du skal jobbe med et forhandlernettverk. Kan du da vise til bloggere og andre som har prøvd ut utstyret har du allerede hjulpet forhandlerne med markedsføring. En annen ting du kan gjøre er å låne ut utstyret til toppidrettsutøvere og få deres syn på utstyret

Prishoppet på privatmarkedet og sentre er helt forskjellig, så jeg ser ikke på dette som ett problem. Skal du ha kardio apparater som privatperson, kan du få dette til noen tusenlapper. Er det plutselig snakk om utstyr som skal stå i ett gym, er prisklassen opp mot 100.000 (og mer) dersom du går for skikkelig utstyr, se bare på tredemøller og prisen her. Folk bryr seg om utstyret holder mål, til prisen som blir gitt. En tredemølle til hjemmebruk, brukes gjerne 2-3 ganger i uken, i 45-minutter. En mølle på studio, brukes enormt mye mer, og kvaliteten blir raskt å kjenne igjen.

Hold deg LANGT unna e-post markedsføring, dette er idioti, så mange leverandører har vi ikke her i Norge. Skal du selge til studio evt. forhandlere (som ikke har egne merker) bruker du telefon, reiser inn og får ett møte, eller møter disse på sammenkomster hvor det er naturlig. Begynner du med spam søppelet på e-post, er du dømt før du har begynt. Skal du gjøre noe, så gjør det skikkelig, og ja, du kan jo fint lage avtaler som gjør at noen forhandlere selger dine produkter mot provisjon.

Forstår ikke hvorfor vedkommende over sier du må satse på en ting, her kan du enkelt satse på begge deler. Trenings-bransjen er såpass liten her til lands, at dersom du har knallgode produkter, går ryktet, og omvendt. Hvis bjørn maaseide ser at du har noe som funker, og det koster langt mindre, hadde han nok ringt deg (he-he) og bare der, har du vel 80% av alle sentre i Norge.

Få opp ett nettsted, lag en skikkelig produkt-katalog for private, og bedrift. Så er du i hvert fall i gang, og har noe å vise til!
 
Sist redigert:
Topp