Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsundersøkelse for strandtøy butikk

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg vurderer å starte opp en nettbutikk som selger strandtøy som bikinier, shortser, strandskjørt og diverse andre ting som er relevant til stranden. Butikken vil selvfølgelig bli startet opp her i Australia. Jeg tenkte å kjøre en liten markedsundersøkelse gjennom facebook og diverse andre kanaler jeg har tilgjengelig og er ute etter tips om hva jeg bør spørre.

Saken er at når jeg søker rundt på nettet, så er det få nettbutikker som har gjort en bra jobb med å brande seg. Det er noen få jeg finner gjennom Adwords. Jeg lurer på om det ikke er så mye konkurranse fordi Australiere ikke liker å kjøpe klær over nett eller om det er fordi det rett og slett ikke er like utbredt for nettbutikker å satse på nett her nede. Jeg mistenker den siste.

Uansett, før jeg lanserer surveyen vil jeg gjerne høre hva slags spørsmål dere ville stilt i en survey om dere skulle gjøre det samme som meg. Noen forslag? Ting jeg har så langt:

- Hvor ofte dem har handlet klær på internett de siste 3 mnd / 6 mnd
- Om dem kunne tenke seg å handle klær på nett.

Det er 3 spørsmål. Føler det er noe mer glupt jeg burde spørre om.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Hva er den avgjørende faktor for evt. å handle klærne på nett ?
- pris
- tilgjenglighet
- utvalg
- ?
Dette burde du ha en pekepinn på for å kunne "brande" butikken rett
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ville du kjøpt en Snickers på nett?

Kan virke som et håpløst spørsmål, men tenk etter: strandgreier er jo noe man (tror jeg, uten å ha undersøkt det) primært kjøper på stranda. Det blir altså noe man kjøper "on the fly" og ikke noe man saumfarer nettet etter i forkant. Og ihvertfall ikke de som "bor" på stranda.

Vil gjette på at nordmenn ville være en bedre målgruppe. Her finnes jo ikke strandbutikker (det er kaldt her) - så da er det mer naturlig at nordmenn handler strandgreier på nett. Gjerne samtidig med at de bestiller sydenturen. Klarer du å få solgt strandgreier som et slags "mersalg" i tilknytning til en site som primært selger reiser - så tror jeg du treffer bedre. Hva med å samarbeide med de som driver reisesider på dette?

Forøvig er de spørsmålene du stiller så generelle at du ikke blir noe klokere av dem uansett hvor mange respondenter du klarer å huke inn. Ville kanskje kjørt kvalitative metoder isteden. Kvantitativ metode kan du benytte som et tillegg for å få en helhetlig undersøkelse.
 

sKrud

Meget sliten student
Tror nesten jeg må slenge meg på PA her..
I Australia bor de fleste nært stranden, og slike klær/ utstyr koster ikke mye der.

Men har selv vært inne på tankten å begynne å importere slik ting til norge.. Feks. billabong, roxy, hurley osv koster sykt mye her.. Men er tilnærmet gratis is US og AU...

Men tror du kunne tjent grovt med penger ved å selge slike varer til normenn... (sist jeg sjekket kostet en shorts fra billabong 1000kr her i norge..Kjøpte samme shorts på ebay til 25USD..!) ...

Sååå..Hva med å selge ting til norge? Postlegge dem fra AU og selge shortser og Bikinier til 200kr stk..Da får du dem momsfritt også inn..:)

Å om du selger shortsene fra Billabong til 200kr stk.. Ja, da kommer du til å selge _mye_...
 

Fredrik

Medlem
Godt spørsmål. Jeg for min del ville ikke kjøpt klær på nett. Men samtidlig ville jeg ikke kjøpt elektronikk i butikk fordi jeg vet det er billigere på nett, slik er kanskje tendensen blitt. Folk har blitt vant med å handle elektronikk på nett de siste årene. Klær derimot MÅ jeg teste i butikk før jeg kjøper. Kanskje andre også tenker slik når det kommer til klær. Men vil det være slik i all fremtid? Hvis jeg visste at hos kenneth.com får jeg merkeklær til billigere pris enn butikk så ville jeg nok brukt deg. Hmmm når jeg tenker meg om så handlet madamen klær fra et eller annet nettsted for en tid tilbake.

Akvario - Jeg mangler en mail fra "the management"
 

sKrud

Meget sliten student
Personlig kjøper jeg svært lite egentlig i butikk... Om jeg skulle finne på å kjøpe noe i butikk så er det enten på super salg eller en sær norsk ting..

Men tror nok flere å flere vil kjøpe klær på nett.. Samt alt annet...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
peterandrej, jeg vet ikke hva slags strender dere har oppe i finnmark, men her nede er det iallefall absolutt ingen steder man kan kjøpe noe på stranda. Å selge dette i Norge er for min del uaktuelt.. jeg bor jo ikke i Norge og det tar et snitt på 14 dager før brev kommer fram fra Norge til Australia og omvendt, så det er lite aktuelt å jobbe fra her nede.

Strandtøy koster faktisk en del her nede også. Og hva dere kjøper er jo ekstremt lite relevant. Dere er webmastere og bor i Norge hvor sommersesongen er på to uker maks i året. Det er litt annerledes her nede.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vi har ikke strender i Finnmark. Jeg uttaler meg kun utifra den erfaringen jeg har i kraft av å besøkt diverse syden-turist-boom-plasser opp gjennom årene. Uansett hvor man dro så fantes det boder der de solgte alt man trengte til stranda.

Har dere ikke strandboder i Australia?

Jeg bare tror at du ville gjort det bra her i norge på dette. Eventuelt at du samarbeider med en eller to av de millioner av reisesidene rettet mot nordmenn.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Syden og Australia kan ikke sammenlignes på noe måte nei. Folk reiser til syden for å ligge på stranda, men folk reiser ikke til Australia for å ligge på stranden. Turister her er ute etter andre ting, så målgruppen vil bli de lokale - og utifra en undersøkelse jeg leste i et blad her så kjøper over 80% klærne sine i butikken. Det jeg lurer på da er om det kan være mulig å selge til dem over internett også.

Internett og Australia er et tragisk kapittel. Her har man fortsatt begrenset båndbredde, treig internett og høye priser. Bedrifter henger milevis etter Europa og USA på internett. Her kjøper dem ikke like mye på nett som vi gjør i de vestlige land. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje fordi internettveksten generelt ikke har vært like stor her. Uansett, så er det en voksende trend og markedsførere her nede snakker mer og mer om internett. Dem spår at innen de neste årene vil flere og flere handle ikke-nødvendige ting over internett.

Norge er ikke aktuelt når jeg bor i Australia. Hallo?!
 

timtim

Gründer
I en markedsundersøkelse ville jeg ha prøvd å få et inntrykk av totalmarkedet. Hvor mye bruker en kvinne på å kjøpe strand ting? Hvor mange shorts kjøper en ung mann i året? Så ville jeg spurt hvilket forhold de har til de forskjellige merkenavnene? Så ville jeg spurt om de ville vurdert å kjøpe merket de vurderte som best/coolest på internett hvis det var 20% under retailprice?

Så måtte det vært et dritkult design på websiden. For jeg vil tro må gruppen er 18 - 30 som har et over gjennomsnitt interesse for strandaktiviteter og da skal alt være super kult. (Surfere?)

PÅ web siden ville jeg ha laget en gimmick som f.eks Vote My Beach - hvor man lager en avstemning for å kåre Australias beste strand. (Gir media omtale)
 

picxx

Well-Known Member
Å selge dette i Norge er for min del uaktuelt.. jeg bor jo ikke i Norge og det tar et snitt på 14 dager før brev kommer fram fra Norge til Australia og omvendt, så det er lite aktuelt å jobbe fra her nede.

Enig med deg der Kenneth.
Jeg solgte en god del på qxl i tiden etter jeg kom nedover hit, og selv med EMS tok en sending fra 5 dager opp til 3 uker. Så selv om tekstiler er ekstremt billig her ble det mye klaging på forsendelsestid, at det var sendt fra thailand, forsøk på svindel (mange som mente de ikke hadde mottatt varen, hvor jeg måtte refundere beløpet ettersom jeg ikke kunne sjekke dette 100 prosent) og klaging på at man måtte betale moms (selv om dette var opplyst på forhånd).

Når det gjelder det å begynne å selge over nett lokalt må jeg vel si jeg var kanskje enda mere skeptisk enn deg ved å begynne å selge noe i thailand lokalt (som har enda dårligere internett infrastruktur enn australia), men damen startet smått med salg av klær i store størrelser (noe som man ikke finner på hvert hjørne her nede) på nettstedet weloveshopping.com og har i løpet av de siste to årene opparbeidet seg et godt rykte hvor hun har en omsetning godt over X ganger normal månedslønn her nede. Hun starter også opp egen butikk i disse dager, og vil også i løpet av året ekspandere med å begynne å selge internasjonalt.

Mine tips til deg er å snakke med folk fra australia, hvilke portaler de bruker for nettkjøp (a la qxl, finn etc.) og teste noe salg via disse portalene. Kjøp gjerne eget domene å bruk på "siden din" på portalen. Om dette blir en suksess, kan man etterhvert starte en egen butikk og man kan enkelt redirekte den trafikken man hadde på portalen direkte til den nye nettbutikken.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Takk for støtten og erfaringen, picxx. Jeg tror det du sier vil bli tilfellet for meg også. Det vil rett og slett bli for mange problemer av å drive nettbutikk i Norge med base på andre siden av jordkloden.

Når det gjelder hvorvidt det er lurt av meg å starte, så er jo det akkurat det jeg vil prøve å finne ut gjennom en markedsundersøkelse. Australiere er ikke like aktive med shopping på internett som vi er i Europa og USA. Men det er en voksende trend, både blant antall bedrifter som satser online og kunder som handler på nett. Såvidt jeg kan se, så er det få gode nettbutikker her i landet som fokuserer på strandtøy. Hovedgrunnen til at jeg har valgt å gjøre research om strandtøy er fordi jeg har noen gode produsenter som selger billig og bra produkter. Det er også generelt mye billigere og starte med enn mye annet.

Det er selvfølgelig massevis av konkurrenter i form av fysiske butikker. Det er en surfshop på hvert hjørne og man kan kjøpe shortser og bikinier overalt. Forøvrig ikke så mye på internett. Om denne trenden vil snu seg om noen år kan det være en fordel å være godt etablert på internett innen den tid. Fra hva jeg vet så langt etter å ha spurt bekjente er ikke merke like viktig her. For har generelt sett et høyere forbruk av strandartikler og da er ikke alltid merke så viktig. Spesielt for jenter, dem bryr seg lite om merket på bikinien. Gutter er litt mer motebevist, men selve utseenedet er fortsatt viktigere.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tror du misforstår, både du og kenneth, picxx. Jeg mente jo ikke at du skulle sy klærne selv og liksom pakke og gjøre hele jobben. Dere er jo glade i ulandshjelp, så dere finner sikkert en fra bangladesh til å gjøre den jobben:)

Poenget er følgende: husker dere ham som eide bayern munchen? dreyfus? Han var milliardær. På tømmer. Men, han hadde aldri tatt i en flis en gang. Han bare flyttet papir og penger.

Du kan jo gjøre det samme. Gjør avtaler med distributører som allerede distribuerer klær til norge.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ok, siden det er vanskelig å forstå, så prøver jeg å si det litt klarere. Jeg er ikke interessert i alternative forretningsideer. Jeg er interessert i å starte en nettbutikk her i Australia som ikke vil ha noe som helst med Norge å gjøre, annet enn at den er eid av en nordmann.

Jeg er interessert i tips til hvordan gjennomføre en mest mulig effektiv markedsundersøkelse.
 

peterandrej

pensjonert moderator
For å lage en effektiv markedsundersøkelse, må du:

1. finne ut hva du ønsker å finne ut
2. spørre om akkurat dette

Så har du mange verktøy da. Kvantitativ metode (spørre mange personer, men få spørsmål), kvalitatativ metode (spørre få personer, men mange spørsmål).

Her ville jeg gått for en bastard med en "generell" kvantititativ undersøkelse på twitter, facebook, osv.. forsøk å få med så mange respodenter som mulig. Helst langt over 1000. Kan hende du må kjøre noen premier for å få dette til. I tillegg ville jeg kjørt en kvalitativ undersøkelse både før og etter at tjenesten var oppe. Før tjenesten for å finne ut hvordan den skal utformes, og etter for å sjekke om du klarte det du satte deg mål om. Dette kaller vel dere "fokus"-grupper, men den riktige termen er kvalitative metoder.

I know. Jeg har 10 vekttall i statistikk. DET visste dere ikke! Og. Bare for å skryte. Jeg har 180 studiepoeng i lingvistikk.. Men det er vanskeligere å tro pga alle skriveleifene mine..
 
Topp