Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Maxstørrelse på bilder i WP

kongen

kongemedlem
Hvordan kan man skallere ned bilder som er større enn 700 bred eller 700 høy til å være max 700px før de lagres i WP?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg bruker photoshop.
Finnes også onlinetjenester du kan bruke.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvordan kan man skallere ned bilder som er større enn 700 bred eller 700 høy til å være max 700px før de lagres i WP?

Når du laster opp bilder i WP lages det automagisk tre versjoner av bildet. Thumb, medium og large. Størrelsene på disse kan du angi under innstillinger og så "media".

Var det det du tenkte på?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Og for den saks skyld kan du i tillegg lage hvor mange andre størrelser du vil i functions.php

Bare husk på at dersom du f.ex. nå endrer størrelsene, så må du regenerere thumbnailene (f.ex. med pluginen "regenerate thumbnails") før de bildene du har lastet opp tidligere vil være i de korrekte nye størrelsene. Såvidt jeg husker hadde jeg forresten litt problemer med "ajax regenerate thumbnails", mener den var litt for smart for sitt eget beste på en side med ganske mange thumbnails, mens den vanlige "ikke-ajax"-versjonen funka bedre.
 

picxx

Well-Known Member
Såvidt jeg husker hadde jeg forresten litt problemer med "ajax regenerate thumbnails", mener den var litt for smart for sitt eget beste på en side med ganske mange thumbnails, mens den vanlige "ikke-ajax"-versjonen funka bedre.

Enkelte er for smart for sitt eget beste.
Jeg bruker fremdeles photoshop (den har en utmerket batch funksjon).
 

kongen

kongemedlem
Hmm... ser ut til at den opprinnelige størrelsen lagres likevel. Det jeg ønsker er at det bare lastes opp én versjon av bildet. Hvis størrelsen er mindre enn 700 px så skal orginal størrelse lagres, hvis det er over 700 px så skal størrelsen skalleres ned til max 700 px.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Enkelte er for smart for sitt eget beste.
Jeg bruker fremdeles photoshop (den har en utmerket batch funksjon).

Yep, men hvis du har endret på et theme, laget eller byttet til et nytt, og bildene må være en annen størrelse, da er det veldig kjekt å slippe å laste opp/legge inn alle på nytt, mye greiere å bare la serveren gjøre jobben :)

Her er noe som ser ut til å gjøre det du spør om, kongen:
Automatically Resize Images Uploaded On Wordpress Disk Space ? I Talk Less!

MEN - husk på fordelen med å ta vare på originalen: hvis du nå setter "large"-bildet til max 600x400px, og senere finner ut at du heller vil ha 800x600, så går ikke det uten å ha originalen...

Det som kan være lurt er kanskje å legge til en størrelse i themet som garantert er større enn hva du vil få bruk for i poster (la oss si f.ex. 1900x1200), men som fremdeles vil være snillere på diskplassen enn om folk laster opp fullstørrelsebilder rett fra kameraet sitt. Da vil du fremdeles ha denne som en slags "backup", uten at det tar så voldsomt mye plass som "rett fra kameraet"-bildene ville gjøre.
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
så du tenker f.ex. noe som fjerner originalfila automatisk etter at den har blitt skalert ned til de andre størrelsene?

Ja, jeg ønsker å sitte igjen med bare én fil, jeg ønsker ikke å ha noen thumbs eller liten størrelse, bare bildefiler med max 700 px.


Denne kodesnutten så bra ut, spiller det noen rolle hvor i functions.php denne koden legges, eller kan den legges inn hvor som helst?

Men hvis du gjør dette for at bildet ikke skal bli større enn bredden på postfeltet kan du sette dette i style.css

EKS.
.post img {max-width: 550px ; height:auto;}

Da vil ingen bilder vises bredre enn 550 px, men er de mindre vil de vises med riktig størrelse.

Ja, jeg gjør det for at bildet ikke skal bli større enn bredden på postfeltet, i tillegg til å spare plass på server.
 

kongen

kongemedlem
Virker som det er noe feil, kanskje det ikke virker på nyere versjoner av WP. Fikk denne feilen:

Fatal error: Call to undefined function add_filter()

...og refererer til den siste linjen i kodesnutten.
 

kongen

kongemedlem
Hvordan kan jeg hindre at thumbs og liten versjon av bildet lastes opp? Er det noe jeg kan slette i en eller annen fil?
 
Topp