Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Meglerkontakt.no skal gjennomføre en markedsundersøkelse. gode råd og tips.

Hei, håper alle har hatt en god jul.

Meglerkontakt.no jobber mot lansering og skal gjennomføre en markedsundersøkelse. Har laget en undersøkeles.

Og ønsker å vite om spørsmålene er dekkende?Vil en slik test kunne indikeres som valid etc.

Skal personlig gå rundt i Oslo og spørre folk disse spørsmålene.

www.meglerkontakt.no/spm.pdf .. kom med tips, kritikk, og gode råd.

Men vennligst unngå setninger som: dette var rett og slett dårlig.
All kritikk må være konstruktiv.

Mvh
David Gulbrandsen
Eier av Meglerkontakt.no
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor spør du folk om de ville benyttet meglerkontakt om tjenesten enda ikke er lansert?
Hvordan skal de da vite hva du tilbyr, og om de ville brukt meglerkontakt?
Hele undersøkelsen ser for meg ut som en undersøkelse som burde være foretatt etter at tjenesten først hadde vært godt etablert, og hvor det hadde vært stor sannsylighet for at folk allerede hadde hørt om meglerkontakt.
Hva har IKEA med meglerkontakt å gjøre?
Selv om det kun er en spørreundersøkelse for å kartlegge bør uansett alltid det underliggende formålet være å promotere din tjeneste.

Personlig skjønner jeg ikke helt hvilke opplysninger du ønsker å få utav en slik spørreundersøkelse.??.
 
Hmm.
En markedsundersøkelse blir gjort i forkant av lansering av et nettsted..

Ut i fra denne undersøkelsen finner jeg ut om det er et marked for meglerkontakt.no. Finner ut hvilke medium som er ofte brukt i søk etter bolig og om hvilken aldersgruppe som vi bør peile oss inn på.

Ble det klarere?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Uff, den undersøkelsen var litt tynn! Den så faktisk mer ut som en innsamling av e-postadresser med demografi - selv om demografien også var bare halvveis!

Hvis du er selger så kan du bedre enn dette! Tenk at du skal gjøre en behovsanalyse hos kunden - det er slik du må stille disse spørsmålene!

Og, du må sette ned hva du ønsker av info før du lager "undersøkelsen"! Og, jeg tror jeg ville kjørt denne på nett hvis det er en nettjeneste du skal lansere. Ikke kast bort tiden din med å gå rundt og spørre folk som ikke bruker nettet!
 
Siden skal være noe for folk flest og ikke kun de som sitter på internett..

Det skal være en kjapp og grei undersøkelse hvor man får et lite overblikk over markedet. Blir et utvalg på 100 stk, tilfeldig utvalgt.

Vi ønsker rett og slett å finne ut om folk på gata kan finne på å benytte seg av vår tjeneste.

Epostadressen er noe vi har satt opp slik at vi kan informere når siden lanseres.

Utdyp kritikken litt mer.
 

picxx

Well-Known Member
Siden skal være noe for folk flest og ikke kun de som sitter på internett..

Så du skal starte et meglerfirma med kontorer?

Om du ikke skal det ser jeg det som lite trolig at de som ikke bruker nett i dag kjøper seg pc, nettforbindele og logger seg på kun for å se på siden din.
 

picxx

Well-Known Member
Det skal være en kjapp og grei undersøkelse hvor man får et lite overblikk over markedet. Blir et utvalg på 100 stk, tilfeldig utvalgt.

Vi ønsker rett og slett å finne ut om folk på gata kan finne på å benytte seg av vår tjeneste.

Epostadressen er noe vi har satt opp slik at vi kan informere når siden lanseres.

Utdyp kritikken litt mer.

100 stk. er ikke en oversikt over markedet, det er et julebord.
(jobbet litt hos ACNilsen, som er et norsk gallupp selskap. De tok stort sett undersøkelser på 300.000+ med 20 min. spørreskjemaer)

Folk på gata kan jo ikke vite om de skal benytte seg av en tjeneste de aldri før har hørt snakk om?

Du skyter totalt feil her.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Ingenting av det du sier rimer med innholdet i "undersøkelsen" din!

Du avdekker ingen av de tingene! Og, du må nok opp i flere enn 100 mennesker for å få noe som kan sees på representativt.

Jeg tror du faktisk bare "lurer" deg selv med å gjøre en så lite gjennomført markedsundersøkelse og så stole på resultatet fra den. Ut i fra både de spørsmålene og det lille utvalget vil du ikke få annet enn de resultatene du kan gjette deg frem til.

Forklar oss hva du egentlig skal starte! Jeg har ikke fått med meg konseptet ditt. Så kan jeg kanskje hjelpe deg litt på vei....
 
Hehe. Det får bli dine ord.

Om jeg skyter helt feil.

Validiteten og reliabiliteten ved en nettundersøkelse er betydelig dårligere enn face to face..

Jeg ønsker konstruktiv kritikk og gode råd, og ikke slakt skrevet av folk som tydelig ikke vet hva de snakker om.

Ved å gjøre en faktoranalyse kan man gjøre en generalisering av et lite tilfeldig utvalg..

Vi er en bedrift med knappe midler og dersom vi hadde hatt masse midler ville vi selvfølgelig gjort ting annerledes. Men det å forhøre seg litt i markedet er vel en positiv ting i forbindelse med forarbeid?


Konseptet: Meglerkontakt.no er et nettsted hvor du som medlem kan registrere din interesse etter en bolig, enten det er leie eller kjøpe, eller om du ønsker å kjøpe en fritidsbolig.

La oss f.eks ta for oss kjøp av bolig.
Du ønsker en 2 roms i Oslo - Frogner i prisklassen 1 mill til 3 mill, 40 - 60 kvadrat, og ønsker å bli kontaktet både per telefon og epost.

Dette søket legges på vår database, og meglere rundt omkring på Frogner vil se at du er interessert i en slik bolig, og de vil kontakte deg når de har noe som kan passe for deg.

Det er megleren som tar kontakt med deg, og ikke omvendt. Genialt konsept?
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Først må jeg si at du skal være litt forsiktig med å skyte på kompetansen til folk her inne! Hvis du ikke kjenner personen godt og vet hva slags kompetanse denne personen sitter inne med bør du heller ikke si at folk ikke vet hva de snakker om.
Når det er sagt så er konseptet ditt sikkert helt greit - hvis du får meglerne til å bruke det! Det er jo der din største utfordring ligger antar jeg. Denne tjenesten vil være lite verd uten at du har med store deler av meglerbransjen. Har du det?

Jeg gjentar meg selv og sier at du ikke får så mye ut av de spørsmålene du har i det PDF-dokumentet du la frem her og ved å stille det til 100 personer!

Det mangler vitale spørsmål i forhold til eiendomskjøp i undersøkelsen!!
 

picxx

Well-Known Member
Det er megleren som tar kontakt med deg, og ikke omvendt. Genialt konsept?

All den tid jeg ikke har sett hvordan dere håndterer dette vil det være like blindt som å spørre noen om de liker ringelyder...de aller fleste svarer nei.(fordi de aldri har sett mitt produkt, eller hva jeg tilbyr)....capiche?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg ønsker konstruktiv kritikk og gode råd, og ikke slakt skrevet av folk som tydelig ikke vet hva de snakker om.

Om du ikke tåler kritikk burde du kanskje holdt deg til forumet hvor de mest krasse bemerkningene var at du hadde glemt noen bokstaver i undersøkelsen din?

Du burde kanskje heller lære, istedefor å belære... men klart... har du noe å lære bort er jeg alltid lutter øre :D
we snakes :)
 
hehe. ok ok.

Det jeg nevnte i første innlegg var at jeg ønsket gode tips og råd. HVilke spørsmål må med hva må fjernes etc?

Men det endte med slik at jeg hadde tenkt meg at folk ville uttale seg om at nei dette er ikke bra nok.

Når man har begrensete midler og kun ønsker å vite om det er et marked for det så gjør man en liten undersøkelse. Og jeg håper dere er enige om at å gjøre en undersøkelse på 100 mennesker er bedre enn ingen undersøkelse? eller?

Jeg er veldig åpen for tips og råd, men følte at ting kom litt ut av proporsjoner..
For vi er vel alle enig om at en undersøkelse er bedre enn ingen?

Dere sier jeg mangler spørsmål: hvilke spørsmål mangler?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er faktisk veldig mye av den kritikken her som du absolutt bør høre på. Greit nok at det er begrensa hvor mye du har å rutte med, men sjekk f.ex. om du kan få tak i noen studenter som har lyst til å tjene noen kjappe kroner, si at du tar ti stykker f.ex, og gir dem 100 ark hver, et sted/område der de skal stå, spredd rundtomkring i byen, også får de kanskje 500-1000 kr for jobben. Da får du plutselig 1000 svar istedet, og fordelt over et større område, noe som vil gi deg MYE sikrere tall (det er dessverre litt for lenge siden jeg hadde statistikk til at jeg husker de korrekte uttrykkene og hvordan man regner ut sånt, men at det vil bli utrolig mye bedre er det ikke noen tvil om), og kostnaden vil bli ganske overkommelig.

Men først og fremst - prøv å ikke gjør spørsmålene så opplagte/ledende. Sånn de står nå, så får jeg mer følelsen av at du prøver å selge inn tjenesten, enn at det er en undersøkelse.

Ellers ville jeg også ha tatt med ting som
- om personen eier eller leier i dag
- inntekt
...og sikkert noen flere ting jeg ikke kommer på i farta.
 
Topp