Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Meglerkontakt.no skal gjennomføre en markedsundersøkelse. gode råd og tips.

picxx

Well-Known Member
Og jeg håper dere er enige om at å gjøre en undersøkelse på 100 mennesker er bedre enn ingen undersøkelse? eller?

Nopes.
Har du ikke midler til å gjøre en markedsunderøkelse....la være!
(ganske sikker på at du ville få et estimat fra ACNilsen hva gjelder markedsunderøkelser).
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Det der var for DÅRLIG!!!

Neida, bare kødder. Men, du misser ganske vitale punkter. I en markedsøndersøkelse skal du jo i utgangspunktet bare finne ut om det er et marked/om det er interesse for det produktet du skal tilby. Og her kan jeg bare se 2 spørsmål som er direkte linket opp til dette. Nemlig:

"Dersom du hadde vært på jakt etter bolig, hadde du benyttet deg av meglerkontakt.no?" Pluss det spm om hytter, som er identisk med dette.

Problemet er at du ikke skisserer selve produktet særlig godt, altså at det er vanskelig å forstå hva du egentlig tilbyr (husk at folk flest er idioter..), og da blir det vanskelig å svare på om man ville benyttet seg av tjenesten. Det er dette som er for dårlig.

Bruk heller en serie spørsmål som er mer "åpne", der du skisserer i større grad de ulike sidene ved boligkjøp via finne-selv-metoden kontra den tjenesten du tilbyr som jo er la-andre-finne-for-deg-metoden.

Problemet er jo at denne tjenesten på mange måter allerede finnes i dag. Altså, ringer du en megler (eller omså flere) og sier at du skal kjøpe hus i Oslo, så finner de bolig til deg. Ingen fare, jeg har prøvd. De ringer støtt og stadig. Det du må lage er jo selvfølgelig en tjeneste som fungerer bedre enn å ringe megleren ikke sant?

Og en markedsundersøkelse med et utsnitt på 100 personer som blir spurt 2(!) spørsmål om de ville benyttet seg av en tjeneste blir da håpløst all den tid tjenesten hverken er godt forklart eller lansert.

Mitt råd:
Bruk heller penga på å kalle inn et panel med kanskje 10 personer eller noe, og kjør dybdeintervjuer med dem. Kvalitativ metode, hvis du lurer på kompetansen min. Gjør dette etter at du har en demo av tjenesten, og bruk panelet til å forbedre tjenesten.

Når du da har det rimelig klart hvordan dette blir, og har en working-version av tjenesten kan du alltids kjøre denne "markedsundersøkelsen" din hvis du vil, selv om den er så tynn at min professor i statistikk hadde vridd seg i latter om han hadde sett den. Du kan jo alltids fyre opp i peisen med besvarelsene etterpå, så helt bortkastet blir det sikkert ikke.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette begynner å bli litt barnehage...... les hva jeg skriver (og de andre)! Vi er alle enige om at 100 er alt for lite og det da er bedre å la vær!!!!

Undersøkelsen din er så tynn at det nesten blir dumt å spørre om den er god nok!!! Min tålmodighet er som du forstår litt slutt....

Skal du bare ha brukere i Oslo? Hvis NEI - så MÅ undersøkelsen gjøres representativt i forhold til befolkning.
Er inntekt viktig? JA, så da må du ha med disse punktene!
Eier eller leier? Dette bør du også ha med!
Hvis det er fremtidig marked du er ute etter burde du ha med et spørsmål om de har planer om å kjøpe eller bytte bolig nærmeste 6 eller 12 mnd.

Det er mange flere spørsmål du burde ha med - men, dette er noen av de åpenbare du burde hatt med i første omgang!
At du skal drive en nettvirksomhet og ikke har tro på brukerne på internett virker også for meg litt merkelig. Alle de store kjører nettundersøkelser i dag! Bedre å ha 1000 svar på nett enn 100 på gata i alle fall ;-)
 
Takk for innspill, og at jeg sa 100 stk, er bare et tall jeg fant opp.

Kritikken går mye på at produktet er for dårlig forklart. Jeg skal selv fly rundt og spørre folk, da vil jeg ha en forklaring før jeg spør spørsmålene og det er mulig da selvfølgelig å spørre meg underveis ikke sant.

Kan selvfølgelig kjøre testen både face to face og på nettet.

Skal oppdatere markedsundersøkelsen, med inntekt og bosituasjon. takker for det.
 
Topp