Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Menu vises når du trykker på en knapp? Hvordan?

halvors

New Member
Hei!

Hvordan kan jeg gjøre det slik at hvis du klikker på en knapp skal en ny menu vises:

attachment.php


Hvordan kan jeg gjøre dette?

Halvor.
 

Vedlegg

  • hdmenu.jpg
    hdmenu.jpg
    16,6 KB · Sett: 43

halvors

New Member
Det er ikke drop down menu jeg menyer, men at en meny dukker opp der hvis du klikker på settings.

Kan jeg lage en function i php som inneholder en div med menyen, så caller jeg den functionen hvis jeg klikker på settings?
 

zapotek

Medlem
Saken jeg ga deg linken til er ikke kun for dropdown menyer, du kan ha hva som helst i den boksen. Hint for å få til det du ønsker: visibility: hidden eller visible i den aktuelle div'en-
 
Dersom du ønsker å gjøre det på den måten er det selvsagt teknisk sett mulig å løse dette med PHP. Da legger du bare inn en link der oppe med en ny GET-variabel, og så sjekker du i PHP om den variabelen eksisterer, og dersom den gjør det setter du inn denne ekstra menyen. Men jeg får inntrykk av at du vil at denne skal dukke opp i dokumentet det øyeblikket du trykker på linken, og isåfall må du bruke JavaScript.
 

halvors

New Member
Em... når du klikker på knappen kommer det opp en ny meny, og den skal bli der til du er ferdig (til du har klikket på noen av menyvalgene).

halvor.
 
Det er enklere å vise denne forskjellen med et eksempel enn å prøve å forklare det.

Her har du en slik funksjon laget i PHP.
Her har du en slik funksjon laget i JavaScript og CSS.

Det siste kan jeg egentlig ingenting om, så det er langt fra en optimal kode som bl.a. ikke tar høyde for de brukerne som ikke har JS-støtte.

Forskjellen er at i PHP-tilfellet har du en versjon av siden med meny og en versjon uten, og du laster siden på nytt for å vise menyen. I JS-tilfellet er menyen der hele tiden, men den er skjult med CSS, og du bruker JavaScript for å endre CSS-klassen på denne til en synlig klasse.

Som sagt er jeg svært uerfaren i JavaScript, og det er svært mulig at dette ikke er den beste måten å gjøre dette på, men du ser iallefall prinsippforskjellen.
 

halvors

New Member
Er det lurest å gå for php versjonen eller javascript og css?

Kansje php med hensyn på de (få) brukerene somikke har støtte for js?
 
Det er som sagt mulig å legge opp JavaScript slik at man har et alternativ for de brukerne som ikke har støtte for det. Men det er opp til deg.

Jeg har selv i alle år brukt PHP til slike ting, men har ingen problemer med å se situasjoner der riktig brukt JS kunne ha vært bedre.
 

michaelo

Medlem
"Ja takk begge deler" svarte Ole Brumm på spørsmålet om han ville ha melk eller honning til brødet - og det samme sier jeg her.

JavaScript er et ypperlig verktøy (når brukt riktig) til å forbedre brukeropplevelsen - men ikke gjør siden avhengig av det. Så jeg vil, uansett hva, anbefale deg å sørge for at det fungerer uten JS aktivert hos brukeren, mens å ha støtte for dette vha JS vil kunne gjøre at brukerene dine - såvel som serveren - slipper en ekstra sidelastning for de som vet hvor de vil.

Dette gjør du enkelt ved å gjemme alle undermenyer vha CSS, mens tvinge de undermenyene med en gitt klasse (class) til å vises. Denne gitte klassen settes da vha PHP, såvel som vha JS når dette er tilgjengelig. Her kan det da være ønskelig å forhindre default event for linkene på hovedknappene vha JS - slik at de kun viser undermenyen og ikke laster ny side.
 
Topp