Kjapp og trygg hosting for Wordpress

merkelig bruk av flertall

haugslett

Medlem
Har lagt merke til et litt morsomt skrivestandard.

På forskjellige blogger, som man vet at det bare står èn person bak, omtaler ofte personen seg selv i flertall. Det samme gjelder forsåvidt enkeltmannsforetak.

For eksempel:

"Her på bloggedidatt.no har vi idag tatt for oss.....osv"





Hva synes dere om dette?
- Er dette et forsøk på å virke større og mer seriøs enn man er?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Et firma e.l. vil vel alltid bli omtalt som "vi"! Bortsett fra når man selger tjenester som er bundet opp til en person. Dvs advokater, coaching etc..... altså hvor det er personavhenign av ytelsen på tjenesten.
Har alltid brukt "vi" og vil bruke i årene fremover også selv om jeg kanskje skulle være en enmannsbedrift.
Og, et enkeltmannsforetak kan godt være mer enn den ene mannen.....ikke glem det!
 

basicus

SEO Eggspert
Det som ofte ligger i dette er at "vi" i betydning jeg er hva man ser for seg at det skal bli i fremtiden. "Vi" er jeg for øyeblikket, men jeg håper på at det skal bli vi når vi vokser oss store og sterke.

En annen ting er at selv om det dreier seg om et enkeltmannsforetak - kan det finnes et styre der allikevel. Dermed blir enmannsbedriften ikke nødvendigvis bare en person.
 

picxx

Well-Known Member
Om du har en side som refererer til en enkelperson er det bare dumt aa bruke "vi" formatet. Om du derimot driver en, eller flere, nyhetsportaler eller andre ting som historisk trenger flere personer for aa drive er det for meg ganske naturlig aa bruke "vi", selv om jeg aldri kunne tenkt meg aa hverken ekspandere eller leie inn folk for aa rettferdiggjoere bruken av "vi". :)
 
Topp