Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Merkelig survey - telefonsvindel

Vet ikke om noen har opplevd noe lignende, men jeg fikk en rar telefon fra utlandet i dag. De (Ms. Foster) og hennes selskap foretok en internasjonal undersøkelse som omfattet mange land. De spurte først et par helt uskyldige og enkle spørsmål om det virkelig var meg de snakket med og om jeg var eier av firmaet mitt (som er et lite enkeltpersonforetak) og firmaets e-postadresse. Deretter kom det et merkelig spørsmål om "jeg var i finansiell stand til å kunne si ja dersom jeg fikk tilbud om et investeringskonsept"?? Det var jo umulig å svare på uten å vite hva det var snakk om, og jeg sa også at jeg ikke driver med investeringer. Hvorpå jeg også minnet personen i andre enden om at undersøkelsen ble innledet med at dette ikke handlet om kjøp og salg. Mitt svar ble tolket som "at jeg var i finansiell stand". De skulle så sende en epost for å få bekreftet "et eller annet". De ville også ringe meg opp igjen for "et eller annet ullent" og lurte på om når jeg var hjemme. Jeg svarte jo at jeg var opptatt stort sett hele dagen. "OK, når som helst da", var konklusjonen fra Ms. Foster. Forstod egentlig svært lite, men kan ikke tenke meg at denne form for "internasjonale undersøkelser" har noen samfunnsnyttig verdi! Lukter noe helt annet, uten at jeg ser noe motiv eller gevinst. Noen som har vært borti noe lignende?
 

picxx

Well-Known Member
Nigeria"telefon" :D
Ikke noe nytt dette.
 
Nei, tydeligvis ikke noe nytt, men nytt for meg.
Har googlet nummeret (85362022489) og det ser ut som om mistanken min (og picxx konklusjon) var berettiget. Virker på dem som har blitt oppringt tidligere at de kommer til å ringe mer enn en gang. De som ikke har fått telefon fra "Global Reseach Group" er herved advart. Enten du tar telefonen eller ei, gir de seg tydeligvis ikke.
 
Har opplevd det samme. Jeg kjedet meg og godsnakket litt med dama, som ganske raskt ville snakke om "vely favoulable investment oppoltunities". Når jeg så svarte at jeg for øyeblikket syntes det globale aksjemarkedet så ganske mørkt ut (dette var for omtrent to uker siden), men hun bare fortsatte med sin monolog om hvor mye det var å tjene på å investere i aksjer. Så jeg spurte om hun faktisk hadde analysert markedet og funnet ut at tingene akkurat nå så bra ut: "Oh yes, vely favoulable indeed!". Så jeg spurte om hun viste hvor stor andel (i prosent) av arbeidsstokken i USA som var arbeidsledig (dette er en av standardindikatorene for alle som følger aksjemarkedet, og det er ikke akkurat et hyggelig tall: 9 %), og hun ble helt satt ut. Det var ganske åpenbart at hun ikke hadde peiling på markedet, men snakket fra et manuskript. Så jeg spurte i stedet om hun jobbet på timebetaling eller provisjonsbasis. Men da la hun på - noe som vel tyder på provisjonsbetaling.

Så vidt jeg har forstått er det snakk om "pump and dump". Biter du på, får du tilsendt fine prospekter på diverse OTC-selskap som det er lett å manipulere kursen på, og de følger opp med en del hard-sell telefonsamtaler, samtidig som de kjører kursen. Så fort du har kjøpt faller kursen som en stein.
 
En telefon før sommeren bra en mann som ville snakke invistere i Norge, hørtes ut som han var fra afrika. Det er ingen god grunn til å ringe enmannsforetaket mitt om å invistere i Norge, fortalte jeg han og la på.
 
Topp