Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Merking av annonser på nettsider

amado88

Medlem
Jeg har tidligere sett at nettsteder fra VG, DB, Aller osv har sine annonser merket med teksten "Annonse" i liten skrift. Som oftest over, eller ved siden av. Imidlertid er det massevis av sider som ikke gjør dette heller. Jeg ble litt nysgjerrig - hvorfor har disse stedene lagt inn denne merkingen? I svært mange tilfeller er det liten mulighet til å forveksle annonsene med redaksjonelt innhold (unntaket er NETTAVISEN!)

Jeg prøvde først å se etter noe om dette på INMAs sider, der fant jeg ingenting. Litt googling leverte heller ingenting, og da henvender jeg meg til den kollektive intelligensen som Webforumets samlede medlemsskare utgjør: Hvorfor merker de store nettavisene alle sine annonser med denne teksten? Er det noe de må eller noe som er frivillig? Hvem er "politiet" i såfall?
 
A

aabbcc

Guest
Det er vel markedsføringsloven du må se på hvis du skal finne noe. Slik jeg har skjønt det skal det være tydelig hva som er reklame og hva som ikke er det. For eksempel skal affiliatelenker merkes tydelig, slik at de som leser det forstår at du får betalt for disse linkene.
Denne er ganske god: Forbrukerombudets veiledning om markedsfringsloven til blog -

Slik jeg kan skjønne det så er nettavisen langt over grensen, og det har de sikkert fått mange klager på også.

aabbcc
 

amado88

Medlem
Hm. Jeg må innrømme at jeg ikke ble klokere, men takk for innsatsen!

Forbrukerombudets veiledning for bloggere var interessant lesning, men tydelig myntet på bloggere og redaksjonell omtale. Jeg tenkte imidlertid helt spesifikt på klassiske bannerannonser, boards osv - fra et nettverk eller som man har satt inn selv.

Under punktet "Når gjelder markedsføringsloven?" står det faktisk: "Bannerannonser på siden av bloggteksten er som regel lett identifiserbar som reklame på lik linje med øvrig reklame på nettet." Da fremstår det som ganske underlig at alle de tidligere nevnte nettavisene faktisk merker hver eneste annonse med "Annonse". Det burde faktisk i de fleste tilfeller være overflødig.

Jeg tar svært gjerne mot flere innspill for å komme nærmere et svar :)
 

Ole Avranden

utvandret
Du har helt rett. Det er overflødig. Men avisene gjør det for å være heeeelt sikre på at alle skjønner at det er en annonse.
- Og så ønsker de å sikre seg mot de "luringene" som prøver å lage annonsens utforming opp mot avisens redaksjonelle utforming. Da har de sikret seg med at det er tydelig merket med annonse.
 

Jon

Medlem
Det er i hvert fall tekstreklameplakaten/pfu som er grunnen til at nettaviser bruker det. Jobbet tidligere i nettavis... Er vel egentlig unødvendig, men er spesielt viktig for presse å skille pga integriteten de må ha...
 

amado88

Medlem
Det virker med andre ord som merkingen er en "best practice" blant PFU-medlemmene, uten at jeg synes det virker helt nødvendig basert på tekstreklameplakaten. Videre formaliserer jo markedsføringsloven noe av det samme som PFU sier, slik at det aldri skal oppstå tvil om omtale er sponset eller ikke.

Min konklusjon er at så lenge man ikke er PFU-medlem så er det ingen grunn til å måtte merke vanlige bannerannonser som ikke er utformet slik at de kan forveksles med det redaksjonelle innholdet (samme font, samme farver, samme layout). Og så gjelder uansett markedsføringsloven vedrørende tekstreklame/betalt omtale.
 
Topp