Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mikkelsen Media og Pointshop i hardt vær

peterandrej

pensjonert moderator
Har du tilmeldt deg nyhetsbrev, deltatt i konkurranser, svart på spørreundersøkelser eller på andre måter deltatt som forbruker hos mikkelsen har du sikkert selv gitt dem tillatelse til å sende dette Tonny.

Ikke etter det norske lovverket. Markedsføringslovens §15 sier:

§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

(...)

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.​

Så blir dette selvsagt en tolkningssak, men Mikkelsen Media driver neppe bankvirksomhet.
Forøvrig er det mye vås å lese her fra brukere som helt tydelig ønsker en oppmykning av lovverket men som ikke helt klarer å argumentere på en bedre måte enn "vi synes det er teit".
 

picxx

Well-Known Member
Ikke etter det norske lovverket. Markedsføringslovens §15 sier:

§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

(...)

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.​

Så blir dette selvsagt en tolkningssak, men Mikkelsen Media driver neppe bankvirksomhet.
Forøvrig er det mye vås å lese her fra brukere som helt tydelig ønsker en oppmykning av lovverket men som ikke helt klarer å argumentere på en bedre måte enn "vi synes det er teit".

Meget intressant Peter.
Dette betyr jo i all hovedsak at alle disse søppelkampanjene til disse nettverkene faktisk er ulovlige den dagen det sendes en reklame fra en av disse "partnerne" som ikke selger egne varer eller tjenester.
Likevel har man denne linjen:
Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på.

Hva er en tilsvarende ytelse når kundeforholdet bygger på at brukeren deltar i en konkurranse der en kan vinne gratis iskrem i ett år?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva er en tilsvarende ytelse når kundeforholdet bygger på at brukeren deltar i en konkurranse der en kan vinne gratis iskrem i ett år?

Jeg er enig med deg. Melder man seg opp på en konkurranse, så vil - slik jeg tolker lovteksten (er dog ingen jurist) - være lovlig om tilbyder sender ut forespørsler om andre (tilsvarende) konkurranser.

Det betyr dog ikke, slik jeg tolker det, at det gir f.eks Tradedoubler rett til å sende meg reklame for biler. De må sende meg reklame for "andre" affiliatetjenester de tilbyr (f.eks reklame for tradedoubler England, etc.).
 

snuppsilie

New Member
Pointshop lurer brukerene sine!!!

:mad:Pointshop er SVINDEL SVINDEL SVINDEL!!!!
Jeg fikk også dette VIP tilbudet fra pointshop. Betale 5 kr og bli VIP kunde og da få dobbel poeng hver gang jeg var med på noen undersøkelser. Det sto ingenting om at dette var ett abonnement som kostet 360 kr i mnd!!!!!!!!!!!!! Jeg fikk heller aldri noen ordrebekreftelse eller angrerettskjema. Dette er de pålagte til å sende ut når det er snakk om bestilling av ett abonnement. I dag fant jeg ut at de hadde trukket 360 kr rett fra kontoen min. Det kan da absolutt ikke være tillatt å trekke kontoen til noen uten avtalegiro!!!!!!!!!!! Jeg prøvde også å melde meg ut, men da fikk også jeg beskjed om at jeg måtte prøve igjen senere pga serveren Deres. Jeg prøvde å ringe dem, men det er jo helt umulig. Får kun beskjed om at den man prøver å nå er opptatt i telefonen, og at innboksen er for full til å legge igjen en beskjed. Når jeg prøvde å sende dem mail og klikket på VIP, så gikk det ikke ann å sende mail, jeg måtte klikke på annet for å få lov til å sende mail til dem. Når jeg endelig fikk kontakt med dem, så fikk jeg mail om at abonnementet er blitt slettet, men de nekter på refundere de pengene de har lurt fra meg. Selv om jeg forklarte dem kjøpsloven og forbrukerloven om at hvis man ikke har mottatt angrerettskjema så forlenges angreretten med 3 mnd i steden for 14 dager. Det gadd de ikke å svare på. De kom med de samme påstandene om at dette hadde jeg blitt opplyst om når jeg bestilt VIP, men det ble jeg jo aldri opplyst om. Jeg har forklart dem at hvis de ikke refundere beløpet, så kommer jeg til å anmelde dem, samt komtakte forbrukerrådet og i tillegg advare så mange som mulig mot Ponintshop.no
Siste kommentar til dere som leser dette;
VÆR SÅ SNILL!!! HOLD DERE LANGT LANGT LANGT UNNA SLIKE SVINDLERE SOM POINTSHOP.NO!!!!!!!!!
OG GJERNE ADVAR ALLE DERE KJENNER MOT DEM SLIK AT DE IKKE KAN LURE FLERE!!!!!!
 

picxx

Well-Known Member
Når noe er for godt til å være sant...osv.
Synd dette med pointshop, men er nok ganske sikker på at du trykket på at du godtok avtalevilkårene deres når du meldte deg på. Har du lest disse?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Altså... de KAN jo ikke i det hele tatt trekke penger fra kontoen din uten noen avtalegiro eller liknende, for det første må de jo få kontonr ditt på en eller annen måte, og for det andre: Såvidt jeg husker må du godta en avtalegiro selv i nettbanken før den blir aktivert, nettopp for å unngå at noen skal kunne få tak i kontonr ditt og bare sende inn en fiktiv avtale. Ellers hadde jo det vært en gullgruve for svindlere, og da tror jeg vi hadde hørt om mye mer enn bare pointshop.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Altså... de KAN jo ikke i det hele tatt trekke penger fra kontoen din uten noen avtalegiro eller liknende, for det første må de jo få kontonr ditt på en eller annen måte, og for det andre: Såvidt jeg husker må du godta en avtalegiro selv i nettbanken før den blir aktivert, nettopp for å unngå at noen skal kunne få tak i kontonr ditt og bare sende inn en fiktiv avtale. Ellers hadde jo det vært en gullgruve for svindlere, og da tror jeg vi hadde hørt om mye mer enn bare pointshop.

H*n har gjort betalingen av de kr.5,- med kort, derav har de kredittkortopplysningene. Fatter'n gikk på samme smellen i DK - men, sannsynligvis fordi han ikke leste betingelser e.l.
 
Topp