Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mine erfaringer med Advertising.com

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har for en stund tilbake meldt meg på Advertising.com sitt nettverk.
For ca 3 uker siden var det på tide med første utbetaling. En sum av ca 1500,-!

Jeg sendte en mail til Advertising.com sin norske kontaktperson, og spurte hvordan jeg skulle gjøre dette betalings-greiene.
Da fikk jeg en mail i retur om at alt jeg trengte å gjøre var å skrive en faktura til ham med beløpet jeg hadde opptjent, så skulle alt være i orden!
Han skrev også at han ville helst ha faktura på begynnelsen på måneden. det vil si den 1. April, 1. Mai o.s.v.

Jeg sendte ham en "test-faktura" og spurte om den så grei ut. Ja, var svaret jeg fikk. Den ser helt greit ut :)

Jeg sendte mail tilbake og skrev at jeg kom til å sende ham en "ekte" faktura 1. April.

Fikk til svar at dette var helt ok!


Jeg sendte faktura til ham 1. April, og først 12. April fikk jeg ett svar i retur:
Hei!
Har du et org nr? Evt hvilket navn er det registrert?
Hvis ikke trenger jeg personnr og skattekommune, samt kopi av skattekort…

Mvh Advertising.com

Da begynte jeg å lure.. Hvorfor i all verden spørr han etter dette først nå, da han tidligere sa at alt var i orden med faktura-greiene.
Jeg måtte svare som sant er at jeg for tiden ikke har skattekort, da jeg ikke er i arbeid.
svaret jeg fikk var:

Hei igjen!
Da må du skaffe deg et frikort og sende en kopi av det…
Evt må vi trekke deg 50% i skatt.... Desverre...
Mvh Advertising.com

Her har jo Advertising satt meg i en litt vanskelig situasjon.
Jeg er på utkikk etter arbeide, men har ikke skattekort enda. Derfor er det jo bare veldig dumt av meg å bestille frikort.

Jeg sendte en mail i retur og skrev at de bare kunne trekke meg 50% i skatt på denne første utbetalingen, så sender jeg skattekort da jeg er kommet i arbeid og fått bestillt dette. Dette var helt ok!


Jeg vil egentlig få sagt det at jeg syns det var litt råttent gjort av advertising.com og ikke informere om dette litt før..
Veldig kipt og måtte "gi vekk" 750,- bare fordi jeg ikke har skattekortet i hendene lixom...
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Tror jeg trekker meg fra advertising og får kjærringen til å signe opp jeg.
Hvordan gjør de det med thai statsborgere som bor i thailand, men produserer norske sider tro? De kan jo ikke betale inn skatt til norge.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har mailet Eirik og hørt om det er noen løsning for de av oss som bor utenfor norges og EU's grenser. Under 2mnd til Australia for meg, så må vel begynne å tenke ut en løsning.
 

Stormen

Medlem
seppolaatle, ingen disrespekt ment, men "alle" vet at man enten må ha skattekort eller org.nummer for å kunne få utbetalt penger i Norge. Hvordan skulle staten ellers holdt styr på hvem som tjente hva?

I ditt tilfelle ville jeg anbefalt å skaffe deg et org.nummer. Besøk Brønnøysundregistrene og les mer om dette. Det er gratis, og du får et org. nummer som knyttes til utbetalingen fra Adv.com. I slutten av året oppgir du inntekten på selvangivelsen, og staten sender deg en faktura. Husk bare å holde av skatteprosenten av beløpet som du fakturerer.

Hvis du da f.eks fakturerer 1000 kr, så MÅ du holde av ca 25% av summen for å betale skatt om ca 7-8 måneder. Når du i tillegg har tjent over 30.000 kr (eller er det 50.000 kr nå?), så må du også begynne å plusse på 25% MVA.

Altså vil du ikke bare fakturere 1000 kr, men 1250 kr (hvorav du må holde av 25% av 1000 kr til skatt) :)
 
Topp