Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Minstekrav for en ok VPS?

kek91

Webutvikler
Hei,

Har lenge tenkt å gå over til VPS istedenfor webhotell.
Det jeg lurer mest på nå i første omgamg er egentlig hvor mye jeg trenger av hestekrefter?

Jeg har (nesten) bestemt meg for å gå for HostGator, og da lurer jeg litt på hvilken level jeg burde gå for.

Det som falt mest i smak var vel Level 3 som er fully-managed med følgende specc:
CPU 1.13 GHZ
RAM 768 MB
Disk Space 30 GB
Bandwidth 500 GB

Til sammenligning så har den billigste, Level 1, følgende specc:
CPU 0.56 GHZ
RAM 384 MB
Disk Space 10 GB
Bandwidth 250 GB

Jeg er ikke så altfor bekymret for båndbredde nå i begynnelsen, hvis det skulle bli et problem får jeg heller oppgradere abonomentet.
Det jeg lurer på er om serveren takler det?

Si jeg for eksempel har en VPS og oppretter 10 webhotel, og hvert webhotel får sin egen tabell i databasen med 10 rader hver og til sammen blir det ca 30000 entries.

Vil VPS Level 3 være god nok for å støtte dette, eller vil det gå enormt treigt i SQL queries?

Stiller kanskje dumme spørsmål, men jeg har aldri slitt med dette problemet på webhotel, men jeg har dog ingen store nettsider eller mye data i databasen. Liker bare å være på den sikre siden :)
PS: Diskplass har heller ikke så mye å si for meg (foreløpig)

Takker for alle svar
 

Tonny Kluften

Administrator
Den VPS`vil tåle det der, det kommer an på hvor mye besøk du har på sidene også.
Du kan også vurdere reseller hos Hostgator. Da kommer du på en server som ikke har et tak på RAM og serverkraft. Og er du heldig kommer du på en server hvor ikke mange andre resellerkontoer bruker mye kraft, da vil du nok faktisk komme bedre ut enn med en VPS.
 

Nutz

Med lem
Huske på at normalt så vil man på en VPS også lagre både OS og evt. sånne ting som cPanel, og MySql med databasefila, så diskplass har egentlig endel å si dersom du ligger i det laveste sjiktet. Dette er ting som nesten er usynlige på en delt server.
 

kek91

Webutvikler
Reseller virker veldig interessant, takk for tips.
Er det slik at serverkraften blir justert automatisk eller kan det plutselig en dag bli for mye for serveren grunnet for mange resellere?
Jeg føler det er litt risky med reseller plan med tanke på at andre resellere som deler serveren kanskje bruker mye kraft.

Nutz, ja det har du helt rett i, det glemte jeg å regne med i kalkulasjonen.
cPanel krever vel også en del systemressurser om jeg ikke tar helt feil?
 

kek91

Webutvikler
Okay, mener du at kontoen blir stengt når den bruker for mye kraft?
Jeg hadde blitt litt sur hvis kontoen min ble midlertidig stengt grunnet for mye bruk av serverkraft, men det skal vel gjerne litt til, feks DDoS eller spam av boter

Hvorfor er egentlig reseller så billig i forhold til VPS?
Er det fordi på VPS så kan man gjøre "hva man vil"? *Betale for friheten* liksom :)
 

Nutz

Med lem
...Mener jeg leste at "Hostgator" bare flyttet kunder som dro for mye serverkraft og ødelagte for andre på en server med andre "syndere"..
Kanskje de har gått bort i fra denne praksisen.

-De vil heller ha en kunde som misbruker tjenesten sur, fremfor å ha alle på boksen piss-sure.
 

kek91

Webutvikler
Aha okay, tusen takk for svar :)
Ja jeg forstår, jeg regner med det skal gå i orden - som regel pleier jeg å sette meg kjapt inn i ting :)

Ang valg av host, ja jeg har kikket nærmere på Host1 i det siste og jeg vurderer sterkt de.
Norsk support er jo et stort pluss, og prismessig er det ikke så altfor stor skjellig.
Dersom de er kjappere som du sier er det nesten god nok grunn i seg selv :)
 
Topp