Kjapp og trygg hosting for Wordpress

mnd lønn med NUF - Beregning

hapetter

Medlem
Hei.

har prøvd meg på en enkel beregning av hva man faktisk sitter igjen med netto hvis man er selvstendig næringsdrivende og driver det som et NUF selskap. Ser det nogelunde riktig ut? Er det noen viktige poster jeg har glemt? har ikke tatt med privat pensjons sparing..

Timelønn 750,-

Reelt antall arbeidstimer/år 1695 (inkl 5 uker ferie og 10 helligdager)

Brutto årslønn 1.271.250,-

Overskudd i NUF etter 28% skatt 915.300,-

Arbeidsgiver avgift 14.1 %

Brutto etter arb. Avgift 786.243,-

Skatt på lønn 36 % (Tar ut alt som lønn)

Netto lønn 503.195,-

Utgifter til drift 20.000

Yrkeskade forsikring (0,04%) 31449,-

Fradrag på skatt (netto) 30.000 inkl drift, minstefradrag, og lignende

Netto lønn/mnd 40145
 

clinton4

Medlem
Du skal ikke beregne 28% skatt på selskapet hvis du tar ut alt i lønn. Lønn er en utgift, så selskapet har da 0,- i overskudd.
 

hapetter

Medlem
ok, blir det da innteksskatt på hele bruttolønnen (1271250,-?
Beregnes da også arbeidsgiver avgift på denne summen?

Resultatet blir med andre ord vesentlig dårligere?
 

clinton4

Medlem
Hvis selskapet får inn 1 000 000 kr og utbetaler 400 000 kr i lønn. Så skal selskapet beregne 28% skatt på resterende 600 000 kr (hvis det er dette som er overskuddet). På de 400 000 kr som utbetales i lønn, skal det beregnes den angitte skatteprosenten som står på lønnsmottakers skattekort, f.eks 40%.

Altså, på de 400 000 kr som utbetales i lønn skal du gjøre følgende:

Brutto lønn = 400 000 kr
Arbeidsgiveravgift = 400 000 kr * 14,1% = 56 400 kr (betales av arbeidsgiver til staten)
Skatt av lønn = 400 000 kr * 40% = 160 000 kr (trekkes av brutto lønn og betales til staten av arbeidsgiver)
Netto lønn = 400 000 kr - 160 000 kr = 240 000 kr (utbetales til lønnsmottaker)

Og på de resterende 600 000 kr som er overskuddet i selskapet, skal det beregnes 28% skatt av:

600 000 kr * 28% = 168 000 kr i skatt på selskapets overskudd.
 
Sist redigert:

hapetter

Medlem
ok jeg forstår, det er med andre ord lite lønnsomt å ta ut alt i lønn. Hvis man tar alt ut som overskudd og ikek lønn er man ikek med i trygdeordninger ol. og har heller ikke krav på sykepenger etc..

Er det en magisk grense for lønn vs overskudd i et AS/NUF?
 

clinton4

Medlem
Om du tar det ut i lønn eller utbytte blir egentlig det samme skattemessig. Hvis du tar det i utbytte, betaler selskapet 28%, men du personlig må også betale 28%.
 

hapetter

Medlem
Ny beregning

Hei.

har gjort en ny beregning (se vedlegg).

Ser dette bedre ut? Er det noen feil/mangler?
 

Vedlegg

  • NUF beregning.JPG
    NUF beregning.JPG
    81 KB · Sett: 34

peterandrej

pensjonert moderator
Det var ikke rare greiene du hadde satt av til drift. Min erfaring er at du ihvertfall må tredoble de 20k du hadde satt av på denne posten. Så kan du sikkert spare en del inn på å ikke ha kontor annet en hjemme, føre regnskap selv, osv - men likevel blir 20k litt smått.
 

hapetter

Medlem
Netto med NUF

Ja mulig litt lite til drift. I dette tilfellet er det snakk om konsulentarbeid mot 1 kunde så det blir relativt enkelt regnskap, fakturering, etc.., men skal sies at jeg ikke har noe erfaring..

Prøver igrunnen bare å få kunnskap om hva jeg kan forvente å få i lønn med de forskjellige selskapsformene. Tenkte å sette opp samme for ENK

Så at jeg desverre hadde glemt en viktig post. Effektiv skatt på å ta ut overskudd i AS/NUF blirt vel 48.16%?

Ellers noen ting jeg har glemt i positiv/negativ retning?
 

Vedlegg

  • Netto med NUF.JPG
    Netto med NUF.JPG
    64,2 KB · Sett: 18

hapetter

Medlem
Netto med NUF vs ENK

Effektiv er bare den du betaler i praksis. I dette tilfellet 28% på overskudd og 28% av de resterende 72% (hvis du tar ut hele overskuddet i utbytte)

Har gjort en beregning med ENK også. Ser ut til å få mer ut av ENK. Ser da bort ifra alle sosiale goder med NUF.

Noen kommentarer på det?
 

Vedlegg

  • Netto med NUF vs ENK.JPG
    Netto med NUF vs ENK.JPG
    82,9 KB · Sett: 21

hapetter

Medlem
gjenomsnitt skatt er tatt ut ifra en skatteberegnings kalkulator jeg brukte. Er ikke sikker på det selv, men slik jeg forstår det så blir skatten noe lavere i gjenomsnitt sett over 12 mnd pga. at feriepengene er inkludert i lønnen i regnestykket mitt, altså 36% gjelder for 11 mnd lønn, siden det trekkes for lønn i ferien. man betaler altså gjenomsnittlig ca 30% fordelt over 12 mnd. Tar jeg feil?

På ENK har jeg sett bort fra minstefradraget, men glemt å fjerne teksten. Fradraget er 20K lavere på ENK en NUF. Fradrag er ikke spesielt nøyaktig beregnet siden denne posten varierer så mye for den enkelte.
 
Topp