Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mobilabonnement i ENK

pmb

Webutvikler
Jeg har lest litt på nettet angående mobil i enkeltmannsforetak, bl.a. hos Skatteetaten, men jeg sliter litt med å forstå nøyaktig hvordan dettte skal løses.

Planen er å kjøpe en telefon til 1kr, og dermed bindes i 12 mnd til et abonnement som koster 499,- i måneden. Totalutgiften i 2014 blir da ca 4491 kroner. Mobilen brukes en del privat, men mye jobb (mobilnett primært).

Kan dette utgiftføres slik at jeg får fradrag på skatt og moms, og eventuelt hvor mye?
 

Steve Cash

Medlem
Du utgiftsfører den månedlige regningen, mva trekkes etter faktisk bruk i næring. Og så fører du privat fordel pr år etter gjeldende regler. Fra 2014 inntil 4000 pluss privat tjenestekjøp over mobilabonnementwt som overstiger 1000 kroner.
 
  • Like
Reaksjoner: pmb

pmb

Webutvikler
Takk for enkelt og oppklarende svar.

Er det for øvrig slik at det spiller noen rolle om det er privat- eller bedriftsabonnement hos Telenor, og om de da eventuelt lar deg tegne privatabonnement med ENK sitt firmanavn?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg ser jeg skrev feil beløp. Det er inntil 4 400 kr pr. år, ikke 4 000.

For øvrig kan det diskuteres hvor lurt det er å tegne en avtale der en betaler mesteparten av kjøpsprisen for selve apparatet over abonnementet. Hvis du kjøper en mobiltelefon uten binding til full pris så vil det være fradragsberettiget i sin helhet uten noen privatdel, så lenge det brukes i næring. Men abonnementsdelen for du privat tilbakeføring av. Akkurat dette har bare betydning hvis abonnementet uten påslag for kjøp av telefon koster mindre enn 4 400 i året, og er bare relevant i enkeltpersonforetak.
 

pmb

Webutvikler
Selve abonnementet vil koste ca 2700 i år, hvis man trekker fra kostnaden for telefon. Med andre ord vil jeg måtte ut med det meste av regningen privat når telefonen da koster 1kr - og da bør heller se etter dyrere telefon/billigere abb?
 

Steve Cash

Medlem
499 * 12 = 5998. Du betaler altså snaut 6000 for telefon pluss abonnement i 12 mnd. Men 2700 for bare abonnement i 12 måneder. Da blir det jo et regnestykke som inkluderer hva det koster å kjøpe telefonen uten binding og betale rent abonnement etter skatt. Men det er riktig at med den avtalen du planlegger til 4491 vil det meste bli belastet privat i 2014. I praksis vil fordelen være helt eller delvis mva-fradrag.
 
Sist redigert:
Topp