Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Modified

Har tidligere hørt at søkemotorer anser filer som nylig er endret som mer interessante enn de som har ligget urørt en stund.

Jeg lurer på om en Bot har tilgang til informasjon om når filene på serveren sist er endret?

Dersom Botene har tilgang til denne informasjonen; hva tror dere om at slik informasjon tas med i beregningene når siden skal indekseres?

Altså kan dette ha en SEO effekt?
 

vidarlo

Apache-junkie
Du har Last-Modified headeren ja, men den er ingen ting å stole på, så antar at t.d google ikkje tar hensyn til den. Om alder er en faktor, noko eg eigentleg ikkje kan tenke meg det er, så vil eg anta dei ser på tida sidan sida første gang dukka opp i databasen sin.
 
Nei, jeg tenker på datoen som sier noe om når hver enkelt fil er lagret på serveren. Jeg tviler på at dette er info botene kan se, men om de kan det så kan det også være et element i SEO...
 

ebrandt

Medlem
Jeg mener å ha hørt at Google indekserer oftere dersom den finner endringer på sidene, enn feks en side som står uforandret mnd etter mnd.

Tror ikke dette har med dato på filen å gjøre, men om innholdet som indekseres er forandret siden sist. Derfor kan det være smart å ha litt "akitvt" innhold på sidene, som feks en RSS-feeder el.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
På nettsteder flest blir vel artikler / bloggposter osv hentet ut fra database, og da vil det jo overhodet ikke ha noen SEO-effekt på når filene på server blir endret. Botene kan nok ikke se slik informasjon, og ikke er den relevant for Google heller.

Om du vil oppdatere Google kjappest mulig på når innhold blir endret, er vel faktisk Sitemap den rette veien og gå. Dette kan du legge til i Webmaster Tools.
 
Er fullt klar over at dynamiske sider (databaser) og innhold som endrer seg er interessant for søkemotorer, men nå er jo ikke dynamisk innhold noe "bevis" for at det faktisk er en webmaster som oppdaterer/vedlikeholder sidene.

Dersom botene kan se når filene er lagt til på serveren er det en sikrere indikasjon på at sidene er aktive.

Derfor tror jeg slik informasjon blir benyttet av Google dersom de har tilgang på det...
 

vidarlo

Apache-junkie
Nei, jeg tenker på datoen som sier noe om når hver enkelt fil er lagret på serveren. Jeg tviler på at dette er info botene kan se, men om de kan det så kan det også være et element i SEO...

Om du snakker om statiske filer, så vil Last-Modified: headeren vise rett tidspunkt om du har en webserver som er bedre enn IIS 4... T.d apache og IIS 5/6 sender rett Last Modified på statiske filer. På scriptfiler er det forskjellig strategi, men t.d php sender ikkje last modified, fordi det ikkje gir meining på dynamisk innhold. Du kan dog sende den manuelt, og eg gjer det på et par websider, for å få cacha innholdet der eg veit det er statisk.

Så svaret er tja - Last Modified er alt for lite brukt, men er en del av HTTP-protokollen, og følger en standarden så er den nøyaktig...
 
Topp