Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms eller ikke moms

zapotek

Medlem
Ta norske nettaviser som viser Adsenseannonser som et eksempel. Disse annonsene er jo i all hovedsak ment å vises kun i Norge mot et norskspråklig publikum. Nettavisene får automatisk utbetalt provisjon fra Adsense hver måned uten moms.

Spørsmålet er: Hvordan ville Adsense reagert om en av disse plutselig hadde krevd beløpet + 25% MVA på bakgrunn av det Hansson skisserer her?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du har ikke lest innlegget mitt godt nok, Msites. Det er jo akkurat det med tjenester som er poenget her, og som skatteetaten skriver om. Tjenesten (annonseplassen) fjernleveres via nettet, til en utenlandsk bedrift, men konsumeres på norsk territorium. Derav grensetilfellet mellom to bestemmelser som jeg sikter til, nemlig a) om bruk av tjenesten innenfor Norges grenser, og b) om fjernlevering til en utenlandsk bedrift. Det er derfor jeg mener utlendingene som opererer tjenestetilbud på norsk jord skal betale MVA akkurat som norske bedrifter på norsk jord. Saken om den finske fotolaben viste jo at .no-domener er regnet som "Norge". Noe annet ville jo være et ganske realt smutthull som er konkurransevridende i favør av utenlandske aktører. Som sagt aner jeg ikke om Skatteetaten er klar over denne mulige vridningen, men den er etter mitt syn meget i grenseland, basert på min egen allmenne rettsoppfatning :) Hvis tjenesten leveres til nordmenn via et .com-domene skal selvfølgelig ikke danskene betale MVA, da et .com-domene ikke er norsk territorium. Et grensetilfelle her er .com-domener som KUN har norsk innhold og norsk språk, og derfor utelukkende retter seg mot Norge.

Om jeg har lest godt nok eller ei skal jeg la være å kommentere da det ikke har så mye med saken å gjøre.

Og, igjen er det viktig å holde tungen rett i munnen.

DU selger/leier ut annonseplassen til affiliatenettverket.

Affiliatenettverket selger/leier ut plassen til annonsør.

Dvs ditt salg er utelukkende til en utenlandsk aktør, mens den utenlandske aktøren selger til en norsk aktør. Ikke vanskelig å se hvor momsen eventuelt skal faktureres ;-)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er ett punkt du hopper over der, msites:

hvor brukes "varen"? Jo, affiliatenettverket "bruker" den i Norge.

Det minner unektelig om omgåelse av regelverket, men hva som egentlig bør overstyre hva - fjernlevering overstyrer lokal konsumpsjon, eller motsatt.... tja. Og hvis disse affiliatenettverkene skulle måtte betale mva, så burde de jo også få det tilbake, og dermed blir jo egentlig enden på visa det samme, såvidt jeg kan forstå.
 

hansson

Langveisfarende
.COM .NO har ingen innvirkning.

Ikke helt rett. .NO-domenet er innrettet mot Norge, mens .COM enklere kan forsvares som å være utenlandsk, så lenge virksomheten samlet sett IKKE er spesielt innrettet mot det norske markedet. Se denne:

Skatteetaten - Avgiftsplikt for utenlandsk selskap som omsetter varer til norske forbrukere via landkodetoppdomenet .no

Fra uttalelsen:

Skattedirektoratet legger til grunn at den norske internettsiden omfattes av regelverket for såkalt landkodetoppdomene etter det globale domenenavnsystemet i henhold til 2-bokstavkoder under ISO 3166-1 standarden, jf. forskrift 1. august 2003 nr. 990 om domenenavn under norske landkodetoppdomener og registerenhetens regelverk for .no. Her stilles krav om abonnentene må ha tilhørighet i Norge og være en organisasjon, for tiden definert som bestemte organisasjonsformer registrert i Brønnøysundregistrene (Enhetsregisteret) og ha norsk postadresse.

Skattedirektoratet er ikke kjent med i hvilken grad et domene kan benyttes for salg fra organisasjoner som ikke oppfyller de ovennevnte kravene til abonnenter, men legger til grunn at Selskapets bruk av det aktuelle domenet uansett må ses som en tilknytning til Norge, utover det som er vanlig for internasjonal netthandel.

Ellers har vi IFI OY-dommen i høyesterett:

Det foreligger (...) enkelte administrative uttalelser som berører spørsmålet om hvordan denne grensen skal trekkes, jf Skattedirektørens fellesskriv av henholdsvis 10 mars 1972 og 17 oktober 1977. I førstnevnte uttalelse ble varer levert ”free on board” i New York ikke ansett som omsetning i Norge. I skrivet fra 1977 heter det blant annet:

”Avgjørende for om det foreligger avgiftsfri omsetning i utlandet, er om kjøperen får varen levert, rettslig sett, i utlandet, slik at han kan disponere over varen der. Hvis selgeren stiller varen til disposisjon for kjøperen i Norge, vil det foreligge innenlands omsetning uten hensyn til hvor varen befant seg på det tidspunkt da avtalen om kjøpet ble inngått.
(min utheving)

Videre, fra samme dom:

Skattedirektoratet uttalte i brev 15 mai 1996 at det avgjørende for om det foreligger omsetning som medfører registreringsplikt, ”må være hvorvidt varen(e) iht alminnelige kjøpsrettslige bestemmelser leveres her i landet.” Finansdepartementet sluttet seg til direktoratets syn, jf brev 20 september 1996.

ÅSTED for levering/konsumpsjon av tjenesteytelsen er i høyeste grad aktuell for MVA-spørsmålet. De som mener trådstarters spørsmål er enkelt å svare på glemmer, som Msites (korrekt arrestert av TorsteinO), å ta med i betraktningen HVOR tjenesten er levert. Det er etter mitt og Skatteetatens syn uvesentlig hvor i verden betalingen kommer fra og hvor kjøperen befinner seg, så lenge tjenesteaktiviteten foregår innenfor landegrensene i Norge, innrettet mot et norsk publikum.
 

Smbinfo

Medlem
Ehm..

Dette er fremdeles mye enkelere enn det kan virke som. Holder man seg til ett tema om gangen blir det ikke så vanskelig:

Har du en bedrift som kun har ansatte i norge og er registrert kun i Norge? da skal du betale moms på alle kjøp du foretar deg. Er det ikke moms på faktura, ja så skal du faktisk betale denne inn i til myndighetene i tillegg til beløpet på fakturaen til selger.

(Dette går i null både for deg som mvapliktig firma og for myndighetene, det er slitsomt å bokføre/innberette, derfor nøyer de fleste seg med å betale fakturaen).

Finito :)

Hvor annonsen vises spiller ingen trille.

---

Så kan man snakke om de utenlandske firmaene som selger til privatpersoner og/eller bedrifter. Det være seg bilder, virusprogrammer, musikk, filmer, andre programmer m.m.

Her gjelder det samme, er kjøper norsk skal han/hun betale moms. På varer er dette mye enklere da de kommer i posten. Myndighetene sliter naturligvis med å kontrollere dette. Og det er her de taper momspengene da privatpersoner ikke har fradrag for moms. Det er også her en evt konkurransefordel for de utenlandske firmaene oppstår vs norske.

Det er her utenlandske firmaer kan bli plukket opp om de åpenbart selger mot norske kunder og burde inndrive og innbetale moms til norske myndigheter. Et .no domene er en sterk indikasjon på dette da det kun kan eies av norske firmer.

Men et .com domene hjelper heller ikke om alle sider er på norsk, annonsene er på norsk osv.

Alikevel, slik jeg ser det berører dette ikke det som i punktet over omtales som "import av fjernleverbare tjenester" til bruk i næringsvirksomhet i Norge (også ref trådstart).

---

Så er det ett siste tema som omhandler de av oss som selger annonser selv, eks via adsense. Gitt at du ikke selger annonser til norske firmaer, men eks til Google(irland), så fakturerer du dette uten moms.

(du får bare pengene, så i praksis bokfører du de som en inntekt innenfor mvaområdet, men 0% mva)

Inntekten inngår imidlertid i grensen for mvaregistrering. Dvs, du betaler ingen moms, men får igjen moms på kjøp.

(skulle et norsk firma igjen kjøpe annonsen via adwords så skal han/hun sørge, ikke google, sørge for at momsen for dette blir innberettet)
---

Skiller på de forskjellige tingene kan man kanskje komme fram til noe fornuftig. Om ikke blir det bare søl om misforståelser:)
 

NilsF

Medlem
Ikke helt rett. .NO-domenet er innrettet mot Norge, mens .COM enklere kan forsvares som å være utenlandsk, så lenge virksomheten samlet sett IKKE er spesielt innrettet mot det norske markedet.


Etter den "logikken" kan kanskje et norsk aksjeselskap (AS) som benytter TLD AS for sin nettside, noe som ikke er uvanlig, risikere å måtte betale mva til Amerikansk Samoa? Glem domener, det er et blindspor.

Ellers så vil jeg påpeke at sitatene du viser til gjelder foretak som selger varer og tjenester til Norge, men det er ikke det som er situasjonen når et norsk selskap selger tjenester til et afilliatenettverk hjemmehørende i Danmark, og som er hva denne tråden omhandler.

Derimot kan det stille seg annerledes med hensyn til mva. for salget fra (ikke til) det danske affiliatenettverket, når det danske foretaket selger annonser for norske kunder som for eksempel Widerøe, for visning på for eksempel nettsidene til VG og Dagbladet, og fakturerer pr klikk, visning, etter provisjon osv.

Jeg vil tro at det da blir den norske kunden (eksempelvis Widerøe) som er ansvarlig for å legge til mva på fakturaene, som så føres til fradrag hvis selskapet er mva-registrert (i tråd med det Smbinfo skriver).
 

Smbinfo

Medlem
Korreksjon, jeg forstod hele tiden dette som en kostnad for trådstarter. Er som jeg nå, tilslutt, har forstått en inntekt hvor trådstarter er selger:)

Punktene i forrige innlegg er dog de samme.

Er mellomleddet som er ansvarlig for å drive inn momsen og betale denne. Du som selger dine annonseplasser til et firma i utlandet skal ikke fakturere mva (eller legge på noe mva ved bokføringen av inntektene).

Ref skatteetaten:
"Da salg av applikasjoner regnes som salg til Apple/iTunes, vil salget regnes som salg utenom merverdiavgiftsområdet, og blir dermed avgiftsfritt (0-sats.) Ved salg fra Apple/iTunes til kunder innenfor merverdiavgiftsområdet vil Apple/iTunes være ansvarlig for innkreving og betaling av merverdiavgiften."

ref Vanlige spørsmål om E-handel

Det samme vil gjelde Google(irland) og andre.
 

hansson

Langveisfarende
Etter den "logikken" kan kanskje et norsk aksjeselskap (AS) som benytter TLD AS for sin nettside, noe som ikke er uvanlig, risikere å måtte betale mva til Amerikansk Samoa? Glem domener, det er et blindspor.

Du bare kverulerer. Hvis du leser det jeg skriver er .no fundamentalt ulikt .com eller .as fordi det er et nasjonalt domene som er rettet mot et norsk publikum, og derfor lettere utløser norsk avgiftsplikt enn et .com-domene. Internasjonale domener utløser ingen avgiftsplikt i utlandet, men KAN utløse avgiftsplikt i Norge hvis salg via nettstedet er rettet utelukkende mot det norske markedet. Vi er enige om at det er innholdet og hvordan virksomheten er lagt opp som er utslagsgivende, men at .no-domener i stort sett alle situasjoner vil være underlagt norske regler, fordi det er sannsynliggjort at det retter seg mot nordmenn, og ingen andre.

Ellers så vil jeg påpeke at sitatene du viser til gjelder foretak som selger varer og tjenester til Norge, men det er ikke det som er situasjonen når et norsk selskap selger tjenester til et afilliatenettverk hjemmehørende i Danmark, og som er hva denne tråden omhandler.

La meg prøve å være litt mer pedagogisk. Glem mellommannen i første omgang. I vårt tilfelle er mellommannen det norske affiliatenettstedet.

"Selgeren" av produktet (annonsene) er danskene. Mottakeren av produktet (annonsene) er norske konsumenter, i Norge. Det er dette forholdet som avgjør det juridiske.

Hvis produktet/tjenesten (annonsen) er til bruk utelukkende i Norge, på det norske markedet, på .no-domene, innrettet mot nordmenn på norsk, osv., så burde danskene være akkurat like MVA-pliktige i Norge som den finske fotolabben. De ble som vi husker dømt i Høyesterett til å kreve inn MVA på sine fotoprodukter fra Finland, levert på norsk jord.

Annonser levert på norsk jord er akkurat det samme. De burde utløse MVA i alle ledd.

I klartekst dreier det seg altså om innenlandsk (norsk) omsetning av varer/tjenester. De som i så tilfelle skal betale MVA blir i første rekke norske bedrifter som kjøper annonsetjenester av danskene. I tillegg burde danskene (hvis Skatteetaten hadde gjort jobben sin) blitt tvunget til å kreve inn MVA selv via en norsk filial.

Sekundært betyr innenlandsk omsetning av varer/tjenester at mellommannen (affiliatenettstedet i Norge) skal kreve inn MVA på provisjonen som mottas fra danskene.

Derimot kan det stille seg annerledes med hensyn til mva. for salget fra (ikke til) det danske affiliatenettverket, når det danske foretaket selger annonser for norske kunder som for eksempel Widerøe, for visning på for eksempel nettsidene til VG og Dagbladet, og fakturerer pr klikk, visning, etter provisjon osv.

Voilá. Du tog 'an.

Jeg vil tro at det da blir den norske kunden (eksempelvis Widerøe) som er ansvarlig for å legge til mva på fakturaene, som så føres til fradrag hvis selskapet er mva-registrert (i tråd med det Smbinfo skriver).

Som vanlig er jeg uenig her. Omvendt avgiftsplikt ved import av varer/fjernleverbare tjenester fra utlandet er begrenset til tilfeller der den utenlandske selgeren ikke faktisk har noen kontakt med det norske markedet i salgssituasjonen. Det danske annonsenettverket driver i høyeste grad salg av tjenester på norsk jord, og alle som handler med dem skulle da etter vanlig logikk krevd inn MVA på vanlig, norsk måte.

Grunnen til at jeg kaller dette et grensetilfelle er at vanlig logikk, basert på tidligere avgjørelser av Skatteetaten og i retten. Men vanlig logikk gjelder ikke alltid i styre og stell, og derfor er det usikkert hvordan denne håndhevingen i praksis ville foregå. Hadde vært spennende å se en bindende forhåndsuttale fra Skattedirektoratet på dette scenariet. Jeg holder en knapp på at de ikke ville tillatt at utenlandske annonsenettverk opererer på norsk jord, på utsiden av MVA-loven.
 

hansson

Langveisfarende
Har du en bedrift som kun har ansatte i norge og er registrert kun i Norge? da skal du betale moms på alle kjøp du foretar deg. Er det ikke moms på faktura, ja så skal du faktisk betale denne inn i til myndighetene i tillegg til beløpet på fakturaen til selger.

Du mener altså at man skal betale inn MVA også på varer man kjøper som ikke er MVA-pliktige? Kunst, undervisning, bøker, aviser, osv.?

Hvor annonsen vises spiller ingen trille.

Har du en kilde på dette? Det er jo dette som er uklart.

Så kan man snakke om de utenlandske firmaene som selger til privatpersoner og/eller bedrifter. Det være seg bilder, virusprogrammer, musikk, filmer, andre programmer m.m.

Her gjelder det samme, er kjøper norsk skal han/hun betale moms. På varer er dette mye enklere da de kommer i posten. Myndighetene sliter naturligvis med å kontrollere dette. Og det er her de taper momspengene da privatpersoner ikke har fradrag for moms. Det er også her en evt konkurransefordel for de utenlandske firmaene oppstår vs norske.

Det er her utenlandske firmaer kan bli plukket opp om de åpenbart selger mot norske kunder og burde inndrive og innbetale moms til norske myndigheter. Et .no domene er en sterk indikasjon på dette da det kun kan eies av norske firmer.

Men et .com domene hjelper heller ikke om alle sider er på norsk, annonsene er på norsk osv.

Alikevel, slik jeg ser det berører dette ikke det som i punktet over omtales som "import av fjernleverbare tjenester" til bruk i næringsvirksomhet i Norge (også ref trådstart).

Her er vi enige.
 

NilsF

Medlem
Du bare kverulerer. Hvis du leser det jeg skriver er .no fundamentalt ulikt .com eller .as fordi det er et nasjonalt domene som er rettet mot et norsk publikum, og derfor lettere utløser norsk avgiftsplikt enn et .com-domene. Internasjonale domener utløser ingen avgiftsplikt i utlandet, men KAN utløse avgiftsplikt i Norge hvis salg via nettstedet er rettet utelukkende mot det norske markedet.


Det at hansson skriver om å kverulere, det må vel være som å kaste sten i glasshus...? Så et .as-domene er ikke et nasjonalt domene som kan sammenlignes med et .no-domene?

.as er ikke en internasjonal TLD..: "as" står for Amerikansk Samoa, som er et selvstyrt territorium i Samoaøyene i det sørlige Stillehavet som tilhører USA, sørøst for den uavhengige staten Samoa (ref. Wikipedia).

Som de fleste har oppdaget, formodentlig også hansson, så fungerer internett internasjonalt. En norskspråklig side på et .no-domene kan ha mange lesere utenfor Norge, både i andre nordiske land og ellers. Og trafikken til en engelskspråklig nettside på et .com domene, kan meget mulig gå via norsk jord. Og hoveddelen av AdSense-inntektene fra den norske nettsiden, kan meget vel skrive seg fra klikk foretatt fra brukere utenfor norsk territorium. Skal Skatteetaten nå begynne å detaljstudere datatrafikk og loggfiler for fastslå eksakt hvor mange kroner og øre som det er riktig å beregne mva for?

Det vil kunne medføre enorme kostnader til administrasjon, samt at det trolig må komme lovendringer både i Norge og internasjonalt for at Skatteetaten skal få full tilgang til all informasjon om datatrafikk, tjenesteleveranser og inntekter.

Selv ikke nettstedseierne har fullstendig oversikt over trafikk og inntektskilder, selv om en har gode hjelpemidler som G. Analytics osv.

Og om jeg får en henvendelse fra et selskap i langtvekkistan, som ender med at jeg begynner å selge varer eller tjenester til det selskapet, så er det for meg åpenbart at det ikke skal være mva. på det jeg selger til det utenlandske selskapet. Og det selv om det er meget mulig at handelsmotparten selger tjenester på internett tilbake til brukere i Norge, for det er noe jeg ikke kan ha oversikt over. Norske myndigheter kan jo forsøke å kreve inn norsk mva fra selskaper i Kuala Lumpur osv. Ha ha!!

Jeg føler at hansson i denne saken er temmelig langt ute på vidda, så jeg vil ikke prioritere å bruke særlig mer tid på denne diskusjonen.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
I motsetning til deg, Nils, så tar jeg utgangspunkt i hva Skattedirektoratet og Høyesterett har uttalt seg om tidligere.

.AS-domener har aldri vært omtalt i norsk rettsvesen eller fra skatteetatens side. .NO og .COM har begge vært omtalt i forbindelse med relevante dommer/uttalelser som har med MVA/IKKE MVA å gjøre. Så det er årsaken til at jeg kommer drassende med de greiene der. Hva er din grunn til å komme drassende med hypotetiske spørsmål rundt momspolitikken på Amerikansk Samoa? Lengre ute på vidda går det jaggu ikke an å komme, spør du meg :D
 

NilsF

Medlem
I motsetning til deg, Nils, så tar jeg utgangspunkt i hva Skattedirektoratet og Høyesterett har uttalt seg om tidligere.


Vrøvl! Du tror det kanskje selv, men som jeg har skrevet tidligere, så viser du til uttalelser vedrørende salg til Norge, mens denne tråden omhandler salg til utlandet.
 

hansson

Langveisfarende
Og om jeg får en henvendelse fra et selskap i langtvekkistan, som ender med at jeg begynner å selge varer eller tjenester til det selskapet, så er det for meg åpenbart at det ikke skal være mva. på det jeg selger til det utenlandske selskapet. Og det selv om det er meget mulig at handelsmotparten selger tjenester på internett tilbake til brukere i Norge, for det er noe jeg ikke kan ha oversikt over. Norske myndigheter kan jo forsøke å kreve inn norsk mva fra selskaper i Kuala Lumpur osv. Ha ha!!

Nja, det var jo akkurat det som hendte i IFI OY-saken. Der forsøkte norske myndigheter å kreve inn norsk MVA fra et utenlandsk selskap. De fikk kniven på strupen: Enten legge ned alt salg til Norge, eller opprette en filial i Norge som ble innlemmet i merverdiavgiftsmanntallet.

Er du forresten klar over at Amazon.com faktisk betaler norsk MVA til Norge via de nye MVA-reglene for kjøp av fjernleverbart gods fra utlandet (gjelder privatpersoner)?

Når du selger en vare til utlandet så er du jo klar over hvor varen leveres. Leveres den til kundens adresse i utlandet, eller leveres den på ditt eget nettsted som er innrettet mot det norske markedet? Svarer du på dette spørsmålet så vet du også hvordan MVA-reglene fungerer.
 

zapotek

Medlem
Korreksjon, jeg forstod hele tiden dette som en kostnad for trådstarter. Er som jeg nå, tilslutt, har forstått en inntekt hvor trådstarter er selger:)

Punktene i forrige innlegg er dog de samme.

Er mellomleddet som er ansvarlig for å drive inn momsen og betale denne. Du som selger dine annonseplasser til et firma i utlandet skal ikke fakturere mva (eller legge på noe mva ved bokføringen av inntektene).

Ref skatteetaten:
"Da salg av applikasjoner regnes som salg til Apple/iTunes, vil salget regnes som salg utenom merverdiavgiftsområdet, og blir dermed avgiftsfritt (0-sats.) Ved salg fra Apple/iTunes til kunder innenfor merverdiavgiftsområdet vil Apple/iTunes være ansvarlig for innkreving og betaling av merverdiavgiften."

ref Vanlige spørsmål om E-handel

Det samme vil gjelde Google(irland) og andre.

Enig.
 

Smbinfo

Medlem
En presisering for evt tilbydere man benytter fra utlandet kan også finnes her:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-...diavgift-for-utlendingers-virksomhet-i-Norge/

Utenlandsk tilbyder av elektroniske tjenester skal beregne og betale norsk merverdiavgift ved omsetning til privatpersoner og andre som ikke driver næringsvirksomhet eller tilhører offentlig sektor, og som er hjemmehørende i Norge. Avgiften skal i disse tilfellene beregnes og betales av tilbyder av tjenesten. Rapporteringen skjer via www.voesnorway.com.

Så for de/dere av som kjøper tjenester fra bedrifter i utlandet inn til det mvapliktigte firmaet, så er ikke mva et tema for selgeren i utlandet.

Stemmer godt overens med logikken/"ulogikken" :) vi diskuterte tidligere..
 
Topp