Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms ikke krevd inn og ikke betalt

princemild

New Member
Jeg hadde i 2007-2009 inntekt på mitt enkeltmannsforetak som var basert på at jeg leide meg ut som konsulent så det er helt klart en tjeneste som det skal betales moms av.

Pga for sen innbetaling av momsregnskapet valgte momsregisteret og kaste meg ut. Til da hadde jeg fakturert med moms(men ikke betalt inn noe) og da krevde firmaet jeg leide meg ut til momspengene tilbake. Greit nok tenkte jeg siden jeg da fakturerer på nytt når jeg er kommet inn i momsregistreret igjen. Nå er det gått flere år og jeg har ikke fullført momsregnskapet, har ikke fått inn en krone i moms og har da heller ikke betalt noe moms til staten.

Har følgende spørsmål:

1. Kan jeg legge ned firmaet og aldri høre noe mer fra noen om moms som skulle vært innkrevd og betalt?

2. Vil jeg når jeg legger ned firmaet få momsregning på staten? Eller vil dette problemet dø ut i stillhet.

3. Vil det være masse ekstra renter/gebyrer fra staten på momspengene som skulle vært inndratt og betalt til staten?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis du ikke har betalt inn moms mens du var pliktig ligger det nok et krav der allerede, og det vil ikke gå vekk før du ordner opp i det.

Hvis du har betalt tilbake momspenger til et selskap så har du jo dokumentasjon på dette med dine kreditnotaer hvor det da står at du har tilbakeført mva.

Ta tak i det istedet for å tro at det går vekk av seg selv. Det kan fort bli både dyrt og en mulig dom hvis du ikke ordner opp.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis du ikke har betalt inn moms mens du var pliktig ligger det nok et krav der allerede, og det vil ikke gå vekk før du ordner opp i det.

Enig med Msites. Staten er den absolutt VERSTE kreditoren det går an å ha. En venn av meg som er advokat sa engang til meg at "samme hva du gjør, Peter, så betal regningen til staten først!" For staten er sånn at skylder du 1000 kr i avgifter så selger de huset ditt. De har førsteprioritet i alt av krav og glemmer aldri.

Så rydd opp. Staten glemmer ALDRI.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
"Rydd opp" som i: sjekk dette nøye.

Staten vet ikke at du har krevd inn mva på Statens vegne hvis: kunden har regnskapet sitt i orden, altså: fakturaene fra deg uten mva; du har ikke rapportert inn noe til skattemyndighetene.
Og teknisk sett har du nok ikke krevd inn mva heller, regner med du har trukket (kreditert/brent) fakturaene som inneholdt ordet "mva" og byttet de med nye?
 

Msites Ltd

Livsnyter
"Rydd opp" som i: sjekk dette nøye.

Staten vet ikke at du har krevd inn mva på Statens vegne hvis: kunden har regnskapet sitt i orden, altså: fakturaene fra deg uten mva; du har ikke rapportert inn noe til skattemyndighetene.
Og teknisk sett har du nok ikke krevd inn mva heller, regner med du har trukket (kreditert/brent) fakturaene som inneholdt ordet "mva" og byttet de med nye?

Hvis han ikke har levert inn momsoppgaver mens han var registrert har han sikkert fått noen beskjeder om dette, med påfølgende skjønnsfastsettelse av mva som de vil forfølge til han ligger i grava.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Og akkurat hvor mye betyr det i det store hele?
Bedriften som du fakturerte uten mva må nå likevel betale mva. Du får sende ut nye faktura til de, og de overfører pengene - de retter på momsoppgaven og får pengene de har sendt til deg tilbake. Du sender inn rett skjema til skattekontoren, og videresender pengene dit. Wow, det var effektivt.

Hvis du kun har hatt en kunde kan du vel håpe på at de stryker saken. Hvis ikke kan du spørre om du kan snakke med en overordnede som ikke er regelrytter.

Hvis omsetningen er for lav kan du bli utskrevet fra mva-registeret, du får da et brev om det. Avhenger nok av hvor mye skattekontoret har å gjøre.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er absolutt mulig jo! Leverer man ikke oppgaver blir man slettet fra mva-registeret.

Det kan godt hende, men jeg vil tro skatteetaten vil kikke deg litt i kortene samtidig? Du kan jo tross alt ikke drive lovlig uten å legge MVA på fakturaer du sender ut - dersom du oppfyller omsetningskravet til det.

Jeg har lest mange ganger i avisen om bedrifter som har fått flere hundre tusen i "MVA-regning" etter å ikke ha registrert seg i MVA-registeret, men disse førte stort sett ikke regnskap heller. Uansett; jeg vil jo tro at skatteetaten sjekker opp dersom MVA-rapportering uteblir, tror du ikke?
 
Topp