Kjapp og trygg hosting for Wordpress

moms / skatt på adsense

Per80

Medlem
Skatt

Jeg har et lite problem. Har tjent en del penger på adsense i fjor - 140 000 kroner . Jeg har ikke lyst å betale skatt på inntjeningen :) Pengene går jo på konto, men tror dere at likningskontoret går gjennom kontoen min? Hvordan kan de finne ut at jeg har tjent penger på Adsense?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg har et lite problem. Har tjent en del penger på adsense i fjor - 140 000 kroner.
Er det det man kaller et luksusproblem?

Pengene går jo på konto, men tror dere at likningskontoret går gjennom kontoen min?
Likningskontoret har jaffal tilgang til alle kontoopplysningene dine. Dersom selvangivelsen din viser unormal lav eller unormal høy inntekt, kan du bli trukket ut for en full gjennomgang.

Hvordan kan de finne ut at jeg har tjent penger på Adsense?
De er ikke så opptatt av Adsense, bare at du har tjent penger på "noe".

Konklusjon: Hvis du har hatt en grei inntekt i følge selvangivelsen, skal det noe til å komme i søkelyset. Har du hus, bil og kone med null i inntekt, er det en prosentvis sjanse for at de kikker nærmere på deg. Hvis de ikke kommer opp med noen god forklaring, blir det skjønnslikning.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Adsense utbetalingen kommer jo fra utenlandsk konto, og hver gang du får en overføring på over 5000 kroner så blir visstnok saken snust på!

Du sa det var ifjor du tjente pengene? Om det ikke er oppført på ligningen du fikk i år regner jeg med det er i orden! men du skal aldri være sikker.
 

Per80

Medlem
Re

Jeg har enkeltmannsforetak. Tjente veldig mye på tradedoubler i fjor så står jo oppført med det og har innbetalt skatt.

Men tjener jo på andre selskaper også, har innløst mange sjekker.

Kontoen min er det ikke mye penger på, har sløst vekk det meste på poker.

Hva er straffen om man blir tatt? :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Pengene går jo på konto, men tror dere at likningskontoret går gjennom kontoen min? Hvordan kan de finne ut at jeg har tjent penger på Adsense?

De ser blandt annet på hvor mye som står på konto ved nyttår.

Du sa det var ifjor du tjente pengene? Om det ikke er oppført på ligningen du fikk i år regner jeg med det er i orden! men du skal aldri være sikker.

Det er ikke i orden, du må selv føre opp pengene, ligningskontoret fører kun opp lønn, ikke honorarer som adsensepenger er.

Hva er straffen om man blir tatt? :)

Straffen for ikke å ha oppgitt riktig inntekt er:
- du må betale det du skulle ha betalt i utgangspunktet
- straffeskatt på 30% av den opprinnelige skatten
- fengsel om det er mye penger
 

Per80

Medlem
Jeg tror risken er for stor. Det blir til at jeg betaler. Det som er surt med affiliate markedsføring er at når du kommer opp på et visst nivå, 500 000, så blir det utrolig mye skatt og betale noe som demotiverer for videre arbeid.

Får vel starte et aksjeselskap etterhvert.

Jeg lurer på startkapitalen som er 105 000 ca for et aksjeselskap.

Kan disse pengene brukes etter at man har startet? Eller må man til enhver tid ha 100 000 kroner i et aksjeselskap?
 

Per80

Medlem
Re

En ting til :

Kan man ta ut utbytte når man vil i et aksjeselskap?

Da ville det jo bli best å ta feks. 100 000 ut i lønn og resten i utbytte?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Neida, egenkapitalen i et AS kan du bruke som du vil. Kjøp deg inventar eller datamaskiner eller whatever i oppstartsfasen om du ønsker det.

Ring Narviktelefonene, eller gå inn på bedin.no, så står det mye om slikt.
 

Christian

Medlem
Jeg stoler ikke på at ligningskontoret kan gi meg godt svar faktisk, det er derfor jeg ikke har ringt. Jeg vil heller høre på noen her som har erfaring med dette. Men det ser ut som om man ikke skal "momse" da. Det er bra, mye styr med det.
Man kan alltids sende penger til et skatteparadis, det er faktisk lettere en folk tror. Problemet er at pengene må til meg i Norge for at jeg skal få brukt dem. Og så fort de kommer inn på konto så er det inntekt og så er man like langt. Alternativet er å reise til skatteparadiset, ta ut pengene og så smugle penger inn i Norge. Tror ikke jeg gidder det gitt.

Eller bare skaff deg en Neteller konto, så får du bankkort du kan bruke i Norge ;)


Nei, jeg skjønner iallfall ikke hvordan folk som allerede har fått pengene inn på sine konto tør å ikke opplyse om disse pengene. Du kan tross alt få bokettersyn i 10 år fremover, så ting som er så lette å finne hadde jeg skattet av iallfall.
 

Christian

Medlem
Jeg tror risken er for stor. Det blir til at jeg betaler. Det som er surt med affiliate markedsføring er at når du kommer opp på et visst nivå, 500 000, så blir det utrolig mye skatt og betale noe som demotiverer for videre arbeid.

Får vel starte et aksjeselskap etterhvert.

Jeg lurer på startkapitalen som er 105 000 ca for et aksjeselskap.

Kan disse pengene brukes etter at man har startet? Eller må man til enhver tid ha 100 000 kroner i et aksjeselskap?

AK må være 100.000 kr. Også skal brreg ha 6000,- eller noe. Forresten, AK er ikke det samme som kontanter. Det kan godt være pc'er kontorvarer etc som er takstet til en verdi av 100 000 kr. Du kan bruke de pengene som du vil, men du kan i utgangspunktet ikke bruke de opp som du vil. Hvis EK blir mye lavere enn 100 000 blir sender revisor ut en melding om det og da blir du ikke særlig kredittverdig etterpå.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Neida, egenkapitalen i et AS kan du bruke som du vil. Kjøp deg inventar eller datamaskiner eller whatever i oppstartsfasen om du ønsker det.

Ring Narviktelefonene, eller gå inn på bedin.no, så står det mye om slikt.

En sannhet med modifikasjoner. Du må hele tiden ha VERDIER for minimum 100 000 kr i et AS, og da må du huske på at f.ex. datamaskiner synker raskt i verdi, sjekk litt rundt "avskriving". Så å kjøpe datamaskiner for alle penga kan være en tabbe. Vet ikke om det er forskjellige satser for forskjellige typer varer/investeringer, men mener å ha hørt noe om 15% pr år?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jo selvsagt. Alt kan sies å ha "modifikasjoner". Ta kontakt med bedin og ligningskontoret du, så får du svar på hva/hvordan/hvis osv.

Men, for guds skyld; ikke ta sånne "lettvinte" løsninger for amatører, altså opprette et NUF og så ha et bankkort på cayman island som du setter i navnet til en stammeleder i Tanzania for å slippe unna skatt og så kan du bare bruke bankkortet på søndager ytre mongolia bare sånn at Interpol ikke skal slå kloa i gebyrene, osv.

Finnes MANGE sånne innlegg på nå døde Toppselger..skal du drive business så driver du skikkelig, hvis ikke kan du like godt la være. Litt off-topic, men det er nå iallefall min mening.
 
Topp