Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms/toll på Kaffekrus?

zapotek

Medlem
Fra Toll.no:

Hvilke varer er helt avgiftsfrie (fri for både toll og avgifter)?
Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:

* Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner.
* Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker, se forskrift om avgiftsfritaket for bøker.
 

zapotek

Medlem
Med mindre du får en omsetning som overstiger 50 000,- (jeg går ut ifra at du ikke har et firma fra før) så skal det ikke være moms på det du selger. Altså 0 prosent :)
 

Tonny Kluften

Administrator
zapotek, jeg tror han lurer på hvor mye han skal betale for å importere.
Krister, du betaler 25% MVA for alt som du har betalt mer enn 200 kroner inkluderert frakt for. Bestiller du noe til 190 kr og betaler 20 i frakt kommer du over grensen og må betale MVA.
Får du varene i posten betaler du der, ellers kan du hente varene på tollen selv og betale der, evt betale til transportfirmaet. Du får beskjed om dette når varene kommer.
 
Sist redigert:

Krister

Romteknolog
Har fått svar på det meste, men lurer fortsatt på hva tollavgiften på kaffekrus er.

Har sendt en mail til toll.no siden de ikke hadde kaffekrus eller noe lignende i den kalkulatoren sin. ;)

For dere som lurer, så skal jeg forsøke å inngå en avtale med NASA giftshop om at jeg kan få lov til å gjenselge Nasa-kopper etter at jeg har kjøpt dem fra nettsiden deres. Hadde vært en fin atraksjon til nettsiden ihvertfall :D
 

webpiken

Medlem
Krister, du betaler 25% MVA for alt som du har betalt mer enn 200 kroner inkluderert frakt for. Bestiller du noe til 190 kr og betaler 20 i frakt kommer du over grensen og må betale MVA.

Ville bare kommentere at dette ikke er riktig, fordi det er en ganske vanlig misforståelse.

200-grensen er uten frakten, altså kan man trygt bestille varer helt opp til 200 kroner uten å måtte fortolle det, samme hvor mye man har betalt i frakt.

Men så fort man kommer over 200 kroner for varen, må man betale av både varen OG frakten.
 

picxx

Well-Known Member
Ville bare kommentere at dette ikke er riktig, fordi det er en ganske vanlig misforståelse.

200-grensen er uten frakten, altså kan man trygt bestille varer helt opp til 200 kroner uten å måtte fortolle det, samme hvor mye man har betalt i frakt.

Men så fort man kommer over 200 kroner for varen, må man betale av både varen OG frakten.

Stemmer nok det Tonny skriver.
200 grensen gjelder varen inlusive frakt.

Dette med forbehold om at reglene ikke er forandret de siste to åra.
 

Ståle

Medlem
Stemmer nok det Tonny skriver.
200 grensen gjelder varen inlusive frakt.

Dette med forbehold om at reglene ikke er forandret de siste to åra.

Hehe. picxx, webpiken har nok rett. Momsgrensen gjelder for verdien av varen uten frakt. Men hvis verdien på varen er over 200 kroner må du betale moms på varen+frakten.

Bestilte sist en dvd til 190 kroner uten frakten og betalte ikke moms.

Hvis man er usikker på noe, så er det greit å sjekke opp med kilde før man legger inn svar.

Les mer her om grensen:
Netthandel: import av varer kjøpt på Internett - Tollvesenet
 
Sist redigert:

Krister

Romteknolog
Svar fra toll.no:

Det er ikke toll på kaffekrus eller kjøkkenutstyr generelt ved import til Norge, men du må betale 25 % moms av innkjøpsprisen tillagt fraktkostnadene (CIF-verdien) når sendingens innkjøpspris er 200 kroner eller høyere. Det blir ikke beregnet importavgifter på sendinger der innkjøpspris / vareverdi er under 200 kroner (unntatt alkohol og tobakksvarer).
 

webpiken

Medlem
Stemmer nok det Tonny skriver.
200 grensen gjelder varen inlusive frakt.

Dette med forbehold om at reglene ikke er forandret de siste to åra.

Nei, dere har feil her. Og reglene er ikke endret på mange år.

Jeg netthandler mye, og har full oversikt over reglene ;-)

Men ettersom du ikke har full tiltro til meg, kan du jo se hva toll.no sier om saken:

Hvilke varer er helt avgiftsfrie (fri for både toll og avgifter)?

Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:

* Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner.
* Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker, se forskrift om avgiftsfritaket for bøker.

Hentet fra Netthandel: import av varer kjøpt på Internett - Tollvesenet
 

picxx

Well-Known Member
Hehe. picxx, webpiken har nok rett. Momsgrensen gjelder for verdien av varen uten frakt. Men hvis verdien på varen er over 200 kroner må du betale moms på varen+frakten.

Ja, slik var det det var ja :eek:

Beklager feil svar.
Selvsagt har webpiken rett her :)
 
Topp