Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms

Nordino

Medlem
Bare så det er sagt, det er en stor fordel å være innmeldt i MVA registeret. I praksis kjøper du inn varer uten MVA.

Er det egentlig det? Dette gjelder vel bare om man har høyere kostnader enn inntekter.

La oss si at du har inntekter på 50.000 kr og utgifter på 25.000 kr.
Da må du betale 12.500 kr i MVA (minus 6.750 som du får igjen fra utgiftene) = 6.750 mer enn om du ikke var MVA-registrert.

Du trenger ikke å legge til MVA på varene du selger, men da kan du jo kreve det du ville ha krevd inkludert MVA og tjene mer (inntil 50k-grensa), så det argumentet er ikke gjeldende.
 

Santo

Active Member
Du trenger ikke å legge til MVA på varene du selger, men da kan du jo kreve det du ville ha krevd inkludert MVA og tjene mer (inntil 50k-grensa), så det argumentet er ikke gjeldende.

Men da blir han jo dyrere enn sine konkurrenter... Det kommer selvsagt ann på om kundene hans er private eller bedrifter, men om det er bedrifter så er jo de fleste bedrifter mva-registrert, og de ville fått igjen momsen... Så om han ikke legger på mva, men en prisøkning tilsvarende mva-satsen, så blir jo dette fordyrende for kundene hans.
 
Sist redigert:

Nordino

Medlem
Men da blir han jo dyrerer enn sine konkurrenter... Det kommer selvsagt ann på om kundene hans er private eller bedrifter, men om det er bedrifter så er jo de fleste bedrifter mva-registrert, og de ville fått igjen momsen... Så om han ikke legger på mva, men en prisøkning tilsvarende mva-satsen, så blir jo dette fordyrende for kundene hans.

Nei, han vil ikke bli dyrere enn sine konkurrenter frem til grensa på 50k gitt at disse må legge til MVA på sine salg.

Bedrift 1 (som enda ikke har registrert seg som MVA-pliktig) selger en vare til 200 kr, 0 % MVA.

Bedrift 2 (som er i MVA-registeret) selger en vare til 200 kr (50 kr MVA).

Eller er jeg ute og kjører nå?
 

Ståle

Medlem
Han vil bli dyrer for alle bedrifter. (som kan få tilbake mva)

Bedrift 1: han betaler 200 kroner og får tilbake 0 i mva.
Bedrift 2: han betaler 200 kroner og får tilbake 50 kroner i mva.
 

Santo

Active Member
Nei, han vil ikke bli dyrere enn sine konkurrenter frem til grensa på 50k gitt at disse må legge til MVA på sine salg.

Men du skrev jo at han kunne tjene mer fordi han skulle ta betalt det han ellers ville tatt med mva. og når de som kjøper tjenester av han ikke har noe mva. å trekke fra der så blir han jo dyrere enn konkurrentene. Dette gjelder forøvrig for de mva-registrerte bedriftene, men nesten alle er jo det...
 

Kassimaja

Geocacher
Nå finnes det en side til av MV saken. Jeg er MVA registrert og får tilbake all MVA jeg betaler i "inntekts erverv", men jeg krever aldri MVA fra mine kunder. Produktene jeg selger er unntatt MVA. Da får du i både pose og sekk da...
 

Ståle

Medlem
Sant som Ståle sier, samme gjelder jo hvis man selger varer og tjenester til utlandet.
 

Santo

Active Member
Nå finnes det en side til av MV saken. Jeg er MVA registrert og får tilbake all MVA jeg betaler i "inntekts erverv", men jeg krever aldri MVA fra mine kunder. Produktene jeg selger er unntatt MVA. Da får du i både pose og sekk da...

Men antakeligvis er ikke dette helt etter reglene...

Jeg er litt i samme situasjon, ikke at alt jeg får inn er uten mva., men en god del (fra utlandet), og da har regnskapsføreren min begynt å snakke litt om at det egentlig skal ses på om jeg skal ha igjen hele momsen på de tingene jeg utgiftsfører...
 

Kassimaja

Geocacher
Det er helt etter reglene, det er det som er det fine. Jeg hadde vell ikke sittet på et offentlig forum og fortalt at jeg svindlet staten med fullt navn.
 

Ståle

Medlem
Når har 50 kr blitt momsen av en inntekt på 200 kr?

200 kr / (1+0,25) = 160 kr

200 - 160 = 40 kr !!!

Viktig å rette på noe så vesentlig...:rolleyes: Er vel ikke utregning som er kjernen her, men heller om det lønner seg å være mva-registrert...
 

Santo

Active Member
Det er helt etter reglene, det er det som er det fine. Jeg hadde vell ikke sittet på et offentlig forum og fortalt at jeg svindlet staten med fullt navn.

Jeg har da heller ikke sagt det, men er du f.eks. helt sikker på at du er helt innforstått med reglene?

Det var forøvrig min regnskapsfører i et autorisert regnskapsfirma som kom med påstanden jeg skrev om tidligere.
 
Topp