Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Motta elektronisk betaling anonymt

lisbeth

New Member
Da har Staten et problem, ikke jeg tror jeg.
Så lenge pengene går til eb lovlig PP-bruker kan Staten ha så mye innsyn de bare vil.

Servere/domene er plassert i utlandet. Driftansvarlig sitter i utlandet. Hva skal Staten ha innsyn i?

Fortell meg en konkret lov som viser at dette er ulovlig og slutt med å tro/synse om ting dere antar. Det er bare tull.
 

Selvfiks

Medlem
Dersom du kjøper varer eller tjenester og får faktura eller kvittering kan du kreve spesifikasjon i tråd med forskrift om bokføring § 5-1-1

§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:

1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.
7. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet».
Dokumentasjonsdato er dato for utstedelse av dokumentet med mindre annet følger av denne forskrift.
 

lisbeth

New Member
Hvis du kjøper denne i utlandet?

Da kan du glemme denne forskriften. I såfall må den gjelde for kjøper og Staten kan neppe pålegge dette for selger som ikke går under noen som helst av norske lover, også forskriften om bokføring med§ 5-1-1.
 

lisbeth

New Member
Bra, enige da. Det er ikke norsk firma eller norsk person som mottar pengene.

Det er ikke vanskeligere enn at hvis et norsk firma eller person mottar pengene så skal det betales skatt i Norge. Og det gjelder om pengene kommer inn på en utenlandsk bankkonto, PayPal (som er en bank) eller noe annet.
 

Janne79

Banned
Mottager er i utlandet og har ingenting med Norge å gjøre;)

Hvis dette var lovlig så ville terror tiltatt i økende grad. Betale penger ut av landet til hemmelige mottakere? Mer suspekt kan det vel ikke bli? Hvorfor hører du ikke med skatteetaten om hvordan det skal gjøres?
 

Janne79

Banned
Hvis alt er i utlandet, så er det lovene i landet man er i som gjelder og ikke norske selvfølgelig.

Så om man for eksempel betaler til hemmelige terrornettverk så bryr ikke den norske stat seg? Tenker at det første PST og skatteetaten sjekker er akkurat slike betalinger. Heldigvis!!
 

JudeQuinn

Medlem
Hvor nettstedet er hostet er ikke like viktig som hvor pengene gaar og nettsiden drives fra. Dersom du har verdier eller inntekter i utlandet og er skattemessig bosatt i Norge, maa du skatte av det her.

Vi har flere selskap, i Spania, USA og Hong Kong, alt skattes her jeg bor.

Hadde det bare vaert aa aapnet en konto i utlandet hadde jeg gjort det i stedet for aa betale 40-50% skatt til Spania saa klart. Selv ikke med et selskap i utlandet kommer du deg unna.

Men for aa svare paa spoersmaalet, faa dem betalt via kryptovaluta og kjoep prepaid-bankkort og ta dem ut cash ... eller selg krypto for cash med til en lavere rate enn vekslingsraten (f.eks. 10%).
 

lisbeth

New Member
Ingen skatt når pengene går til utlandet. Helt sikkert. Utvikleren er i utlandet og mottar pengene. Han skatter evt i eget land.

Enkelt og greit.
 

Selvfiks

Medlem
Så om man for eksempel betaler til hemmelige terrornettverk så bryr ikke den norske stat seg? Tenker at det første PST og skatteetaten sjekker er akkurat slike betalinger. Heldigvis!!

@Janne79 Okey..., jeg vet ikke helt om du leste alt som her blitt skrevet her.

Og forstår heller ikke helt kommentaren din, siden du siterte meg.

Men Norge har ikke jurisdiksjon i andre land. Kun over egne borgere og de som er i Norge. Vi vet ikke om trådstarter er det engang. Vedkommende gir inntrykk av at alt er i utlandet.

De fleste her inne har syntes det var rart at dette skulle være så anonymt. Jeg selv har referert til bokføringsloven flere ganger.
 
Sist redigert:

lisbeth

New Member
Jeg har ingen problem med å forstå at du syns det er rart å forstå. Ei heller bokføringsloven.

Men dette vil selvsagt være innenfor loven, helt sikkert. Hvis ikke vil jeg gjerne se hvor og hvilken lov det ka referes til der dette vil kunne falle inn under.

En kjøper vil kunne betale via Paypal, til en utenlandsk bruker. Brukeren vil være bosatt i utlandet og således skattepliktig i det landet. Kjøper vil også kunne få en kvittering for kjøpet, men det kan naturligvis ikke trekkes mva fra den.

Hvordan jeg og mottager løser det internt er selvsagt et nærliggende mellom oss. Så sant det ikke kommer inn under noen inntekt eller næring skjønner jeg derfor ikke hvordan bokføringsloven kan komme til anvendelse.

Men dette er case closed. Løsningen er i boks!

God helg, takk for mange gode svar alle sammen. Inkl. Janne79 som utviser stor intelegens. :)
 
Topp