Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mulig å ranke på ord som ikke finnes på nettsiden?

Kanskje et svært dumt spørsmål, men: Dersom jeg har et nettsted hvor jeg ønsker å ranke høyt på et ord som omtrent ikke er nevnt på nettstedet -- er dette mulig? Jeg legger det selvsagt i meta keywords, men den har kanskje ikke verdens største virkningseffekt? Finnes det noen triks for å klatre i resultatene uten å begi seg inn i svarthattsonen, eller må jeg klare meg med Adwords?

(Og for de som lurer på hva pokker jeg egentlig snakker om her: Jeg har et nettsted på nynorsk der jeg ønsker å ranke på bokmålsekvivalenten av ordet nettstedet handler om.)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vil si nei, da Google ikke lengre leser meta keywords.

Det var mulig før og da så vi eksempler på hvordan "google-bombing" fikk Bush sin nettside til å rankere på "scandale" og "bastard" (eller noe lignende). Dette ble raskt en liten trend, men så stoppet Google det noe som igrunn gir mening - hvis et ord ikke engang finnes på nettsiden så er det høyst sannsynlig ikke relevant.
 

Tonny Kluften

Administrator
Googlebombing er fortsatt mulig, men Google har nok strammet inn så det ikke er like enkelt, men å ranke på et ord som ikke finnes på nettsiden er ikke mulig uten å ta på seg en gråsort hatt.
Hvis du må ranke på det ordet ville jeg ha laget en underside på nettstedet som kun er linket til fra footer fra siden med det nynorske ordet. Denne undersiden har en kort artikkel på bokmål, artiklen omhandler ordet og avsluttes med en link til nynorsksiden. Du kan så bygge lenker til den bokmålssiden fra andre nettsteder. Dette er ikke veldig brukervennlig, men på sett og vis rettferdig fordi Google ikke ranker den nynorske siden din på bokmålsordet.
 

i-net

Medlem
@zapotek: Det der var snodig, ikke særlig relevant akkurat for det søket. Nå skal det sies at den siden har et hav av linker og er PR7, så med mindre olafmoriarty kan klare å få til det samme så er jeg enig med Kenneth.
 

tyr897

Medlem
Google ser gjennom sine analyser at nynorskordet er relatert til det ekvivalente bokmålsordet.
Det vil nok gjøre det mulig å ranke på bokmålsordet med bevisst lenkebygging. Et totalt urelatert ord vil nok være adskillig vanskeligere.

Tonnys plan virker dog som et fornuftig trekk.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Google ser gjennom sine analyser at nynorskordet er relatert til det ekvivalente bokmålsordet.

Det har jeg veldig liten tro på.
Jeg søkte gjennom en 10-12 nynorske ord når denne tråden kom opp, og ikke en eneste gang kom det opp treff med det likelydende ordet på bokmål.
 

Keanu

Geek
Som sagt er det mulig å gjøre nen del med innlenker, i alle fall ord som har mindre konkurranse.

Selv har jeg vært borti den bokmål/nynorsk-problematikken. Jeg bor i et nynorskområde, og lagde nettside for et selskap med "rekneskap" i navnet. Google har i alle fall ikke noen anelse om at "regnskap" og "rekneskap" er synonymer, og jeg måtte passe på å bygge innlenker og innhold med begge ordene. Det skal sies at det ikke er så mye konkurranse om "rekneskap". :)
 

Keanu

Geek
Nei, jeg brukte også regnskap i tekstene på siden. Men ut fra søkene jeg prøvde i google, så vet ikke google at regnskap og rekneskap er samme ord (ut fra meta desc og title som blir bolded i SERP).
 

tyr897

Medlem
Det har jeg veldig liten tro på.
Jeg søkte gjennom en 10-12 nynorske ord når denne tråden kom opp, og ikke en eneste gang kom det opp treff med det likelydende ordet på bokmål.

Denne tråden har jo heller ingen innlenker på ordene du søker etter.

Det jeg tror er at Google vet at regneskap og regnskap er relaterte (men ikke at det er samme ordet), gjennom at de opptrer på sider som omhandler det samme. Ved å bygge innlenker med tittelen rekneskap vil jeg anta at man kan ranke på rekneskap, i form av at Google vet at innholdet ihvertfall er noenlunde relatert pluss at du har innlenker med den tittelen.

Har selvsagt ingen empiri for dette, og om det skulle fungere er det ihvertfall ikke fool-proof. Det beste er jo å prøve å ranke på ordene direkte, med mindre man da skal kjøre et eksperiment.
 

picxx

Well-Known Member
Denne tråden har jo heller ingen innlenker på ordene du søker etter.

mhmm... jeg regnet heller ikke med å få opp denne tråden, og det var vel heller ikke det som ble diskutert.

Ved å bygge innlenker med tittelen rekneskap vil jeg anta at man kan ranke på rekneskap, i form av at Google vet at innholdet ihvertfall er noenlunde relatert pluss at du har innlenker med den tittelen.

Det skulle da bare mangle om man ikke rengerte på det ordet som var målrettet, men igjen, det var ikke det som ble diskutert.
 

tyr897

Medlem
mhmm... jeg regnet heller ikke med å få opp denne tråden, og det var vel heller ikke det som ble diskutert.

Leste feil, trodde du søkte etter nynorskord som passet i denne tråden.

Det skulle da bare mangle om man ikke rengerte på det ordet som var målrettet, men igjen, det var ikke det som ble diskutert.

Jo, det var akkurat det som ble diskutert. Ranke på bokmålsord som ikke finnes på siden.
 

picxx

Well-Known Member
Jo, det var akkurat det som ble diskutert. Ranke på bokmålsord som ikke finnes på siden.

Les hva du skrev en gang til.
Rekneskap er vel ikke bokmål?
 
Topp