Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva avgift..

Atian

Medlem
Her var det mye upresist, og mye som minner om synsing... Delta09 referer dog til skattetaten! Hva som er hobby og "privat kjøp/salg" er ganske regulert og definert hos skatteetaten.

Vær oppmerksom på at skatteetaten normalt ikke sjekker private konti, men om selvangivelsen din viser økt formue, uten at det synliggjøres gjennom inntekter, så blir de lett oppmerksomme...

"Er hobbyen din egnet til å gi økonomiske fordeler" (inntekt) og evt. overskudd, regnes dette som næring. Du må dermed skatte av inntekten men får også fradrag for utgiftene. Den enkelte skatteyter er pliktig til å gi informasjon om sin økonomi gjennom selvangivelsen, slik at ligningskontoret kan beregne riktig skatt for deg.

Uansett må du føre regnskap på all hobbyvirksomhet som gir driftsinntekter på mer enn 50.000 kroner, selv om du ikke har overskudd. Dette skal leveres sammen med selvangivelsen.

Dersom du på noe tidspunkt sender ut en faktura med MVA og tar mot betaling til privat konto uten å regnskapsføre dette på ditt firma og oppgi dette til ligningsmyndighetene - skal det mye til for å ikke betrakte dette som et alvorlig brudd på skattelovgivningen - og kan havne i kategorien "økonomisk kriminalitet".

Grunnleggende informasjon om hobby versus næring finner du på:
http://www.skatteetaten.no/Upload/PDFer/Hobbyellernæring.pdf

Direkte kjøp og salg som ikke innbærer spesiell tilvirkning, eks. bearbeidelse, maling, montering etc. tilsier normalt at terskelen for hobby er lavere - altså såkalt "privat" / hobbyvirksomhet er å betrakte som næring.

Plukker du eksempelvis bær er grensen for salg 4000 kroner!
Du kan også drive privat oppussing hos andre privatpersoner for inntil 4000 kroner.

Så dette viser hvor lave beløpsgrenser skatteetaten forvalter.

For øvrig: Blogere som mottar gaver/produkter plikter å betale skatt og avgift på produktets omsetningsverdi. - Og dette til tross for at man nødvendigvis ikke tar dette i bruk eller har bedt om dette...
 

zapotek

Medlem
Hei,
Jeg har et spørsmål som jeg har fundert litt over. Hvis jeg gjør oppdrag, sender faktura som da det også er mva på, lar innbetalingene skje på min private konto, og aldri betaler mva, eller melder fra om at jeg har gjort noe som helt.

Fikk ikke helt tråden i alt det andre du skrev, men å sende ut faktura med moms når du verken er momsregistrert eller har tenkt å innrapportere beløpet er ****lig ulovlig - hobbyvirksomhet eller ikke hobbyvirksomhet.

Som en annen nevnte så kan dette bli oppdaget av firmaet som får regningen (f.eks. kan det være at firmaets regnskapsfører snubler over dette et halv år senere) eller dersom firmaet får bokettersyn.
 

Bjørnar

Gründer
han er registrert i mva-registeret skriver han.

etter det jeg vet, i alle fall var det slik for et par år siden, og det er at banken har rapporteringsplikt, dersom de oppleverer at det kommer inn beløp som overstiger en viss sum. jeg tror det var 5000, uten å være helt sikker.

men det du trenger, er jo ikke en revisor, men en regnskapsfører som kan hjelpe deg. med de summene du snakker om (kjøpe for 10, selge for 60), så virker det veldig rart at du har tapt to kroner hvor hver krone du har tjent.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg er registrert i enhetsregisteret og mva registeret... Men det som er her er at jeg har ikke latt summen av oppdrag gå inn på bedriftskontoen, men på privatkontoen for å slippe det regnskapstullet...

Det er hevet over enhver tvil at du driver ulovlig, at du bevisst skjuler inntekter og at dersom dette blir oppdaget så er ubetinget fengselsstraff meget sannsynlig reaksjon fra myndighetene. Summenes størrelse og aktivitetens onfang vil utvilsomt være skjerpende, og det at du også har blandet moms inn i dette gjør denne saken til at du sitter på en bombe som er på vei til å gå av.

Synes rådet fra Dag Frogner var best. Flytt til utlandet snarest.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
du er fu**ed... dog kanskje du kan få gjort opp for deg hvis du rapporterer inn selv , og kan da slippe unna fengsel og store ekstrskatter, eller som andre sier stenge alle dine konti, forlat landet og kom tilbake om 10 år
 

Delta-09

Medlem
Ok, nå skal jeg skrive det ned sånn det er sånn at det ikke blir missforståelser:

Jeg privat, kjøper og selger litt fra finn.no, fra auksjoner, fra utlandet osv. Det jeg kjøper, selger jeg igjen selvsagt. Og kjøper jeg elektronikk fra utlandet, selger jeg igjen dette på forskjellige steder. Dette gir en grei "inntekt" hvis du kan kalle det det.

Det HAR vært ettersyn på min konto fra skattemyndigheter, men det har aldri blitt noe mere enn det. Jeg har snakket med dem, og de har sagt at det er en privatsak og ikke et foretak som driver kjøp og salg.

Når det gjelder firmaet mitt:
Her har jeg hatt småsummer som inntekt, tilsammen er inntekten siden 2010 vært 83 000,- Ut fra dette så er det selvsagt betalt ut lønn på ca 45 000,- Det eneste jeg har gjort her er at jeg har fått de pengene inn på privatkonto istedenfor bedriftskonto. Sånn at dette er ikke regnskapsført eller trukket mva av eller skatt.

Det som da er merkelig er at skattemyndigheter burde jo ha sagt ifra dette for lenge siden. For sånn som privatkjøp og salg har jeg jo drevet med i årrekker. Og tilogmed sagt ifra til skattekontoret uten noen form for rettledning eller advarsel.

Var i dag i kontakt med skattekontoret, og de sa bare at "det er mange om kjøper og selger sånn, men så lenge dette ikke er hovedinntekt eller biinntekt så er det heller ikke skatt og mva pliktig". Dette svare fikk jeg for 2 timer siden . Så skjønner ikke helt da hvorfor dere sier dette ikke er lov, når de sier det er ok? Føler at jeg har prøvd mitt beste. Når ikke skattevesenet vil ha pengene så kan jeg nesten ikke gi dem bort heller.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Sa du også til skattekontoret at du ofte tjener 50.000,- - 150.000,- pr mnd på dette?

Ingen kan leve av lønn på 45.000,- på to år, så hvis du ikke lever av firmaet ditt og ikke lever av det du tjener på private salg, hva er det da som gir deg inntekt til livets opphold?
 
Sist redigert:

Delta-09

Medlem
Sa du også til skattekontoret at du ofte tjener 50.000,- pr mnd på dette?

Nei det sa jeg ikke, men etter alle de ettersyn de har sett så har de i flere år sett at det går MYE penger inn og ut av konto. For jeg får et brev i posten, om ettersyn av likningen. Så får de kontoutskrift o.l. og etter en stund får jeg ikke mere svar, men får da tilbake ALLTID mellom 100 og 150 000 på skatten. Så rart de ikke har sagt noe før..
 

Delta-09

Medlem
Sa du også til skattekontoret at du ofte tjener 50.000,- - 150.000,- pr mnd på dette?

Ingen kan leve av lønn på 45.000,- på to år, så hvis du ikke lever av firmaet ditt og ikke lever av det du tjener på private salg, hva er det da som gir deg inntekt til livets opphold?

Det er jo selvsagt fastlønna mi. Jeg tjener jo over 1 mill i året. Er ansatt i et heeelt annet selskap enn mitt eget. Jeg er ansatt i et annet selskap der jeg er fastlønnet. 980 000 i året har jeg pluss bonuser som tikker inn rett som det er.

Altså, firmaet mitt drives også som en "hobby" ting. Det er noe jeg syssler med når jeg har dødtid og ikke har noe å gjøre.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Det som da er merkelig er at skattemyndigheter burde jo ha sagt ifra dette for lenge siden. For sånn som privatkjøp og salg har jeg jo drevet med i årrekker. Og tilogmed sagt ifra til skattekontoret uten noen form for rettledning eller advarsel.

Ja, det er merkelig, veldig merkelig, så langt er jeg enig med deg. I alle fall hvis du har gitt skattekontoret de samme opplysningene om fortjeneste og varighet som du har gitt her. Men etter hva du skrev i en av de siste postene så har du kanskje ikke sagt hvor mye du tjener. Du sier du har hatt ettersyn. Hva gjaldt dette ettersynet, og hva hva det skattekontoret sjekket.

Angående at skattekontoret skulle ha sagt fra før: Nei, det er skattyter som har plikt til å føre regnskap og levere inn ligningsoppgaver hvis en driver næring, det er ikke skattekontoret som skal opplyse om at den gjør det. Hvordan kan de vite det uten videre?

Hvis det du skriver virkelig er sant, så driver du svart virksomhet i stor stil, jeg har lest om folk har blitt dømt til ubetinget fengsel for mindre unndragelser. Med slike beløp er det rart at du tør, og det er rart at du ikke har blitt avslørt i løpet av, var det 20 år det står? Og det er litt rart at du ikke skjønner selv at dette er skattepliktig.

Dessuten henger ikke alt du skriver helt sammen, du sier at du må låne hvis du skal leie regnskapsfører? Hva i all verden betyr det, med slik fortjeneste må du ha råd til regnskapsfører uten å måtte låne for å betale regningen. Dessuen skriver du at du allerede har et firma, da fører du vel regnskap der, hvor ikke bare ta inn også disse salgene i samme firma?

Et innlegg tidligere i tråden antydet noe om trolling, jeg skal være forsiktig med anklager, men i mitt stille sinn lurer jeg på om alt dette er reelt. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kjære deg... hvis du tjener 50-100k i mnd på dette, så dreier det seg om ... tja, la oss si et sted litt i underkant av en million i året! Selv om du tjener litt i overkant av en million så dreier det der seg om 50-100% økning av lønna di, og i seg selv en god årsinntekt! det er klart det er næring, og dette her er helt soleklart penger som skulle ha vært ført inn i firmaregnskapet!

Det er OMFANGET av det du gjør, og hvor mye du tjener på det, som avgjør om noe er næring eller ikke, IKKE om du tenker på det som hobby, om det kommer inn på privatkontoen din, eller noe liknende! Og er det et helt annet felt enn det det vanlige firmaet ditt driver med, så får du ENTEN ta det inn i samme regnskap allikevel (det er egentlig ikke noe problem), ELLER du får stifte et seperat selskap for det formålet.

Tror egentlig det lureste for deg hadde vært å ta kontakt med en advokat og en regnskapsfører, og når dere har fått orden i tallene dine: skatteetaten. Ja, det kommer til å bli en heftig smell hvis du har tjent så mye svart over så lang tid, men er det så omfattende som det du har fortalt, så tror jeg du kan regne med fengsel OG mye verre økonomisk smell hvis skatteetaten skulle oppdage det på egenhånd, uten at du forteller det først.
 

sKrud

Meget sliten student
Uten å si noe mer enn hva resten her så fint har sagt, så bør alle samtaler med ligningsmyndighet/Skatteetaten foregå skriftlig. Dette vil gjøre at du også vil ha å vise til om det skulle bli en sak.

Og en ting til. Skaff det oversikt over alle kjøp og salg de siste tre årene før du leier inn dyr hjelp.
 

Steve Cash

Medlem
Exactly, TorsteinO, mer presist kan det knapt sies!

Jeg er ganske ny her, og må erkjenne at jeg ikke har satt meg helt inn i regelverk og kutyme på dette forumet, medfører det advarsel og fare for utsengelse hvis en trekker trådstarters påstander om omfang og fortjeneste i tvil, antyder at bakerst i hjernen og i deler ryggmargen lurer en liten følelse av denne problemstillingen kan være bare et påfunn?
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Exactly, TorsteinO, mer presist kan det knapt sies!

Jeg er ganske ny her, og må erkjenne at jeg ikke har satt meg helt inn i regelverk og kutyme på dette forumet, medfører det advarsel og fare for utsengelse hvis en trekker trådstarters påstander om omfang og fortjeneste i tvil, antyder at bakerst i hjernen og i deler ryggmargen lurer en liten følelse av denne problemstillingen kan være bare et påfunn?

Har samme følelsen. Dette blir for utrolig. Han tjener 1 million i året i en eller annen jobb, men på fritiden har han omsetning på rundt 100.000 i måneden på kjøp og salg på Finn.no - som han kjører inn på privatkontoen for å "slippe regnskapstullet". Og dette har han drevet med i tyve år. Dette er for fantastisk til å kunne være sant. Dette MÅ være tull.

Hadde det vært snakk om en person som kjører drosje annenhver helg som selger tull for et par tusen i måneden så hadde det vært noe annet, men DETTE blir for fantastisk. Jeg kjenner ganske mange personer som tjener både én og to og tre og ti millioner i året, og ingen av de er i NÆRHETEN av å i det hele tatt prestere å DRØMME om noe slikt.

Sorry, jeg tror ikke på dette. Dette tror jeg er tull.
 
Topp