Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva-grensen passert - hva nå?

escargot

New Member
Heisann,

jeg driver en liten nettbutikk som akkurat passerte 50k i dag.

Jeg har kontroll på selve innmeldingen til mva-registeret, men det jeg ikke blir klok på er følgende:

Vi selger KUN nedlastingsbare varer til 49 kroner, og kun paypal som betalingsløsning. Selv om vi passerte 50k, får vi ikke "skru på mva" i nettbutikken, før vi faktisk er registrert. Det kan ta 2-3-4 uker? Og i løpet av dette tidsrommet kan det komme inn så mye som 3-400 enkeltsalg på 49 kroner.

Hvis dette hadde vært fakturaer, måtte man vel ha skrevet ut kreditnotaer og sendt ut faktura på ny. Men er det ikke slik at paypal regnes som kontantsalg? Spørsmålet er hva gjør jeg egentlig med alle salgene heretter, og fram til den dagen jeg får "skru på mva" i nettbutikken? Her er både salg til Norge og utlandet.

Hadde satt STOR pris på om noen kloke hoder kunne gi meg noen tips.

Mvh

Stian
 
Det er nok ikke den riktige løsningen for deg å etterfakturere MVA som beskrevet på conta-faktura.no i og med at det kan bli veldige mange kunder og små beløp. Det vil ikke være hensiktsmessig.

Salg til utlandet er jo greit, det vil være avgiftsfritt uansett.

Jeg tror du havner i samme bransje som kontantsalg. En kontantsalgsbedrift (som f.eks. selger pizza), og som overstiger 50.000 i omsetning kan ikke etterfakturere sine kunder. Det lar seg ikke gjøre. I kontantsalgs-bransjer er det vanlig å legge på MVA med en gang en overstiger 50.000 kr i omsetning før en har fått registreringen på plass.

I ditt tilfelle ville jeg lagt på MVA (om det lar seg gjøre) med en gang, eventuelt økt prisen med 25 % og korrigert det med en kreditering og en ny faktura som ikke sendes til noen.
 

escargot

New Member
Takk for dette Nils Ove, det var noe sånt jeg tenkte (og håpte på), men finner ikke noe informasjon ang dette noe sted! Over alt står det at man ikke har anledning til å fakturere mva før man faktisk er registrert. Men et kontantsalg er jo oppgjort når det er gjort, så kan ikke skjønne noe annet enn at man må legge på mva med en gang. Prisen på varene blir den samme etter mva-registrering (altså vi får mindre).

En annen ting jeg lurer på - når vi legger til mva i nettbutikken, vil jo prisene vises inkl mva. Men for kunder i utlandet vil da prisen gå ned, altså eks mva, når de velger land de bor i. Jeg synes dette er litt håpløst. Da kan jo hvem som vil velge falskt land, og få varen eks mva. Det har jo ikke så mye å si for oss da, men... Noen andre som har erfaring med dette med nettsalg av varer til utlandet? Og i dette tilfelle er varen digital / lastes ned.
 
Topp