Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA knyttet til dropshipping

spikre

peterhamre.no
Scenario:
Jeg selger en vare for kr. 800 eks mva. Inkl. mva er det 1000,-. Kunden faktureres altså 1000,-. Denne varen kjøpte jeg for kr. 400,- i Tyskland (ikke avgift).
Hvis jeg dropshipper denne varen en privat forbruker i Norge, må mottakeren (som da blir importør) betale kr. 100,- i mva til tollvesnet (ikke toll pga. eøs-avtalen). Totalt har da min kunde betalt kr. 300,- i MVA på en vare solgt for 800,-. Dette er ikke "25% mva".
- Er det likevel slik det skal gjøres?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg mistenker at kunden egentlig skal kunne ta med kvitteringen fra deg for å "bevise" at det allerede er betalt mva, og dermed ikke vil trenge å betale mva "på nytt".

Altså akkurat som man gjør hvis det er en pakke det ikke står noen pris på, eller der tollvesenet tror at prisen er over 200, og man må komme innom med kvittering for å vise hva den faktisk kostet.

Men som sagt - det der er bare noe jeg mistenker, har ikke sjekka/prøvd i praksis
 

spikre

peterhamre.no
Jeg mistenker at kunden egentlig skal kunne ta med kvitteringen fra deg for å "bevise" at det allerede er betalt mva, og dermed ikke vil trenge å betale mva "på nytt".

Altså akkurat som man gjør hvis det er en pakke det ikke står noen pris på, eller der tollvesenet tror at prisen er over 200, og man må komme innom med kvittering for å vise hva den faktisk kostet.

Men som sagt - det der er bare noe jeg mistenker, har ikke sjekka/prøvd i praksis

Nå er det jo som regel Posten som er transportøren, og Posten du betaler inn MVA til (fordi posten har "utlagt mva" for Tollvesnet.
Det er mulig dette fungerer, men dog ikke en løsning som fungerer i lengden.

Jeg har drevet med drop-shipping for noen år siden. Dog den gang uten at jeg var MVA-pliktig, så problemstillingen jeg nå presenterer var ikke aktuell den gang.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du skal såvidt jeg har lest kun informere om pris inkl mva, men kan neppe drive inn mva når kunden selv importerer, da kunden - og ikke du - står som tollpliktig.
Lurer derfor om du må drive inn mva over din fortjeneste.
Klønete lovgivning. Det blir ryddigst (ihvertfall ovenfor kunden) å opprette bedrift i utlandet tror jeg, og heller fakturere den fra din ENK eller hva du har.
 

spikre

peterhamre.no
Du skal såvidt jeg har lest kun informere om pris inkl mva, men kan neppe drive inn mva når kunden selv importerer, da kunden - og ikke du - står som tollpliktig.
Lurer derfor om du må drive inn mva over din fortjeneste.
Klønete lovgivning. Det blir ryddigst (ihvertfall ovenfor kunden) å opprette bedrift i utlandet tror jeg, og heller fakturere den fra din ENK eller hva du har.

MVA på min fortjeneste? Dette blir jo håpløst - jeg vet da ikke hva jeg konkret tjener på hver ordre.
- Noen andre forslag til en god måte å løse dette på?
 

Smbinfo

Medlem
Kronemessig blir det rett om avsender påfører verdi a kr 800,-.

Da betaler kunde 200 i moms ved fortollingen, og får kr 800 eks mva i faktura fra deg.

Men det krever kunde beviser for deg at han har betalt momsen. Usikker på hvordan det foregår i praksis mtp Posten osv, men er uansett du/selger som er ansvarlig for at de 200 kr garantert er innkrevet og betalt. Du er forsåvidt pålagt å kreve dem inn, men om posten allerede har gjort det så skal ikke momsen belastes dobbelt.

Du kan også regne ut mva på restbeløpet (400) om avsender ikke ønsker å endre til rett "verdi", men ditt firma må uansett sørge for at 25% av 2x400 blir innbetalt som mva.

Alternativet er at du sørger for fortollingen av varen via elektronisk deklarering. Da bør du også søke om tollkreditt, for å sørge for å ikke forsinke frakten. Regner med
DSV/posten e.l. har tjenester for dette så du slipper og sitte deklarere hver av pakkene selv.
 

hansson

Langveisfarende
Interessant problemstilling. Det er jo en rekke dropshipping-nettbutikker i Norge, så her kan vi vel nesten konkludere med at alle enten bryter loven, eller belemrer kundene sine med a) dobbel avgift eller b) problemer med å få postkontoret til å skjønne opplegget... Jeg tviler på om damene på Posten vil kunne droppe MVA-innkrevingen selv om de får se en kvittering på at momsen allerede er betalt.

Noen som har gjort dette i praksis og som har fått konkrete råd fra regnskapsfører om hva de skal gjøre? Det er jo ikke holdbart å opprette firma i utlandet heller, da nettsider på norsk og/eller på .no-domener, som jeg har vært inne på i tidligere innlegg, skal ha MVA-registrert filial i Norge som står ansvarlig for å drive inn momsen. Og da er man jo like langt. Så lenge nettbutikken er på engelsk og på .com-domene, derimot, så er det mulig å bruke et utenlandsk firma.
 
Topp