Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA og ny nettbutikk

Hei,

Har et nyoppretta firma, og i den forbindelse har jeg kjøpt en nettbutikk med varelager, slik at jeg kan begynne å selge med en gang.

Hvordan blir det da med MVA? Man kjøper nettbutikken for over 50 000 nok , slik at man blir momspliktig?
Kan man da selge varene med MVA?

Omsetningen i år er lik null på firmaet.

På forehand takk for svar.
 
Takk for svar.

Kan man da trekke fra mva på selve kjøpet av nettbutikken i regnskapet ?

Før man når 50K i i salg, hvordan kan man gjøre nett i nettbutikken vedr. mva?
 

nilsga

Medlem
Jeg hadde samme problemstilling for et par år siden, og det er desverre ikke noe å gjøre med grensen på kr 50.000. Du kan søke om forhåndsregistrering i MVA-registeret, men da må du sansynliggjøre at du vil nå kr 50.000 i omsetning innen x uker (tror det er 3 uker, men korriger meg hvis jeg tar feil). Hvis det er en eksisterende nettbutikk som har omsetning når du overtar kan du kanskje også argumentere for forhåndsregistrering. Hvis du har større investeringer ved oppstart kan du søke om tilbakegående MVA-oppgjør, men det hjelper ikke om den koster mer enn kr 50.000. Det er butikken sin omsetning som avgjør MVA-registreringen.

Når det gjelder den daglige driften av nettbutikken innen du blir MVA-registrert må du sørge for at alle priser og fakturaer er uten MVA inntil den dagen du passerer kr 50.000. Da må du igjen konfigurere nettbutikken din slik at den viser priser og fakturaer med MVA. Tungvint, men sånn er det bare...
 

Johan

Medlem
Hvis det fremgår av fakturaen eller vedlegg til faktura hva som er i varelagert, og det med priser på hver enkelt vare burde det være grei skuring å få fratrekk for inngående mva. Er det derimot ikke det og heller ikke bilag som viser f.eks konsulenthonorar ifb utvikling av nettbutikken er dette høyst sannsynlig å regne som Goodwill. Hvis du ikke har kjøpt et org nummer ifb med nettbutikken har du ikke kjøpt et firma, men i dette tilfellet også Goodwill. Det er det ikke mva på og du kan verken kostnadsføre kjøpssummen eller avskrive denne. Det må da stå i balansen som Goodwill med kr 50.000,-
 
Hei,

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare.
Er litt ny vedr. kjøp av nettbutikk, og økonomiføring.

Nettbutikken jeg kjøper, inkluderer domenenavn, FB-side og varelager med fakturaer.
Ikke selve firmaet med org.nr.
Den har hatt omsetning i desember 2012 og i januar/februar i år.
 

DMZ

Medlem
Kanskje det ble diskutert allerede, men jeg har ikke funnet.

Registrering for mva.

Jeg har gått omsetning på 50.000 og har sent Samordnet registermelding. (18. mars)
Jeg vil bli registrert i ca 3 - 4 uker. (18. april)

Hvis jeg vil kjøpe noe mellom disse datoene, kan jeg tilbake betalt mva? Eller bare etter "18 april" og bedre å vente litt?
 
Topp