Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva på kjøp av tjenester i utlandet og oppgjørskonto mva

Thomas.T

Medlem
Driver ett ENK som pr. i dag ikke er mva plktig, ble slettet fra mva registeret i fjor, etter 3 år under grensen på 50.000.

Når jeg kjøper tjenester fra utlandet skal jeg i utgangspunktet betale mva på disse kjøpene, men bare hvis det kjøpes for over kr. 2000,- pr kvartal (over 500,- i mva).

Spørsmålet mitt blir da, ettersom jeg ikke har vært over 2000/500 i kvartalet, og derfor ikke skal rapportere inn, eller betale mva, hva gjør jeg med beløpet på oppgjørskonto mva (konto 2740)?

Dette beløpet vokser jo for hvert kjøp, og det vil jo etterhvert se ut som om jeg skylder flere tusen i mva.

Skal det føres noe korrigeringsbilag mot denne kontoen?

På forhånd takk.

-Thomas.T
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du ikke kommer over grense ni et kvartal skal mva aldri betales inn, og da skal du heller ikke føre den mva-posteringen som kalles snudd avregning. Men ettersom du tydeligvis har gjort dette, og ikke har fradrag for mva, så har du antakelig ført det opp som ekstra kostnad debet og 2740 kredit. Da må du rett og slett reversere posteringen(e).
 

Thomas.T

Medlem
Hvis du ikke kommer over grense ni et kvartal skal mva aldri betales inn, og da skal du heller ikke føre den mva-posteringen som kalles snudd avregning. Men ettersom du tydeligvis har gjort dette, og ikke har fradrag for mva, så har du antakelig ført det opp som ekstra kostnad debet og 2740 kredit. Da må du rett og slett reversere posteringen(e).

Takk Steve.

Bruker daTax Totaløkonomi, og fører disse bilagene etterhvert som dem blir betalt, og bruker da mva kode 14 (Utg.avg, kjøp av tj. fra utl. uten fr.rett).

Vet jo ikke på forhånd om jeg kommer over/under i løpet av et kvartal, selv om jeg vanligvis kommer under.

Men bør kanskje vente med å føre da, til etter hvert enkelt kvartal, og hvis jeg ser jeg er under grensen for å betale, skal jeg da føre dem med mva kode 0 (ingen avgift) ?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det riktige må bli å føre med kode for ingen avgift i slike tilfeller. Men jeg ser at det er et praktisk problem, ettersom en ikke vet hvor mye en kommer til å handle for, og det er kanskje ikke ønskelig å vente et helt kvartal før en ajourfører regnskapet. Har en mer enn 300 bilag så har en disse ajourholdsfristene å forholde seg til også. Men er en ikke mva-registrert har en neppe en slik bilagsmengde likevel.

Løsningen blir kanskje å korrigere kvatalsvis, det må gå bra så lenge det er enkeltpersonforetak, og det er små beløp.
 
Topp