Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva på medlemskapside

stian85

Medlem
Hei!

Har noe jeg lurer på når det gjelder en medlemsskapsside og mva. Jeg skal starte en medlemsskapsside hvor betalingen foregår gjennom utenlandsk portal som hører til i USA. Etter at medlemmene registrerer seg på siden, tar denne betalingstilbyderen provisjon og jeg får tilsendt resten på min bankkonto. Medlemmene vil komme fra hele verden, men mest USA, tenker jeg. Derfor lurer jeg på hvordan dette går angående mva.

Har snakket med folk på Skatteetaten på telefon tre ganger nå, og fått to forskjellige svar..

Den første jeg ringte til, visste ikke hva en medlemsside var..etter å ha prøvd etter beste evne å forklare dette, og etter svært mye om og men, fant hun ut at dette skulle jeg betale mva av.

Jeg bestemte meg likevel for å ringe en gang til, for å høre om jeg kunne treffe på en som hørtes litt mer erfaren ut. Da fikk jeg høre at jeg ikke skulle betale mva av dette siden det ikke var rettet mot kun norske kunder, og betalingsterminalen tilhørte i utlandet, MEN at jeg skulle betale mva av de kundene som var norske.

Bare for å være sikker, ringte jeg en gang til...og fikk høre at jeg ikke skulle betale mva, og at dette ansvaret skulle ligge hos den utenlandske betalingsterminalen.

Tre svar, to litt like men likevel noe sprikende i informasjonen som ble utlevert...så, for å prøve en gang til hos folk som ser ut til å ha god peil (dere her, he he ;) ) så stiller jeg spørsmålet her: skal jeg betale mva av inntektene fra en slik side?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Slik jeg har forstått det skal ikke utenlandske kunder betale norsk mva.
 

stian85

Medlem
Takker for svar, begge to :)

Så hvis jeg har forstått det riktig, så skal jeg kun betale mva på de norske medlemmene på den siden, og ikke på hele omsetningen?

Hvordan blir det da når det gjelder omsetningsgrensen i forbindelse med merverdiavgiftsregisteret? Skal det regnes ut ifra hele omsetningen, altså inkludert inntekten fra når utenlandske medlemmer betaler?
 

Smbinfo

Medlem
De du har ringt blander antakelig mellom det som er momsfritt salg til utlandet og det som er salg som ikke er omfattet av mvaloven(eks undervisning) uavhengig av hvor i verden den blir solgt.

Forskjellen på de to blir videre forklart i artikkelen "Hva er forskjellen på salg til utland og salg av varer som ikke er momspliktige?"

Det fungerer slik:

Du skal inndrive MVA for salg mot norske kunder. Dvs på salg av medlemsskapet ditt. Det må framgå på salgsdokumentet du sender kunden om det er lagt på 25% eller ikke.

Så du har to valg:

1. Ha samme pris for både norske og utenlandske kunder:
Norske: 250 kr inklusive mva (du sitter da igjen med 200)
Utenlandske: 250 kr (hvorav 0 er mva, du sitter da igjen med 250)

2. Ha samme pris eks mva (veldig vanlig for salg mot bedriftskunder)
Norske: 250 kr inklusive mva(du sitter igjen med 200)
Utenlandske: 200 kr (du sitter igjen med 200)

Bedriftskunder vil for øvrig se på prisen eks mva (så for norske bedriftskunder så anser de prisen a kr 200 som prisen på medlemsskapet, selv om 50 kr tilkommer i mva).


Hvilke salg inngår i det som utløser momsplikt?

Alle salgene dine (både inn- og utland)inngår i grensen for omsetning opp til kr 50 000,-.


Vær også obs på at du får igjen moms for kjøp, selv om alle salgene dine er til utlandet.

Les gjerne noen av artikklene under for mer utfyllende informasjon:
Hva er forskjellen på salg til utland og salg av varer som ikke er momspliktige?
Hva er de forskjellige momssatsene og hvor store er de?
 

stian85

Medlem
Takker for utfyllende svar! :)

Siden det ikke er jeg selv som utfører medlemsskapsbetalingene, men et selskap som hører til i USA, så har jeg ikke noen mulighet til å forandre noe på hvordan disse personene blir trukket. Som nevnt tar dette selskapet provisjon av salget og overfører resten til meg. Jeg kan sette opp pris, men kan ikke sette opp forskjellig pris avhengig av hvilket land vedkommende er fra, så jeg må ha satt opp samme pris for de norske som de utenlandske.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... Godt spørsmål det der. Holder akkurat på å sette opp en medlemstjeneste med betaling via en utenlandsk betalingstjeneste (for å ta imot kredittkort), og kundene vil nok i all hovedsak være norske privatpersoner. Betalingstjenesten skal ha en %-andel av totalen... så da er spørsmålet, hva skal jeg egentlig regne mva'en av? La oss si at tjenesten koster 100kr/mnd, og at betalingstjenesten skal ha 10%. Skal jeg da regne 100kr som inkludert mva, selv om beløpet jeg får fra utlandet bare er 90kr?
 

picxx

Well-Known Member
I denne spesifikke saken vedkommer det ikke deg om det blir trukket mva eller ikke.
Du får betalt av det amerikanske selskapet, og skal således føre opp dette som vanlig lønnsinntekt.
 

picxx

Well-Known Member
På en måte er jeg enig i at det virker logisk, men vil gjerne være 110% sikker på at det ikke kommer tilbake og biter meg i ræva...

På mange måter er jo situasjonen identisk med den stian85 forteller om, og der er det jo helt tydelig litt delte meninger.

Jeg tror (vet ikke uten å få det bekreftet) at din og stian85's situasjoner er meget langt fra hverandre. Jeg innbiller meg at stian85 driver med reselling av et produkt. Legger bare på avanse og får deretter betalt denne avansen fra det firmaet som i realiteten selger produktet. I ditt tilfelle er det kun betalingsløsningen som er utenlandsk (som egentlig er urelevant, det som er relevant er at de tar en provisjon av dine transaksjoner), noe som vel gjør det hele litt mere komplisert ved at du må føre i næringsoppgaven alle disse opplysningene.
Jeg er ikke så inne i dette at jeg kan gi deg noe svar på din problemstilling, men jeg går utifra at stian85 bare kan føre de pengene som betales til han som vanlig lønnsinntekt (hvis jeg tar rett i mine antakelser).
 

stian85

Medlem
Ah, beklager at jeg ikke forklarte min situasjon litt bedre...slik jeg ser det nå, kan det høres ut som om jeg beskrev reselling ja. Men medlemsområdet skal altså inneholde ting jeg har laget selv som medlemmene kan forbruke digitalt, mens betalingsselskapet foretar transaksjonene.
 

Smbinfo

Medlem
Hmmm... Godt spørsmål det der. Holder akkurat på å sette opp en medlemstjeneste med betaling via en utenlandsk betalingstjeneste (for å ta imot kredittkort), og kundene vil nok i all hovedsak være norske privatpersoner. Betalingstjenesten skal ha en %-andel av totalen... så da er spørsmålet, hva skal jeg egentlig regne mva'en av? La oss si at tjenesten koster 100kr/mnd, og at betalingstjenesten skal ha 10%. Skal jeg da regne 100kr som inkludert mva, selv om beløpet jeg får fra utlandet bare er 90kr?

Ja, momsen skal beregnes ut fra det kunden betaler for det ham kjøper. Provisjonen er i praksis en betaling for en tjeneste som du kjøper. (I eksempelet ditt kr 10).

Man plikter også å vise på en salgsbekreftelse ovenfor kunde hvor stor del av beløpet som er mva.

Salgsdokumentet og betalingsmåten kan være to forskjellige ting. Du kan eks sende salgsdokumentet i e-post til kunden etter at betalingen er mottatt.
 

Smbinfo

Medlem
Hvis du som selskap selger et produkt/tjeneste så er skal du innberette dette salget som inntekt i firmaet ditt uavhengig av hvordan innbetalingen mottas (Slik jeg forstår det er snakk om her).

Hvis det er et annet selskap som framstår som selger og eier av produktet/tjenesten, mens du videreselger dette innberetter du kun denne inntekten i firmaet ditt. Dvs at du ikke MÅ ta det ut som lønn.

Driver ikke firmaet med noen annen virksomhet vil dette anses som et ansettelsesforhold og du vil derfor måtte motta dette som lønn fra firamet i utlandet.
 
Sist redigert:
Topp