Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA register

Steve Cash

Medlem
Tja, dette har vært praktisert litt forskjellig av myndighetene opp gjennom årene. Jeg vet ikke når Pongs eksempel er fra, men jeg har en del års erfaring som regnskapsfører, og jeg har vært med på å gjøre det e som Pong skriver, etter anvisning fra det som tidligere het Fylkesskattekontoret.

Men nå gjelder den tungvinte framgangsmåten som er beskrevet tidligere i tråden med etterfakturering av mva. Det er det en kan lese hvis en søker opp dette på skattedirektoratetgs sider. F.eks. her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...veiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=3733

Og så er det noen regler om forhåndsregistrering, se lenger ned i avsnittet. Det gjelder delvis ved store investeringer, og delvis hvis det er sannsynlig at en overstiger grensen innen tre uker.
Forhåndsregistrering kan også innvilges når det er sannsynlig at virksomhetens avgiftspliktige omsetning vil overskride beløpsgrensen for registrering senest innen tre uker fra det tidspunktet omsetningen igangsettes.
Den med tre uker liker jeg, jeg har aldri brukt den, men får en lov til det slipper jo å etterfaktuere mva, noe som er uheldig når en selger til næringsdrivende. Driver en kontantsalg er det jo umulig også. Ingen kommer vel innom kiosken igjen etter et par uker for å betale litt mer for pølsa med lompe en kjøpte. :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Når jeg gikk over 50000 så ringte jeg skattekontoret for å spørre hvordan jeg skulle gjøre det. En hyggelig dame sa at jeg bare skulle legge på MVA på den fakturaen som førte til at jeg gikk over 50000. Jeg sa at det ikke var helt etter boka, hun sa nei, men at jeg kunne gjøre det og at det ikke kom til å bli noe problem.

Så jeg gjorde det, og det ble ikke noe problem. Det er tydeligvis lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Jeg tror det er mange som gjør det på den måten, man sparer seg en del bryderi rett og slett, og tallene blir de samme.
 
Topp