Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA registrert firma slipper å betale MVA?

Ludo

Medlem
Hei folkens,

Jeg har noe som sikkert er et dumt merverdiavgiftspørsmål, men fint om dere bærer over med det, for jeg er en novise innen regnskapsføring.

Jeg har nylig begynt å selge en tjeneste til bedrifter. Denne tjenesten legger jeg 25 % mva på og spesifiserer det på fakturaen. Men nå sier en av kundene mine sier at jeg ikke kan ta mva av dem fordi firmaet deres er registrert i det norske merverdiavgiftsregisteret? Er det meg som har misforstått? Trodde jeg skulle ta mva av kundene mine uansett, og at de må føre dette som inngående mva og deretter få pengene refundert fra staten?

Kan bedrifter får kjøpe nettotjenester uten mva?

På forhånd takk for hjelpen.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Er du momspliktig?

Hvis du er det, er det korrekt at du skal legge til mva på 25%, men om du ikke er momspliktig kan du ikke legge på dette. Så lenge bedriften som kjøper av deg, selv er momspliktig, vil de få tilbake dette og utgiften ved å kjøpe av deg vil bli den samme.

Om de ikke er momspliktige og du er, skal du fortsatt sende faktura med mva. At firmaet du selger til ikke er momspliktige og dermed ikke får momsen tilbake, er jo ikke ditt problem. :)
 

Ludo

Medlem
Takk skal dere ha :)

Ja, vi er mvapliktige begge parter. Han er imidlertid utlending og skriver blant annet følgende:

"I see you are charging us VAT, that's completely wrong (illegal, even..) :-(
We have a Norwegian VAT number so there can never be VAT charged."

Han ber meg også om å bekrefte at jeg ikke kommer til å belaste ham mva for fremtiden.

Det er tydelig fra mailen at han tror at så lenge firmaet hans er registrert i mva-registeret, så skal firmaet bare betale nettokostnader. Begynte å lure på om det var slik og at det var jeg som hadde misforstått totalt, særlig siden han skriver det er ulovlig og greier.

Forslag til hva jeg kan svare, evnt nettsider som sier dette i klartekst når det gjelder firma? Loven er jo litt generell i ordlyden. Tror han skjønner litt norsk.
 

zapotek

Medlem
Det er tydelig fra mailen at han tror at så lenge firmaet hans er registrert i mva-registeret, så skal firmaet bare betale nettokostnader. Begynte å lure på om det var slik og at det var jeg som hadde misforstått totalt, særlig siden han skriver det er ulovlig og greier.

Forslag til hva jeg kan svare, evnt nettsider som sier dette i klartekst når det gjelder firma? Loven er jo litt generell i ordlyden. Tror han skjønner litt norsk.

Fyren er fullstendig på bærtur. Han har vel hørt at momsregistrerte firma ikke skal betale moms. Det er jo i og for seg riktig, men det fungerer litt annerledes enn han tror. Han skal betale moms, men får det igjen ved neste momsoppgjør.

Ville i samme slengen tipset han om å skaffe seg litt hjelp fra en regnskapsfører.
 
Topp