Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA til utenlandske arbeidere

lerumsaft

Medlem
Hvordan er "lovligheten" rundt det å benytte seg av en utenlandsk programmerer? Dersom man har et norsk firma, kan man bare benytte seg av tjenestene til en utenlandsk freelancer man finner på eksempelvis en av disse nettsidene uten å betale ytterligere avgifter for dette?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ved kjøp av utenlandske tjenester så må du fylle ut et MVA-skjema, visstnok.
Ellers kan jeg nevne at jeg er utenlandsk, ok litt off-topic ;)

Tror det er denne ihvertfall: https://www.altinn.no/no/Starte-og-...tning-av-mva/Kjop-av-tjenester-fra-utlandet-/

Kom først på denne, men her bruker de (bevisst?) feil ord (musikk er en lisens, ikke noe tjeneste): Skatteetaten - Merverdiavgift pÃ¥ kjøp av elektroniske tjenester så denne er off-topic; ville bare få ut at noen ganger så tar våre kjære tjenere feil (det er det ordet minister betyr, tjener).
 

Britta

stoffdronning
Jeg bruker Goodae, som har norsk prosjektleder og sitter i Brasil. Funker veldig bra, jeg er fornøyd selv om de sikkert av og til ønsker at jeg snakker engelsk med kundeservice istedenfor plager han norske prosjektlederen på norsk, hehe.

Og så gjelder også dette her (som gjør at det jeg kjøper ikke er momspliktig for tiden):

Norsk Lovtidend /d: FOR-2001-06-15-684 :d/ /k: Forskrift om mva ved tjenester fra utlandet.

---snipp---
Mottaker som ikke er registrert i merverdiavgiftsmanntallet skal ikke beregne og betale avgift når avgiftsbeløp for en termin er mindre enn 500 kroner.
---snapp---

Hilsen, Britta
 

Steve Cash

Medlem
@lerumsaft: Forskriften som Brita linket til 12. januar er foreldet, den er en forskrift til den gamle mva-loven fra 1969, det kom ny lov i 2009. Egentlig er den bare en revisjon, det juridiske innholdet skal være likt, men en god del bestemmelser er flyttet fra forskrift til lov. Det er litt uklart for meg hva som er problemstillingen, men gjelder dette "fjernleverbare tjenester utenfor merverdiavgiftsområdet" som loven kaller det? Det betyr rett og slett at noen i utlandet jobber for deg, arkitekt eller webdesigner etc. Dette er beskrevet i mva-loven § 3-30.

Unntaket på 500 kroner gjelder et kvartal, ikke termin. Næringsdrivende som ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret slipper å beregne utgående avgift på fjernlevert tjeneste hvis avgiften ikke overstiger 500 kroner i kvartalet.

Dette er den nye mva-loven /d: LOV-2009-06-19-58 :d/ Merverdiavgiftsloven – mval. Merverdiavgift (merverdiavgiftsloven). Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)

Det om 500 kroner i avgift (dvs. 2000 kroner i kjøp) fant jeg bare her i farten: 3 Gjeldende merverdiavgiftsregelverk - regjeringen.no
Kjøpere som driver virksomhet unntatt fra merverdiavgiftsloven, og som derfor ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal kvartalsvis innberette utgående merverdiavgift på en særskilt omsetningsoppgave. For mottakere som ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal merverdiavgiften først beregnes og betales når de samlede kjøp for en termin overstiger 2000 kroner, merverdiavgift ikke medregnet.
 
Sist redigert:
Topp