Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MySQL: Prefix like bra som ny database?

testdriver

Ha det bra..
Er det null potensielle komplikasjoner ved å bruke en prefix framfor en ren database?

Grunnen til at jeg spør er at alle mine databaser er opptatt, men jeg husker ikke helt hva jeg bruker hvor. Har et litt prioritert prosjekt på gang og lurer på om det holder å sette en prefix.
 

Santo

Active Member
Det er ikke noe som tilsier at det ikke skal være like greit å bruke en prefix. Det er ikke noen forskjell på tabellene du har fra før i den databasen, og de nye med en prefix.

Et annet punkt er at det blir mer trafikk imot databasen din, men med mindre du har sider med ekstremt mye trafikk og databaseoppslag så burde vel ikke dette være noe problem heller.
 

nag

Medlem
Har i praksis ikke så mye å si. Det har sine fordeler med en egen database ,sikkerhet, enklere backup, enklere å flytte osv. Størrelse på databasen og ytelse har lite å si for de volum som normale nettsider har. Har du en megasite kan det være annerledes. Pass på at du på en del webhoteller er bundet av en maks størrelse pr database men at du kan ha mange eller ubegrenset antall databser. Hvis ikke dette blir ett problem kan du bare knalle på med alias.

Uansett ikke noe problem å skille tabellene med ett gitt alias ut i en egen database senere (kjør backup på tabellene det gjelder og restore i en tom base. pek deretter om koblingen fra siden som bruker basen). Så haster det å få ting opp å gå så er det bare å fyre løs.

mvh
Nag
 

nag

Medlem
Et annet punkt er at det blir mer trafikk imot databasen din, men med mindre du har sider med ekstremt mye trafikk og databaseoppslag så burde vel ikke dette være noe problem heller.

Mye trafikk og mange oppslag begrenses snarere av serverens kapasitet og ikke hvor mange tabeller det er i den enkelte database. (litt forenklet dog). En database er ikke det samme som en server. Det er vanlig at det ligger mange databaser på en server og at det er serveren som har en grense for hvor mye trafikk som håndteres. Rowlocking ved update / insert burde heller ikke være ett problem da det ligger på tabellnivå og ikke på databasenivå.

Litt værre å få en "varm" backup med mange siter i samme base da alt må fryses for å være 100% sikker på konsistens i data. Dette er vel likevel neppe noe problem men jeg jobber med ERP løsninger i gigantklassen og da er det ekstremt viktig at alt er konsistent.
 

testdriver

Ha det bra..
Takk for svar, folkens.

Er rimelig signalgrønn når det kommer til dette, så håper det er greit at jeg bruker denne tråden til litt relaterte spørsmål.

Fant ut at en av databasene bare innholdt masse rot og ikke ble brukt til noe fornuftig, så jeg forsøkte å slette den. Skrev "drop database xxxxxx;" i Putty. Det så ut til å fungere, men nå kommer jeg ikke inn på den igjen.

På følgende kommando får jeg ERROR 1049 (42000): Unknown database 'dbnavn':
mysql DATABASENAVN -uBRUKERNAVN -pPASSORD -hDATABASENAVN.mysql.domeneshop.no
(Kommandoen fungerte istad og fungerer helt fint på den andre databasen jeg er tildelt på denne serveren)

-Har jeg prestert å slette noe slik at jeg må kontakte domeneshop for å få opprettet den igjen eller kan jeg gjøre dette selv via Putty?
 

Santo

Active Member
Det er ikke et svar på ditt siste spørsmål, men har ikke Domeneshop phpMyAdmin installert og tilgjengelig?

Når jeg jobber mot MySQL-databaser benytter jeg alltid denne databaseadministrasjonsløsningen, og den er egentlig veldig enkel og grei i bruk.
 

nag

Medlem
Så lenge hosten har åpent gjennom brannmurer for trafikk til databaseservren (typisk på port 3306 så liker jeg MYE bedre å jobbe i en skikkelig db-klient enn i phpMyAdmin. phpMyAdmin er imidlertid greit å ha tilgang til dersom man en gang i blant er ett sted uten installert klient. Heidi SQL er bra, og har intellisens på tabellnavn og kolonner, noe som er veldig kjekt om man skriver mye SQL. MySQL har også sin egen klient. Hva man velger er vel litt smak og behag.

http://www.heidisql.com/?

MySQL :: MySQL GUI Tools
 

nag

Medlem
begge de to jeg nevner i innlegget over kjøres lokalt på egen maskin.

Fordelen med dette er at det er mye bedre å jobbe i en skikkelig klient fremfor en nettside som skal lastes hver gang man klikker på ett eller annet. I tillegg har editoren hvor man skriver SQL i disse klientene fargekoder som gjør det enklere å holde oversikt i store SQL script.

Med en klient kobler man seg på databasen ved å oppgi IP eller adresse til server, brukernavn og passord. Deretter gjør man alt man trenger som å opprette tabeller, endre tabeller, kjøre spøøringer, script osv.

Hvis du ikke har prøvd det så anbefaler jeg å gjøre ett forsøk. Installasjon tar ett minutt eller så, og deretter er det bare å logge inn.
 

Santo

Active Member
Hvis du ikke har prøvd det så anbefaler jeg å gjøre ett forsøk. Installasjon tar ett minutt eller så, og deretter er det bare å logge inn.

Sitter og tester HeidiSQL nå og dette ser veldig bra ut. Er ikke sikkert det blir noe mer phpMyAdmin på meg nå lenger nei... :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Sitter og tester HeidiSQL nå og dette ser veldig bra ut. Er ikke sikkert det blir noe mer phpMyAdmin på meg nå lenger nei... :)

Bare vent til du kopierer en tabell fra den ene database til en annen:
* start heidisql, koble til den ene db'en
* start 2nd instance av heidisql, koble til den andre db'en
* export -> tables as sql -> destination -> another host & database

det at instances snakker med hverandre synes jeg var helt fett ;)
 

testdriver

Ha det bra..
Får sjekke ut Heidi etterhvert, jeg også. Høres veldig greit og enkelt ut.

Skrev "drop database xxxxxx;" i Putty. Det så ut til å fungere, men nå kommer jeg ikke inn på den igjen.

På følgende kommando får jeg ERROR 1049 (42000): Unknown database 'dbnavn':
mysql DATABASENAVN -uBRUKERNAVN -pPASSORD -hDATABASENAVN.mysql.domeneshop.no

Løsning: Reset (sett nytt) passord på databasen på domeneshop.no. Vent 10 min og prøv igjen.
 
Sist redigert:
Topp