Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå er det nok dumme spørsmål om MVA/Moms

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Nå har jeg sett meg lei dumme spørsmål om mva/moms blant alle grunderene her på WF. Nå foreslår jeg at dere slutter å stille disse dumme spørsmålene og heller går til anskaffelse av Merverdiavgiftshåndboken som skatteetaten har vært så hyggelig å lage til for oss.

Håndboken er lettlest, kommer på "soft" papir og har et pent design. Her har de fulgt KISS-prinsippet. Håndboken kan bestilles herifra:
Skatteetaten - Merverdiavgiftshåndboken 6. utg. 2010. Her har du 981 sider med kveldskos.

Her er et bilde om du vil se hva du har i vente:

Bilde fra Martin Bekkelund, som forøvrig blir min nye helt om han leser gjennom denne blekka!
5059206531_6d99a958c8_b.jpg
 

zapotek

Medlem
Er dette oppfølgeren til Ringenes Herre? "Sauron is back with a vengeance - This time Orcs are replaced with bureaucrats from Skatteetaten."

Fin sengelektyre dette...
 

eivind

New Member
:D:D

Morsomt.

Det som selvsagt er trist med slike "store offentlige verk" - er at man i utgangspunktet lager så komplekse regelverk at de er helt sikre på å ta deg for noe - uansett hvor flink og ærlig du er.
 

picxx

Well-Known Member
Heh...litt pussig i grunnen...
På andre forum (dog engelske) får man beskjed om at "intet spørsmål er For dumme til å stilles". Her får man beskjed om å slutte å stille dumme spørsmål.
Lurte bare, er det noen spesfikk grense for hva som er dumt m.t.p. moms/mva, eller er dette en flytende grense, slik at man kan kime inn med et "fyyyy faen, så dumt!" når man ønsker det? :D
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tipper at trådstarters post var ironisk ment.

Jo, stusset jo litt, men ettersom tråden ikke befant seg i "generell snakk og svada" regnet jeg i bunn og grunn med at tråden var seriøst ment. Man får holde mulighetene åpne :)
 
Jeg ville tolket den ironisk hvertfall.. Har selv vært innom den helsikes blekka der (i pdf) og jeg tror ingen vet hva den inneholder.. Ikke skatte-etaten engang, for da jeg ringte dem om noe som sto der var svaret "tja.. slik jeg tolker det som står her så.. * "
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kommer det ikke tydelig nok fra at jeg er veldig ironisk, picxx? Maa vel nesten legge ved en disclaimer for aa faa den mer ironisk enn den allerede er!

Jeg mener selvfoelgelig ikke at noen skal lese gjennom denne blekka. Hvordan skal man da ha tid til aa tjene penger? Regner med dette ikke er lettleste saker heller. Det er skummelt naar skatteetaten selv ikke har oversikt, noe jeg akkurat som Bizminizer, har opplevd flere ganger. Ring inn, still et spm og legg paa. Ring opp igjen, snakk med noen andre, still samme spoersmaal, faa et annerledes svar. Har skjedd meg flere ganger!
 

zapotek

Medlem
Ring inn, still et spm og legg paa. Ring opp igjen, snakk med noen andre, still samme spoersmaal, faa et annerledes svar. Har skjedd meg flere ganger!

Been there, done that! En gang fikk ringte jeg 3 forskjellige konsulenter med samme spørsmål. 3 totalt forskjellige svar! Det verste er at jeg satt med en følelse av at alle 3 svarene var feil....
 

Nutz

Med lem
Been there, done that! En gang fikk ringte jeg 3 forskjellige konsulenter med samme spørsmål. 3 totalt forskjellige svar! Det verste er at jeg satt med en følelse av at alle 3 svarene var feil....
Hårreisende..
Det er i slike tilfeller man må få ting skriftlig. -Stemplet og underskrevet!
 

Nutz

Med lem
Send skriftlig forespørsel, gjerne på nynorsk. -Da plikter de å svare i samme målføre tilbake. :)
 
Topp