Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå kommer alkoholreklame

kongen

kongemedlem
håper for all del at norske regler med løsnet opp litt når det kommer til alkohol. i dag har man nesten ikke lov å skrive ordet øl får myndighetene kommer å gi en smekk på fingrene.
 

pleb

Medlem
håper for all del at norske regler med løsnet opp litt når det kommer til alkohol. i dag har man nesten ikke lov å skrive ordet øl får myndighetene kommer å gi en smekk på fingrene.


Nei, og det systemet belønnes selvfølgelig med en mye mer problemfri hverdag for folk som ellers ville slitt med alkoholproblemer. Se til Danmark og Tyskland feks om du skal finne statistikk på alkoholisme som følge av et liberalt alkoholpolitikksystem.

Selv kommer jeg til å kjøre det opp med alkoholreklame om det gir god avkastning på nett og blir lovlig. Kanskje Carlsberg ville sponset Partyferie feks? Midt i blinken. :)
 

kongen

kongemedlem
En reklame om en god matvin som kan nytes til en biffmiddag kan da ikke være så galt.
 

Nutz

Med lem
-Rart at Tonny ikke forsvarer prinsippet om konkurranse på like vilkår.
Vi se jo at spill og alkoholreklame sniker seg inn bakveien helt lovlig her i landet.
 

Tonny Kluften

Administrator
Trenger vi reklame i det hele tatt??
Gagner annen reklame samfunnet??

Det er ikke spørsmålet her. Jeg snakker om alkoholreklame spesifikt. Var det alt du hadde å komme med i den forb.?

-Rart at Tonny ikke forsvarer prinsippet om konkurranse på like vilkår.
Vi se jo at spill og alkoholreklame sniker seg inn bakveien helt lovlig her i landet.

Jeg er for å stenge bakveiene også. Da blir det konkurranse på like vilkår.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg er litt delt her. F.ex. er det litt tåpelig at ikke drikkeglede.no kan fortelle om øl, bilder må sladdes osv, mens vinmonopolet kan gi ut det vinbladet sitt, det blir veldig skeivt. I denne enden bør det tillates litt mer.

Det samme gjelder sjenketidene, og ølsalg-tidene. Der er jeg klart for litt forsiktig oppmyking. Jeg husker jo f.ex. på 90-tallet da det fremdeles var sjenking til... hva var det? fem eller seks? i oslo. Da gikk faktisk ganske mange hjem tidligere, og det ble virkelig mindre taxikøer osv, fordi folk ble litt mer fordelt utover. Også er det virkelig tåpelig tidlig å stenge ølsalget klokka SEKS på lørdager. Man burde ihvertfall kunne kjøre det til åtte alle dager.

Men virkelig ren reklame - både for alkohol og tobakk? Nei takk.
 
Sist redigert:

Bransje

DaddyO
Her i Filippinene så er det åpent 24/7 og en kan kjøpe hva som helst av alkohol. Kjendisene som f,eks Manny Paquiao (verdens beste bokser) reklamer heftig på tv for Colt45 øl. (Så sterkt at det smaker skit.)
Men snittet av folk her drikker til 11-12 på kvelden, deretter går de og legger seg. taxi køer finnes heller ikke da taxier og jeepnes finnes det nok av og en går på og av der en ønsker. Siste uteplassene stenger 6 på morra kvisten og da går nattuglene hjem. Husker en kald vinternatt jeg ventet på taxi i 2 timer, på torget i Tønsberg.. var lang kø ja og blå baller...til slutt vil jeg bare si at en kan ha en superheftig kveld på byen for 100-150 kr. inkl. mat og transport... Jau...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, og det systemet belønnes selvfølgelig med en mye mer problemfri hverdag for folk som ellers ville slitt med alkoholproblemer. Se til Danmark og Tyskland feks om du skal finne statistikk på alkoholisme som følge av et liberalt alkoholpolitikksystem.

Selv kommer jeg til å kjøre det opp med alkoholreklame om det gir god avkastning på nett og blir lovlig. Kanskje Carlsberg ville sponset Partyferie feks? Midt i blinken. :)

Målet for norsk alkoholpolitikk er ikke å redusere antallet personer med sykdommen alkoholisme. Målet er å redusere snittforbruket i befolkningen. Og for å si det sånn; i Danmark dør det hvert år 2500 personer av relaterte skader. I Norge? 400-500.

Alle seriøse forskere er av den samme oppfatningen. Redusert tilgjengelighet, høye priser og mindre oppmerksomhet medfører lavere forbruk. Det funker på alle varer, også på alkohol.

Det morsomme er at de andre landene i Europa nærmer seg Norge innenfor alkoholpolitikk. Restriksjonene blir flere, prisene høyere. I Russland drikker befolkningen så mye (25 liter ren alkohol i snitt pr/år) at man er redde for at arvematerialet i befolkningen kan ta skade.

Forøvrig drakk jeg tre øl i New York City for en uke siden. Ryktepoeng til den som klarer å gjette hvorfor :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du feiret at du forlovet deg.

Nope. Guess again :)

Svaret vil vise at jeg ikke er rabiat motstander av alkohol som produkt, og mener at det kan brukes med fornuft i visse situasjoner. Den ene av disse situasjonene er matlaging, men det var ikke denne situasjonen som var grunnen til at jeg ble full (!) i New York.
 
Topp