Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når bør man begynne å føre regnskap + litt andre spm.

Marita

ordleker
Jeg registrerte enkeltmannsforetak for mange år siden, men gjorde ikke noe mere ut av ideen min da, og tjente ikke en krone.

Nå som jeg har startet en webside, dukker det opp noen spørsmål..

All inntekt under 50.000 pr. år regnes som hobby, og er ikke skattbar? Her finnes det vel garantert unntak - hvilke?

Sånn som det ser ut nå, vil jeg tjene noen hundrelapper i måneden. Jeg ser ikke for meg at det utover året akkurat vil eksplodere på inntjening fra siden min - men bør jeg allikevel allerede nå begynne å føre regnskap? Tenker på adsense-innteker, om det skal føres i selvangivelsen selv om man er under 50.000. Tradedoubler sender automatisk inn oversikt over utbetalinger til ligningskontoret, eller hvordan fungerer det?

La oss si jeg tjener 6000 i år på websiden min. Om jeg da kjøper en pc til 4000 kr., vil jeg da kunne skrive av dette på skatten? Og skal jeg da kun skatte av de resterende 2000 kr.?

Dette er sikkert veldig basic spørsmål, men jeg har som sagt aldri hatt behov for å sette meg inn i det her før nå. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
All inntekt under 50.000 pr. år regnes som hobby, og er ikke skattbar? Her finnes det vel garantert unntak - hvilke?

Hvor har du det fra? Hvis du driver hobbyvirksomhet, som er virksomhet som ikke har noe særlig omfang og antagelig "aldri" vil gå med overskudd, så er det jo greit. Ingen overskudd = ingen skatt. Vær obs på at du ikke får skrevet av utgifter du har i hobbyen din.

Men du driver da ikke hobby? Du har opprettet en nettside for å tjene penger, og da er det egnet til å gå med overskudd. Da er det næringsinntekt og skal skattes av fra første krone. Næringsinntekt har intet minstefradrag som du har i lønnsinntektsgivende arbeid.

Sånn som det ser ut nå, vil jeg tjene noen hundrelapper i måneden. Jeg ser ikke for meg at det utover året akkurat vil eksplodere på inntjening fra siden min - men bør jeg allikevel allerede nå begynne å føre regnskap? Tenker på adsense-innteker, om det skal føres i selvangivelsen selv om man er under 50.000. Tradedoubler sender automatisk inn oversikt over utbetalinger til ligningskontoret, eller hvordan fungerer det?

Du er pliktig å føre regnskap - også om du har NULL i omsetning (blir jo lett å føre da...). Du skal fylle ut en næringsoppgave som skal leveres sammen med selvangivelsen. Hvor mye du har tjent, om det er 10 kr eller 10 millioner, spiller ingen rolle. Adsense, Tradedoubler, etc skal selvsagt føres inn som inntekter.

50.000 kr-grensen du tenker på her gjetter jeg er grensen for pliktig innmelding i MVA-registeret. Og det er riktig; hvis du i løpet av en 12 mnd-periode omsetter for mer enn kr 50.000 skal du også begynne å ta inn MVA. Det betyr i klartekst at Tradedoubler-utbetalingene dine blir 25% høyere...

La oss si jeg tjener 6000 i år på websiden min. Om jeg da kjøper en pc til 4000 kr., vil jeg da kunne skrive av dette på skatten? Og skal jeg da kun skatte av de resterende 2000 kr.?

Ja. Driver du næringsvirksomhet kan du regne utgifter mot inntekter og så skatte av resultatet. Så her tenker du helt rett. Vær obs på at kun utgifter som er relevante for din virksomhet kan regnes som utgift. Driver du en barnebokside, så er ikke en sydentur betalt av firmaet nødvendigvis en "godkjent" utgift. Men driver du en reiseside, så kan det jo være det, ikke sant?
 

Marita

ordleker
Hm, så rart - jeg har lest flere steder at grensen var på 50.000, og spurt flere om det, og de har bekreftet, om enn noe nølende. Så det finnes altså ingen grense, skatte fra første krone - ok.

Ang. næringsinntekt og enkeltmannsforetak - man sender inn næringsoppgava på samme ligning som den man sender inn som privatperson?

peterandrej; TD-utbetalingene blir 25% høyere? Om jeg har tjent 1000 kroner en måned, får jeg utbetalt 1250? Jajo, det er vel kanskje logisk - jeg jobber jo på en måte for dem..

Forresten - jeg husker fra den gang jeg registrerte meg som enkeltmannsforetak, at man skulle forhåndbetale skatt hver tredje måned, hvordan er de reglene nå, og hvordan gjør man det i praksis?

Tusen takk begge to, ble litt klokere nå :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
peterandrej; TD-utbetalingene blir 25% høyere? Om jeg har tjent 1000 kroner en måned, får jeg utbetalt 1250? Jajo, det er vel kanskje logisk - jeg jobber jo på en måte for dem..

Ingen grunn til glede dog. De 25% ekstra er MVA... og MVA er... vel... avgifter. Så... de går rett til staten. Men du kan jo glede deg over at du sånn sett gjør en "jobb" (dog helt gratis) for staten. Og det er jo ikke verst.

Fordelen: Også MVA skal føres opp mot hverandre og betales inn pr resultat. Så hvis du tar inn 2000 kr i MVA, men så har handlet varer og derfor har betalt 1000 kr i MVA til noen, så er det bare differansen du betaler inn til staten. Det er dette folk kaller å kjøpe ting "uten moms".
 

Marita

ordleker
Ja, hallo - moms er jo ikke til meg. (Det er sent, jeg er trøtt :p )

Det er jammen meg utrolig mange aspekter rundt det å starte en webside man med tiden ønsker å tjene penger på, kjempespennende :) (Design, litt programmering, bildebehandling, artikkelskriving, markedsføring, regnskap, research på alle temaene..)
 

Marita

ordleker
Du forhåndsbetaler hvert kvartal ja.

Nei, det er ikke skatt fra første krone hvis det er en hobby. Men grensa for hobbyvirksomhet er nok nærmere 20.000 enn 50.000.

Næringsoppgaven er et eget skjema som du leverer inn sammen med selvangivelse for næringsdrivende.

Okei, så det eksisterer en grense? Tror jeg skal ta en telefon til Narviktelefonene den nærmeste tiden, gitt.
 

Anders

Medlem
Ja. Driver du næringsvirksomhet kan du regne utgifter mot inntekter og så skatte av resultatet. Så her tenker du helt rett. Vær obs på at kun utgifter som er relevante for din virksomhet kan regnes som utgift. Driver du en barnebokside, så er ikke en sydentur betalt av firmaet nødvendigvis en "godkjent" utgift. Men driver du en reiseside, så kan det jo være det, ikke sant?

Man kan ikke føre utgifter mot inntekter... En kan føre kostnader mot inntekter. Når du kjøper vare som en bærbar pc, er det ikke slik at den blir verdt 0 kr etter 1 år eller mindre. Derfor må den avskrives. Maks du kan avskrive tekniske apparater er vel 20%.

Så hvis du kjøper en pc 1. januar i år 1 for 4000 kr. Kan den kostnadsføres til 800 kr 31. desember år 1. Og du må skatte av 5200 kr, hvis inntekten var 6000 kr.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Man kan ikke føre utgifter mot inntekter... En kan føre kostnader mot inntekter. Når du kjøper vare som en bærbar pc, er det ikke slik at den blir verdt 0 kr etter 1 år eller mindre. Derfor må den avskrives.

Ja, I know. Men dette var i et svar til en som begynte sin tråd med å si at inntekter under 50k alltid var skattefrie, og at hun lurte på om det i det hele tatt var vits å føre regnskap. Da hiver man jo ikke inn avskrivningsregler, ditt naut. :) :)
 

Marita

ordleker
Hehe :p Jeg skjønner jo at man trenger å føre regnskap, jeg bare lurte på om man trengte det om man ikke skulle skatte - noe jeg nå har skjønt at jeg skal uansett størrelse på inntekt. (Tror jeg :p )

Tar en telefon til Narvik i løpet av morgendagen :)
 
U

Uregistrert

Guest
Hm?

Husk nå da at MVA reglene er sære når det gjelder tjenester til utlandet. TD er vel utenlands, og da skal de regnes med i omsetningen, men det er nullsats på MVA regsnkapet- altså kan man ende i pluss der dersom man er heldig.
 

Living Glad

Brukertittel
Det spørs hvilken type inntekt du har, dvs - hva er det du får inntekt av? Feks:

§ 5-15-7. Inntekt av naturproduksjon utenfor virksomhet

(1)***Som skattepliktig inntekt regnes ikke avkastning av hobbyvirksomhet. Det samme gjelder avkastning av hage- og naturprodukter som kan høstes fritt. For salgsinntekter av slike produkter er skattefritaket begrenset til et beløp på 4.000 kroner.
(2)***Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når inntekten er innvunnet som ledd i virksomhet.
 
Topp