Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når er det fornuftig å "snakke" med Facebook-følgere?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har nå 114 følgere på min fotoside på Facebook, og lurer litt på når dere ville begynt å "snakke" med de som følger siden.

Jeg skriver statusoppdateringer 1-3 ganger pr uke og legger alltid ut link til nettsiden min når jeg har vært ute å tatt bilder, men det er ikke så ofte jeg stiller spørsmål til følgerene mine for å få litt respons. Jeg vet at det er en fordel å stille litt spørsmål, men jeg føler kanskje at jeg har for få følgere til at det vil være noe poeng ennå.

Andre fansider jeg følger kan ha 2-3000 følgere og når vedkommende som driver siden skriver f.eks "Har vært ute i skogen i hele dag, kjempefint vær. Hva har dere gjort i dag"?, kan det komme 7-8 svar. Altså tror jeg at det blir litt pinlig stille om jeg begynner på samme måte når jeg nå har 100+ følgere.

Hva tror dere?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Fra den dagen du oppretter facebooksiden bør du kommunisere. Det er ingen som følger en "tom" side.
Hvis du mener at alle dine følgere er like viktig så kommuniserer du på samme måte om det er 1 eller om det er 10.000.

Post jevnlig - gjerne daglig! Bruk gjerne fortellermetoden, og be gjerne om respons på ting.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Fra den dagen du oppretter facebooksiden bør du kommunisere. Det er ingen som følger en "tom" side.

Som jeg skrev:

"Jeg skriver statusoppdateringer 1-3 ganger pr uke og legger alltid ut link til nettsiden min når jeg har vært ute å tatt bilder, men det er ikke så ofte jeg stiller spørsmål til følgerene mine for å få litt respons"

Spørsmålet er: når vil det være fornuftig å be om respons, stille spørsmål etc..
 

picxx

Well-Known Member
"Når er det fornuftig å kommunisere"?

Det er vel alt etter øyet som ser.
 

Bjrl

Medlem
Er ikke oppdatering hver dag litt vel ofte? Jeg har "unliked" sider der det er for mye mas....

Kommer an på hva slags side det er.

Hvis poenget med siden er "Meld deg inn for å få beskjed direkte på Facebook hver gang XXX skjer", bør det faktisk komme en oppdatering hver gang dette inntreffer. Skjer det daglig, så oppdaterer du daglig. Skjer det til tider med 10 minutters mellomrom, så oppdaterer du med 10 minutters mellomrom.

Man bør sørge for å innfri forventningene til kommunikasjon som folk hadde da de klikket på "liker", og eventuelt bruke siden til å bygge flere forventninger/endrede forventninger.
 

Beergear.no

Medlem
Med "10 minutters mellomrom" tror jeg fort du mister mange tilhengere,
Folk vil se på det som "spam"

Tenk litt på hva du liker og forventer fra sider du selv liker på FB....
Hvorfor liker folk siden? Er det for å få informason og oppdateringer..

Legger jeg inn nye produkter i vår dyrebutikk, legger jeg inn link til hvert eneste produkt.
Prøver derfor å spre det over flere dager om det er mange nyheter.
Henviser også til blogg når det er noe nytt der.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tror man her skal se på hva fb-siden representerer.

Jeg ville reagert om siden om julenisser oppdaterte like hyppig i mai som i desember, mens som for min egen side Handballmagasinet.no | Facebook er det naturlig at vi oppdaterer både daglig, og gjerne flere ganger på kort tid en kveld/dag det er full serierunde - eller f.eks under mesterskapene hvor ting skjer tett.

Og, man vil alltid miste noen likere uansett - og noen vil komme til.....
 

Bjrl

Medlem
Med "10 minutters mellomrom" tror jeg fort du mister mange tilhengere,
Folk vil se på det som "spam"

Det kommer som sagt an på hva slags side det er du har.

Heter siden "Følg Giro d'Italia, og få oppdateringer under etappene" er ti minutter for sjeldent. Hvis du forventer å få oppdateringer hele tida, er det ikke spam hvis forventningene dine blir innfridd.

Håndballmagasinet til Msites er også et godt eksempel.
 
Hei! Jeg har ikke veldig lang fartstid, men har prøvd meg fram med min FB-side i ca tre måneder. Har nå ca 600 følgere.

Det som funker nokså bra for min del er å oppdatere selve nettsiden ofte med innhold, og å legge ut lenke på FB-siden. Det kan gjerne være artikler, blogginnlegg, foruminnlegg (akkurat begynt med dette), osv. Er stort sett noen få som klikker at de "liker" innleggene hver gang, og av og til kommer kommentarer.

Tror at det skal litt til på å få kommentarer på innlegg av mer personlig type, som f.eks at man har vært i skogen. Men med noen tusen likere. Skader ikke å legge inn slike innlegg heller, da det ikke er veldig farlig om FB-innleggene ikke alltid gir noen respons. Her gjelder det vel bare å prøve seg fram, da hver FB-side er ulik!

Jeg oppdaterer stort sett med innhold på FB 1-3 ganger daglig, og har i liten grad vært plaget med at folk "un-liker" siden, selv om det selvsagt har skjedd noen få ganger. Enig med kommentaren ovenfor om at det uansett er noen som vil un-like siden, så det er nok bare å prøve seg fram!

Med tanke på å øke antallet likere (selv om det ikke var spørsmålet ditt), ser jeg for øvrig god effekt av annonsetypen på FB som går på å vise en annonse for FB-siden spesifikt til venner av de som allerede liker siden.
 
Topp