Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når trenger man dedikert server?

appelsin

Medlem
Jeg bruker vanlig shared hosting på mine nettsider, og det fungerer tilsynelatende bra. Har hatt opptil 4000 brukere på en dag uten at hastigheten har gått ned.

Jeg lurer likevel på når jeg evt. må gå over til en dedikert server? Dette er jo som kjent mye dyrere enn vanlig hosting.

Er det trafikk, lagringsplass, brukerkontoer, eller hva er det som avgjør om man trenger dedikert server eller ikke?
 

mkander

Medlem
Vil anbefale at du vurderer VPS hvis webhotell blir for lite, f.eks. Linode - Xen VPS Hosting. De bruker jeg og er veldig fornøyd. Noen fordeler med VPS ift dedikert server er:
- Bedre oppetid siden din dedikerte server kjøres virtuelt på en server som leverandøren administrerer og passer på er oppe
- Full tilgang og fleksibilitet på samme måte som på en dedikert server
- Terminal-tilgang som om du skulle brukt skjerm og tastatur direkte tilkoblet server (nyttig hvis du lukker deg selv ute)
- Mye bedre ytelse/pris-forhold ift dedikert server.
- Skalerbart - hvis du trenger mer ressurser er det bare å oppgradere.

Så etter min mening skulle det mye til for at jeg skulle velge dedikert server over en VPS fra en god leverandør.
 

appelsin

Medlem
Jeg bruker Bluehost, og der kan jeg ha ubegrenset med addons, trafikk og lagring. Har ikke merket noe treghet, men lurer mer generelt når man trenger dedikert server.

Kan Bluehost sette ned kapasiteten min? Har hørt om enkelte som har fått mindre kapasitet.
 

Alf

Medlem
Bluehost har helt sikkert regler for hvor mye en enkel side kan bruke av ressurser på share.
Serveren skal jo deles med andre.

Der jeg hoster er regelen at en side ikke får bruke mer enn 5% av ressursene, og at serveren skal ha minimum 20 sider.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er det trafikk, lagringsplass, brukerkontoer, eller hva er det som avgjør om man trenger dedikert server eller ikke?

Jeg har pr dags dato 2 dedikerte servere fra 2 ulike firmaer. Det betyr en kostnad på i underkant av 30.000 kr pr år inkl. mva. Jeg selger ut plassen til mine kunder, og har følgelig behov for spesielle løsninger ang brukerkontoer og backupløsninger. Slike ting ordner man enkelt på en dedikert server, og har du behov for slike ting så er jo en ded. server et must.

Service og hjelp er også betydelig bedre på en managed ded. server kontra en VPS, tipper jeg. Siden maskinen er "din" kan du jo i praksis få leverandøren til å gjøre akkurat som du vil på den, og har du spesielle behov så er jo dette ofte nødvendig.

For å hoste rene sider mot norske brukere blir det litt overkill med ded. etter min mening. Med mindre du har flere (hundre) tusen daglige besøkende eller driver The Pirate Bay light eller noe.
 

appelsin

Medlem
Peter:

Takk for litt konkret info.

Så man bør ha et par hundre tusen brukere daglig for at det skal være vits med Dedikert server?

Jeg ligger på 3000 visninger daglig :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Service og hjelp er også betydelig bedre på en managed ded. server kontra en VPS, tipper jeg. Siden maskinen er "din" kan du jo i praksis få leverandøren til å gjøre akkurat som du vil på den, og har du spesielle behov så er jo dette ofte nødvendig.

Du kan få akkurat samme hjelp og service med en VPS. Og du kan gjøre akkurat som du vil på en VPS så dette spiller ingen rolle. Det heter ikke Virtual Private Server for ingenting. Sjekk ut Solidhost eller Hostgator. Bluehost har jeg hatt trøbbel med.
 

Ståle

Medlem
Så man bør ha et par hundre tusen brukere daglig for at det skal være vits med Dedikert server?

Jeg tror du bør ha en _veldig_ grei host hvis du klarer å ha flere hundre tusen brukere daglig innom en shared server. Tror nok du må oppgradere en del tidligere.

For min del var grensen på rundt 10.000 brukere daglig.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du kan få akkurat samme hjelp og service med en VPS. Og du kan gjøre akkurat som du vil på en VPS så dette spiller ingen rolle. Det heter ikke Virtual Private Server for ingenting. Sjekk ut Solidhost eller Hostgator. Bluehost har jeg hatt trøbbel med.

Jeg hører du sier det, og det stemmer sikkert.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Stemmer som Tonny sier ja. VPS fungerer stort sett på akkurat samme måte som en dedikert løsning. Hos Solidhost kan man også betale noen kroner ekstra for support som tar seg av alt innenfor installering av programvare, sikkerhet osv, noe som mer eller mindre gjør det hele til en slags "managed VPS..." Veldig greit. Jeg vil så absolutt kategorisere den VPS jeg har hos dem som ganske mye kraftigere enn mange dedikerte løsninger der ute med tanke på spesifikasjoner. Diskplass er kanskje det jeg ikke er fornøyd med om det skulle være noe. Jeg har nå hatt min VPS hos Solidhost i overkant av et år og kunne ikke vært mer fornøyd.
 
Topp