Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nameservers, subdomener, domeneshop og Host1 VPS

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nå har jeg skaffet meg en VPS hos host1, og fått Domeneshop sin nameserver til å peke til VPSen for det aktuelle domenet (pdok.no).
Jeg lurer på følgende: hvordan kan jeg sette det opp slik at jeg kan styre subdomenene med CPanel på VPSen? Da slipper jeg gå inn i Domeneshop sin nettside for å gjøre det (mest i tilfelle noen skal overta en gang).

Jeg tenkte at jeg kunne legge inn VPSens IP-adresse (da i form av 'ns1.remark.no' siden den ikke godtar en IP-adresse direkte) som navnetjener 3 eller 4 under listen med navnetjenere for domenet, på Domeneshop sin liste, men den maser noe som dette:

"Navnetjeneren ns1.hyp.net er ikke korrekt satt opp. Den har følgende NS-records i sonefilen for pdok.no: ns1.hyp.net ns2.hyp.net ns3.hyp.net
Dette stemmer ikke overens med de navnetjenerne du har oppgitt, som er:
ns1.hyp.net ns1.remark.no ns2.hyp.net ns3.hyp.net"

Noen som kan en del om dette?
 

Bjørnar

Gründer
sett opp wildcard subdomene hos domeneshop: *.pdok.no og pek til ip'en din (a) og deretter kan du opprette subdomener i cpanel til krampa tar deg.
 

adeneo

Medlem
Litt usikker på dette her, men det er sikkert en host her som kan mer om dette, men er det ikke bare å sette opp en A record for *.domene.no -> IP, og så ta subdomene delen i vhosts på serveren ?
 

source

Medlem
Jeg hadde problemer med dette selv

Jeg tenkte at jeg kunne legge inn VPSens IP-adresse (da i form av 'ns1.remark.no' siden den ikke godtar en IP-adresse direkte) som navnetjener 3 eller 4 under listen med navnetjenere for domenet, på Domeneshop sin liste, men den maser noe som dette:

"Navnetjeneren ns1.hyp.net er ikke korrekt satt opp. Den har følgende NS-records i sonefilen for pdok.no: ns1.hyp.net ns2.hyp.net ns3.hyp.net
Dette stemmer ikke overens med de navnetjenerne du har oppgitt, som er:
ns1.hyp.net ns1.remark.no ns2.hyp.net ns3.hyp.net"

Noen som kan en del om dette?


Jeg ble bedt om å sette opp nameserver 195.159.0.100 og 195.159.0.200 men når jeg kjører en whois nå kommer det powertech.no, er det tilsvarende?

Takk for svar! :)

Men det er da ikke de samme som du oppgir? Noen som vet noe om disse ip'ene?
 

adeneo

Medlem
De to IP adressene ovenfor er til Powertech sine navneservere.
Disse er åpne og kan brukes av alle, og så lenge domenet ditt er registrert på riktig IP i DNS systemet, så kan du fint bruke de serverne som navneservere.

Dersom du kjører en whois på de to IP adressene ovenfor så vil selvfølgelig Powertech komme opp som eier.
Dersom du har satt opp en A record eller noe lignende fra ditt eget domene til Powertech sin IP adresse, så vil du også få opp Powertech i whois når du sjekker eget domene, ettersom du har videresendt domenet til deres servere.
Regner ikke med at du har gjort sistnevnte, men for å være sikker så er det snakk om navneservere som holder styr på hvilke IP adresser de forskjellige domenene peker til, og domener må pekes til webserveren hvor nettsiden ligger, altså egen VPS for de som har det, og ikke en navneserver.
 
Sist redigert:
Topp