Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nedskriving av varelager i ENK

jsk

Medlem
Hei

Jeg vurderer å fase ut noen eldre produkter i nettbutikken min for å få frigjort plass på fjernlageret. Har gjort noen tabber i oppstartsfasen med å akkumulere for stort varelager før jeg visste om de ville selge raskt nok ut og nå selger altså disse produktene svært lite siden folk har byttet til nye mobiltelefoner.

Kan de bare kastes, selges til dumpingpris, eller må jeg føre oversikt over ukurante varer før jeg går til verks?


Erfaringer mottas med takk!
 

Smbinfo

Medlem
Hei

Jeg vurderer å fase ut noen eldre produkter i nettbutikken min for å få frigjort plass på fjernlageret. Har gjort noen tabber i oppstartsfasen med å akkumulere for stort varelager før jeg visste om de ville selge raskt nok ut og nå selger altså disse produktene svært lite siden folk har byttet til nye mobiltelefoner.

Kan de bare kastes, selges til dumpingpris, eller må jeg føre oversikt over ukurante varer før jeg går til verks?


Erfaringer mottas med takk!

Ingenting i veine med å dumpe prisen på dem og få dem solgt. Velger du å kaste dem kan du også gjøre dette, men da må du gjøre en opptelling først og lage en liste over hva du kaster.
 

Steve Cash

Medlem
Det har kommet en ny bokføringsstandard for dokumentasjon av balansen Ny bokføringsstandard om dokumentasjon av balansen - Norsk Regnskapsstiftelse
Videre er dokumentasjon av varelager behandlet i Bokføringsforskriften § 6-1 FOR 2004-12-01 nr 1558: Forskrift om bokføring. Det går ikke fram i noen av disse at det er noe annet krav enn at varelager skal fastsettes etter tellelister. Og dermed vil tapet framkomme i regnskapet ved at en fører varelagerendring.

Men det er sikkert ingen ulempe at en noterer på listen at hvilke varer som er kastet/levert til resirkuleringsstasjon på grunn av ukurans. I prinsippet vil det være privat uttak, og dermed inntekt, hvis du gir bort varene til familie og venner i stedet for å kaste dem.
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Det går ikke fram i noen av disse at det er noe annet krav enn at varelager skal fastsettes etter tellelister. Og dermed vil tapet framkomme i regnskapet ved at en fører varelagerendring.

Er nok problemfritt å ta mindre ukuranser/svinn via en varetelling, men større parti som skrotes må dokumenteres.

Noe annet ville vært svært merkelig og åpnet for nokså ville tilstander mtp privat uttak m.m. Går kanskje vel så mye på dokumentasjon av resultatposter(svinn, privat uttak, ukuranse)?

Reglene rundt balanseposter går kun på å dokumentere på hva firmaet faktisk har pt, ikke hvor varene har blitt av.
 

Steve Cash

Medlem
Det høres ikke urimelig ut, men hvor er kilden til påstanden? Hverken bokføringsloven, forskriften eller Lignings-ABC forlanger at en skal dokumentere hvor en har gjort av skrotede varer, etter hva jeg kan finne. At det er lurt å ta vare på f.eks. en kvittering fra returstasjon er sant nok, men heller ikke den inneholder i detalj hvilke varer som er levert inn. Videoopptak av at en kaster varene kan en vel lage, men heller ikke det er noe ugjendrivelig bevis.
 

Smbinfo

Medlem
Det høres ikke urimelig ut, men hvor er kilden til påstanden? Hverken bokføringsloven, forskriften eller Lignings-ABC forlanger at en skal dokumentere hvor en har gjort av skrotede varer, etter hva jeg kan finne. At det er lurt å ta vare på f.eks. en kvittering fra returstasjon er sant nok, men heller ikke den inneholder i detalj hvilke varer som er levert inn. Videoopptak av at en kaster varene kan en vel lage, men heller ikke det er noe ugjendrivelig bevis.

Ingen kilde, kun sunn fornuft:)

Blir for enkelt om store mengder varer kan fordufte fra lageret som de finner det for godt.

En liste og en forklaring holder nok lenge for et ENK, men har ingen kilder.
 

Steve Cash

Medlem
Enig Smbinfo, en bør nok som en del av dokumentasjonen av balanse legge ved en forklaring hvis en kaster store mengder verdiløse salgsvarer, det er i alle fall en sannsynliggjøring av hvor de har blitt av, selv om det ikke er noe bevis.

Og hvis en utarbeider årsregnskap etter regnskapsloven, og en kaster så mye varer at bruttofortjenesten blir betydelig lavere enn i fjor, så vil jeg til og med si at det er en vesentlig opplysning som bør tas med i note eller årsrberetning. Men heller ikke dette finner jeg noen krav om noe sted. Og jeg støtter meg på det jeg håper er sunn fornuft her.
 

Steve Cash

Medlem
Du kan jo bare gi de vekk som gratis gaver på ordre? Så får du ført de opp på faktura/ordrelister.

Tja, det kan en jo gjøre hvis det er varer som passer å gi med som bonus. Kjøp en router til minst 1000 kroner, og få et modem på kjøpet! Om jeg hadde vært så glad for å få et modem jeg ikke har bruk for er en annen sak. Dessuten vil det koste ekstra frakt.
 
Topp