Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Negativ egenkapital i sameie

HJÆLP

New Member
Hei! Jeg er styremedlem i et sameie der vi har egenkapital på -220.000kr (altså negativ egenkapital), omløpsmidler på 720.000kr (hvorav det meste er bankinnskudd) og gjeld på 1.020.000kr (hvorav det meste er langsiktig gjeld). For å bli kvitt den negative egenkapitalen tenker jeg at vi kan ta 220.000kr av omløpsmidlene og overføre disse til egenkapitalen. Stemmer dette? Hvordan gjøres dette - har vi en egen egenkapitalkonto som vi kan føre penger inn på? Bør vi egentlig overføre 320.000kr for å få 100.000kr i positiv egenkapital? (Mulig at jeg burde vite disse tingene, men jeg er et ganske nytt styremedlem...) Takk for svar :)
 
A

aabbcc

Guest
Hei
Det ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig for. Det er veldig vanlig i sameier.
Kort forklart - egenkapital er verdier minus gjeld. Verdiene hos dere er eiendom dere eier pluss bankinnskudd. Og gjelden er som du selv skriver. Regnskapsmessig verdi av eiendom er meget lav, derfor kommer dere ut med negativ egenkapital. I praksis har dere allikevel positiv egenkapital siden eiendommene nok er verdt mye mer.

Hvis ingen i styret kan dette, så bør minst en av dere lese seg litt opp på regnskap.

A
 

Steve Cash

Medlem
Å gjøre om omløpsmidler (i dete tilfellet bankinnkudd) til egenkapital er en regnskapsteknisk umulighet. Hva slags sameie er dette? Er det boligsameie eller noe annet?

Hvis jeg har regnet riktig så har dere anleggsmidler med en bokført verdi på 80 000. Hvis dette er fast eiendom er det en lav bokført verdi, antakelig er den reelle verdien mye høyere(?). Videre har dere bankinnskudd på ca. 700 000 og langsiktig gjeld på ca. 1 000 000 etter hva du skriver. Det virker ikke problematisk , i alle fall ikke hvis dere har inntekter som vil skaffe de siste 300 000 innen forfall.

Det er for lite opplysninger i innlegget til å skjønne hva dette dreier seg om, men hvis jeg fortsetter å spekulere om at dette er en fast eiendom så må den være kjøpt for veldig lenge siden ettersom bokført verdi bare er 80 000, og gjelden må være tatt opp til vedlikehold. Og antakelig betaler sameierne felleskostnader til dekning av gjeld, og dere har altså penger stående allerede for ca. 70 prossent av gjelden. Dette kan ikke være et problem.

Jeg er ingen ekspert på boligsameier, men jeg finner ikke noe i hverken sameieloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6 eller eierseksjonsloven om https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-05-23-31 om krav til egenkapital, så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være i orden.
 
Topp