Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nekter å flytte domene

bvblogg

Medlem
Jeg jobber med en kunde som skal flytte domenet til ny registrar. Men domenet eies ikke av noen i bedriften. Vedkommende som er oppført som juridisk person og bedriften som bruker domenet er ikke lenger så gode venner, og h*n nekter å slippe det.

Domenet er bedriftensnavn.no

Hva gjør man da?
Kan/må man bruke klageformularet som er hos Norid?
 
Sist redigert av en moderator:

NilsF

Medlem
Hvem er din kunde, bedriften eller juridisk kontaktperson? Sistnevnte har ingen personlige rettigheter i forhold til domenet, som tilhører bedriften, forutsatt at domenet står registrert på bedriften.

Dersom bedriften og kontaktpersonen for domenet har røket uklar, kan bedriften kontakte registrar for å endre juridisk kontaktperson til den personen bedriften måtte ønske. Deretter kan bedriften gjennomføre de handlinger den måtte ønske mht. flytting av domenet osv.
 

bvblogg

Medlem
Min kunde er bedriften.

Skikkelig suppe når jeg ser på Norid/WhoIs. Domenet står registrert på en annen bedrift, som tilhører et tidligere styremedlem.

Domeneshop (ny registrar) sender naturlig nok bekreftelse for å flytte til han som er registrert som juridisk kontaktperson.
 

bvblogg

Medlem
Står på org nummeret til bedriften som eies av tidligere styremedlem. Takk for tips Tony, det er bragt videre.

Overlatt til kunden å løse det på kammerset, men takker for innspill.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det som også er en realitet her er at bedriften kan tape penger hvis han som har domenet registrert på seg saboterer nettsiden. Da kan bedriften gå til søksmål mot vedkommende, det kan bli veldig dyrt for ham. Du kan jo be kunden din opplyse ham om det.

Dette medfører vel ikke 100% riktighet.

Så lenge domenet eies av en annen part kan han neppe stilles ansvarlig helt uten videre om han skulle velge å ta ned nettstedet eksempelvis.

Før denne personen skal kunne stilles ansvarlig på noen måte er det mange ting som skal avgjøres av domstolen for at man i det hele tatt skal kunne forsøke seg på denne øvelsen.

For å være helt ærlig så har faktisk bedriften her en meget tynn sak hvis de ikke klarer å løse denne på en minnelig måte.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jo, det medfører 100% riktighet at bedriften kan gå til søksmål og at det kan bli dyrt for ham.

Fint om du dokumenter hvorfor bedriften har en tynn sak.

Du er rask til å be om "dokumentasjon" fra andre, men kommer ikke med noe i forhold til dine egne påstander.

Din påstand kan jo slik den er formulert slenges ut om alt mulig.....

Men, for å underbygge litt på mine egne påstander så skal jeg komme med noen punkter.

- først av alt så må "bedriften" klage til Norid for å få medhold i om at domenet er registrert i ond tro. Noe jeg ikke kan se at de kan vinne frem på her...

- ved et søksmål så skal de jo komme med noen meget gode argumenter og dokumentasjon for økonomiske tap, og eventuelt at personen har gjort det for å vinne økonomisk på det eller å ramme selskapet økonomisk.

- domenet er fullt ut lovlig registrert på et organisasjonsnummer som er i drift, personen har tydeligvis vært en sentral medarbeider/partner i selskapet med store interesser, og bedriften har ikke gjort noe for å få domenet over på selskapet før personen sluttet.

For å se et lite tvilsfrø, siden vi bare har hørt en ensidig vinkling på saken, kan det være at det er bedriften som er ute etter å ramme personen???

Og, så er jeg sikker på at vi kan diskutere dette i det vide og det brede med 1001 forskjellige innfallsvinkler da det til syvende og sist handler om detaljer og juss for å avgjøre hvem som har rett til hva.

Men, som sagt..... i utgangspunktet ser dette ut som en soleklar grei sak. Domenet er fullt ut lovlig registrert, og sannsynligvis stått på eieren i flere år, og kan derfor heller ikke taes i fra han.
 
Topp