Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nets/Paypal - gebyrer, bokføring og bilag

Dseller

Medlem
Nets skal ha 3,- per transaksjon

Paypal skal ha 3,4 % + 2,80 NOK per transaksjon

Nettbutikken min (som alle andre) generer automatisk en "kvittering" med løpende ordre nummer som skal bokføres. WordPress - WooCommerce PDF Invoice | CodeCanyon

Si at jeg får en ordre på 200,- (Paypal) der de skal ha 3,4 % + 2,80 NOK per transaksjon skal jeg da sitte og regne ut hvor mye de skal ha på hvert eneste salg og bokføre dette da?

F.eks

1: Får salg på 200,- (Paypal)
2: Laster ned "kvitteringen".
3: Regner ut hvor mye jeg og paypal skal ha.
4: Bokfører dette.
5: Plasserer bilaget der det skal være.

Akuratt det samme må jeg gjøre med Nets..


Så kommer sprøsmålet:

Må jeg gjøre dette for hvert eneste salg jeg får, eller kan jeg bare bruke månedsrapporten til paypal og nets og gjøre dette til 2 bilag hver mnd der jeg legger ved alle "kvitteringene" som vedlegg?

________________________________

CONTA FAKTURA: Når kunden velger faktura som betaling generes det også en "kvittering" (noe som jeg egentlig ikke hadde trengt)

Det jeg må gjøre da:

1: Lage fakturaen
2: Bokfører denne som kundefordringer
3: Bruke fakturaen som bilag på "kundefordringen"

Men hva med denne stakkars kvitteringen da? om jeg kaster den så blir det jo hull i nummerserien...

Skal jeg også bare legge denne som et vedlegg da?


På forhånd takk for svar :rolleyes:
 

Smbinfo

Medlem
1. Rapporter fra paypal/nets kan brukes for bokføring av kostnadene/gebyrene. Disse berører ikke inntektene, men føres som en kostnad.

2. Alle ordre som betales kontant kan inntekstføres eks månedlig med rapporten av alle ordre bak. Alle ordre som overføres til faktura ville jeg summert og ført på en vanlig inntekstkonto + en motkonto (begge inntekstkontoer, eks 3000 og 3900) i samme slengen.

Bokfør så fakturaene mot kontoen (3900) du har ført på over slik at denne kontoen nulles ut månedlig samtdig som fordringen legges på hver av kundene. På denne måten får du synliggjort at alt er med i begge seriene.
 

Dseller

Medlem
Alle ordre som overføres til faktura ville jeg summert og ført på en vanlig inntekstkonto + en motkonto (begge inntekstkontoer, eks 3000 og 3900) i samme slengen.

Bokfør så fakturaene mot kontoen (3900) du har ført på over slik at denne kontoen nulles ut månedlig samtdig som fordringen legges på hver av kundene. På denne måten får du synliggjort at alt er med i begge seriene.

Det skjønte jeg ikke helt...

Kunne du forklart det på denne måten?

Bilag 1 (kvitteringen):

Debet:
Kredit:

Bilag 2: (Fakturaen)

Debet:
Kredit:

Bilag 3: (Kunden betaler)

Debet:
Kredit:
 

Smbinfo

Medlem
Bilag 1 (sum av alle kvitteringer på en måned, 2 som overføres til faktura):

Debet: 1920 - 18 500 kr (evt en mellomkonto for kortbetalinger)
Debet: 3900 - 1 500 kr (fakturasalg)
Kredit: 3000 - 20 000 kr (totalt salg denne måneden)

Bilag 2: (Faktura 1)

Debet: kundenr - 500 kr (samlekonto 1500)
Kredit: 3090 - 500 kr

Bilag 3: (Faktura 2)

Debet: kundenr - 1 000 kr (samlekonto 1500)
Kredit: 3090 - 1 000 kr

Bilag 4: (Kunden1 betaler)

Debet: 1920 - 500 kr
Kredit: kundenr1 - 500 kr

Bilag 5: (Kunden2 betaler)
Debet: 1920 - 1 000 kr
Kredit: kudnenr2 - 1 000 kr
 

Dseller

Medlem
Tusen takk for bra svar!

Men er det ikke lov å legge denne hjemløse kvitteringen som vedlegg til fakturaen?

Da ser man jo i hvert fall at kvitteringen ikke er kastet, og da blir det jo ikke hull i nummerserien...?
 
Topp