Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk for Norge i Sverige

Robinp

Medlem
Har tidligere kjørt nettbutikk i Norge som jeg solgte for litt siden. Siden da har jeg flyttet til Sverige og veldig lyst å starte opp en ny nettbutikk. Jeg ønsker å diskutere noen fordeler og ulemper både med varer som ligger under og over tollgrensen, samt muligens finne gode distribusjonsløsninger.


Varene er for det meste elektronikk og utstyr for et nisjemarked. Nettbutikken vil väre best på å selge riktige produkter for brukere i dette nisjemarkedet og kunder vil handle her fordi de kan bestille alt de trenger fra et sted. (For eksempel: om du er fisker får du både kjöpt fiskestangen, krokene, gummistøvlene, vadebuksene, «fish-finder» duppedingsen på et sted). Vil ikke konkurrere på pris for utenom produktene som tiltrekker seg kundene som önsker hele pakken. Nettbutikken vil väre "hel" Norsk med guider for å finne riktig "pakke" for deg samt oppsett av "pakkene".

Varer under 350 kr

Her har jeg en fordel på andre nettbutikker med tanke på pris. Disse pakkene går rett igjennom tollen og vil inte kreve noe spesiell håndtering, eller?

Varer over 350 kr

Her må jeg vel inngå en avtale med tollvesenet så mine pakker får fortere igjennom tollen. Kunden blir jo importør, men jeg önsker ikke at de skal merke dette. Er det noe som har erfart dette för?

Lager

Jeg har lyst å starte med lager i leiligheten om mulig. Jeg ser fordeler ved å for eksempel benytte meg av 3pt som driver lageret fra Strömstad. Men vil helst unngå dette.

Distribusjon

Jeg har tidligere brukt Bring så jeg har vant med disse grensesnittene, men jeg syntes det er forferdelig dyrt og om jeg har fått riktig priser (damen jeg snakket med virket ikke som hadde helt peil) vil det koste meg 350 kr per kunde spesifikke leveranse.

Har også hört det finnes losninger som shipper «samlet/konsolidert» inn til Norge, og derifra gjör enkeltleveranser. Siden jeg vil starte i det små er nok dette ikke riktig lösning for meg för jeg har en jevn ordreström. Men om du har noen gode ideer har jeg veldig lyst å höre.

Vet du om noe distribusjonspartnere som er gode på dette med kundesepsefikke leveranser fra Sverige til Norge?

Drift

Ökonomisk sett lönner det seg vel å drifte selskapet fra Sverige, kanskje med noe tilknytning til mitt norske selskap for visse import lösninger? Har personer her i Sverige som kan hjelpe med å navigere her. Så om noen ösker tips her kan jeg sikkert gi litt tilbake.


Er veldig interessert i en diskusjon eller tips her så fyr lös!
 
Topp